محققان چینی می گویند؛ نوشیدن چای و قهوه با کاهش نرخ سکته مغزی و زوال عقل هم راه است

آنی غذا: طبق یک مطالعه جدید، نوشیدن قهوه یا چای ممکنست با کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل ارتباط داشته باشد. همین طور نوشیدن قهوه با کاهش خطر زوال عقل بعد از سکته مرتبط می باشد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، سکته مغزی از وقایع تهدیدکننده جان است که موجب ۱۰ درصد مرگ و میر در سراسر جهان می شود. زوال عقل یک اصطلاح کلی برای علایم مربوط به کاهش عملکرد مغز است و یک نگرانی بهداشتی جهانی با بار اقتصادی و اجتماعی بالا است.
“زوال عقل بعد از سکته مغزی” وضعیتی است که در آن علایم زوال عقل بعد از سکته رخ می دهد.
محققان دانشگاه پزشکی تیانجین چین، ۳۶۵، ۶۸۲ شرکت کننده از بانک زیستی بریتانیا را که بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ استخدام شده و تا سال ۲۰۲۰ تحت نظر بودند را مطالعه کردند. در ابتدا شرکت کنندگان مصرف قهوه و چای خودرا گزارش کردند. در طول دوره مطالعه، ۵۰۷۹ شرکت کننده گرفتار زوال عقل شدند و ۱۰۰۵۳ نفر حداقل یک سکته مغزی را تجربه کردند.
افرادی که ۲ تا ۳ فنجان قهوه یا ۳ تا ۵ فنجان چای در روز یا تلفیقی از ۴ تا ۶ فنجان قهوه و چای می نوشیدند، پایین ترین میزان مبتلاشدن به سکته مغزی یا زوال عقل را داشتند.
در مقایسه با کسانی که نه قهوه و نه چای می نوشیدند، افرادی که روزانه ۲ تا ۳ فنجان قهوه و ۲ تا ۳ فنجان چای می نوشیدند، ۳۲ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی و ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مبتلاشدن به زوال عقل بودند.
مصرف قهوه به تنهایی یا همراه با چای نیز با کاهش خطر زوال عقل بعد از سکته همراه بود.
«یوان ژانگ»، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «یافته های ما نشان میدهد که مصرف متوسط قهوه و چای بطور جداگانه یا ترکیبی با خطر کمتر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط می باشد.»

منبع: