رییس كل سازمان نظام پزشكی اعلام كرد خطر کمبود پزشک در بعضی رشته ها طی چند سال آتی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: در ۲۰ ماهه مبارزه با کرونا ۱۴۸ پزشک را تقدیم کردیم که نشان داده است جامعه پزشکی ما شجاعانه در خط مقدم مبارزه با کرونا سینه سپر کردند و این تعداد بالای شهدا نشان داده است جامعه پزشکی شریف و مردم دوست است و گویاترین سندی است که نشان داده است که قاطبه جامعه پزشکی ما همانی هستند که مردم از یک حکیم انتظار دارند.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر محمد رئیس زاده در نشست خبری که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، ضمن تبریک هفته بسیج و ضمن اشاره به خدمات جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس و عرصه مقابله با کرونا اظهار داشت: جامعه پزشکی در طول تاریخ یکی از جلوه های عظمت ایران زمین و یکی از سرمایه های جهانی بوده است. خیلی از جانبازان ما مرهون زحمات جامعه پزشکی هستند حتی خیلی از پزشکان ما هم جزو جانبازان هستند. جا دارد از همکارانم بعنوان مدافعان سلامت هم یاد نماییم که در عرصه مبارزه نفس گیر با بیماری کرونا، جان شان را فداکارانه تقدیم کردند و در راه حفظ سلامتی مردم از وجودشان گذشتند.
۱۴۸ پزشک شهید در دوران کرونا
وی اضافه کرد: بیشتر از ۱۴۰ نفر از پزشکان ما در عرصه مبارزه با کرونا، جان شان را از دست دادند و بیشتر از ۲۵۰ نفر در کل جامعه پزشکی شهید تقدیم کردیم که البته آمار غیررسمی و ثبت نشده حتما بیشتر از این است. وقتی با دوران دفاع مقدس مقایسه کنید، شاهدیم که حداقل در میان پزشکان بیشتر از سه برابر در این زمان کرونا نسبت به هشت سال دفاع مقدس شهید تقدیم کردیم. ۵۰ تا ۶۰ نفر شهید در دوران ودفاع مقدس داشتیم اما در ۲۰ ماهه مبارزه با کرونا ۱۴۸ پزشک را تقدیم کردیم که نشان داده است جامعه پزشکی ما شجاعانه در خط مقدم مبارزه با کرونا سینه سپر کردند و این تعداد بالای شهدا نشان داده است جامعه پزشکی شریف و مردم دوست و گویاترین سندی است که نشان داده است که قاطبه جامعه پزشکی ما همانی هستند که مردم از یک حکیم انتظار دارند.

رئیس زاده تصریح کرد: در عین حال رسانه ها باید از منظر صیانت از این جامعه سلامت وجود داشته باشد و به یک نگاه صنفی بسنده نشود. یکی از عامل های تاثیرگذار، رسانه ها هستند. ما به تعامل سازمان با رسانه ها بسیار پایبندیم و در تلاشیم تا این سرمایه پرارزش را گرفتار خدشه و صدمه نکنیم. جامعه پزشکی یکی از سرمایه های کل کشور بوده و هست و در این دوره از تاریخ هم حفاظت و صیانت از این سرمایه برعهده ما و رسانه است. اگر این سرمایه گرفتار صدمه شود، یعنی سلامت جامعه گرفتار صدمه شده است. نگاه مان به جامعه سلامت کشور نباید یک نگاه صنفی یک سویه باشد. این که خدایی نکرده استثناها را قاعده قرار دهیم و چیزی را از جامعه پزشکی تصویر نماییم که حقیقت غالب نیست، اعتماد جامعه را به این سرمایه عظیم کم می نماییم که خطر جدی برای سلامت مردم خواهد داشت.
نگاه احترام جهان به جامعه پزشکی ایرانرییس زاده افزود: هم اکنون نسبت به خیلی از کشورهای منطقه و دنیا، نگاه بسیار مثبت و احترام آمیزی به جامعه پزشکی ایران دارند که ماحصل زحمات اساتید، دانشجویان، کادر بهداشت و درمان و… و. است. این نگاه باید روزبروز تقویت شود و به سمتی نرویم که به این سرمایه صدمه بزنیم. حتما جامعه پزشکی، خدوم و پیشرو است و آمار شهدایی که هم در دوران دفاع مقدس و هم در امر مبارزه با کرونا داشتیم، سند گویای این مورد است.
وی اضافه کرد: ازاین رو استثناءهای جامعه پزشکی را بعنوان قاعده قرار ندهیم و قبول نماییم که مصالح مردم و جامعه پزشکی مرتبط باهم و یکپارچه است. ما بعنوان سازمان نظام پزشکی اگر خودمان را مدافع صنف می دانیم، در واقع امر مدافع سلامت جامعه بوده و نقش اول ما صیانت از حقوق جامعه در حوزه سلامت است و مسیر این کار از صیانت از جامعه پزشکی می گذرد. بر این اساس هرچقدر بتوانیم اوضاع جامعه پزشکی را به سامان نماییم، خدمت بهتری به مردم عرضه می شود. ازاین رو هدف غایی ما در سازمان نظام پزشکی، ارتقاء سلامت جامعه و حفظ و پشتیبانی از حقوق بیماران است و لازمه آن حفظ و پشتیبانی از جامعه پزشکی است. دفاع ما از جامعه پزشکی به معنای دفاع تام از حقوق جامعه است. هیچگاه نگاه تعصبی و صنفی نداریم و تمام مسؤلان در حوزه سلامت به همین صورت فکر می کنند. با نگاه های غیرکارشناسانه از مجامع دیگر مخالفت می نماییم. چونکه بهتر از آنها جامعه پزشکی را می شناسیم و هدف مان هم خدمت به مردم و کشور است.
وی اظهار داشت: جامعه پزشکی در یک مبارزه نفس گیر و سخت با کرونا درگیر است و تعداد زیادی هم شهید تقدیم کردیم. هنوز هم درگیر این مبارزه هستیم. در شرایط فعلی روح و روان جامعه پزشکی خسته و آزرده است و در بعضی جاها از نظر روحی و جسمی و مسائل معیشتی توان ندارد. انصاف نیست در چنین شرایطی و در بحبوحه چنین مبارزه ای، گاه و بیگاه بحث های حاشیه ای، حتی اگر این بحث ها درست باشند، مطرح شود و با روح و روان جامعه پزشکی بازی کند.
بگذارید جامعه پزشکی بار سنگین کرونا را بر زمین بگذارد بعد هجمه ها را شروع کنیدوی افزود: در همین پنج تا شش ماه گذشته بالغ بر ۵ طرح در جاهای مختلف در مورد جامعه پزشکی عنوان شد که غاطبه جامعه پزشکی هم با این مباحث مخالفند. مانند تشکیل نظام طب ایرانی یا سنتی در مجلس، تشکیل نظام طب مکمل در مجلس، بحث افزایش ظرفیت ها در کمیسیون های شورایعالی انقلاب فرهنگی، بحث اصلاح آموزش پزشکی در مجلس و ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم و… و. در این شرایط که جامعه پزشکی دارد فداکارانه مبارزه می کند، انصاف نیست که این مباحث مطرح شود. باید اجازه دهند که جامعه پزشکی از این بحران عبور کند و به شرایط پایداری برسد، خستگی های این دفعه سنگین را بر زمین بگذارد و بعد این هجمه ها را شروع کنند. در شرایط فعلی که با وجود همه کمبودهای مالی و انسانی این جامعه دارد کارش را انجام می دهد که بارها از جانب مقام معظم رهبری و سایر مسؤلان تکریم شده اند، چه ضرورتی دارد که این مباحث مطرح شود. این گلایه ای است که از برخی مسؤلان در جاهای مختلف داریم. این کم لطفی و نامهربانی است. انتظارمان این است که در این شرایط بیشتر همدلی مسؤلان و اصحاب رسانه را ببینیم.
مخالفت سازمان نظام پزشکی با ادغام آموزش پزشکی در وزارت علومرییس کل سازمان نظام پزشکی درباره مباحث در ارتباط با ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم، اظهار داشت: اولا شرایط زمانی برای طرح این مورد به هیچ عنوان مناسب نمی باشد. دلیل دوم مخالفت ما با این مورد این است که ما پس از ۳۵ سال که از بحث ادغام آموزش پزشکی در حوزه درمان می گذرد، نتایج ملموس و عینی آنرا می بینیم. افتخاراتی که در حوزه بهداشت و درمان کشور داریم، ماحصل این اقدام است. در ۳۵ سال قبل احتیاج به وارد کردن پزشک خارجی و اعزام بیماران مان به خارج از کشور داشتیم، اما حالا به وضعیت افتخارآمیزی رسیدیم که پزشکان و پرستاران توانمند ما در خارج از کشور عرضه خدمت کرده و در سال پذیرای بالای ۱۵۰ هزار بیمار از کشورهای دیگر هستیم. همینطور در ماه بیشتر از ۸۰ میلیون نفر خدمت در جامعه پزشکی به مردم عرضه می شود. پیچیده ترین و پیشرفته ترین درمان ها به مردم عرضه شده و نیازی به خارج از کشور در هیچ زمینه ای نداریم که همه این موارد حاصل ادغام هوشمندانه آموزش تئوریک در شبکه بهداشت و درمان کشور بود؛ چرا از مسیری که نتایجش اینقدر درخشان است، می خواهیم برگردیم.
خیل عظیم فارغ التحصیلان وزارت علومرییس زاده افزود: در عین حال نتیجه عدم ادغام آموزش در صنعت در حوزه وزارت علوم را هم داریم می بینیم. خیل عظیم بیکاران فارغ التحصیل رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکترا در حوزه های در ارتباط با وزارت علوم، آیا یکی از عوامل مهمش عدم ادغام آموزش وزارت علوم در صنعت نیست؟ اگر دوستان ما در وزارت علوم طرفدار ادغام هستند، بدانند که این ادغام را ۳۵ سال قبل شروع کردیم، آن هم ادغام آموزش های نظریه در کار عملی بوده است. چرا الگوبرداری نکرده و سایر حوزه ها را مانند حوزه آموزش وزارت بهداشت نماییم. آیا دوست دارند در چند سال آینده خیل عظیم پزشک بیکار در کشور داشته باشید؟. نتیجه ادغام آموزش پزشکی در درمان این بود که متناسب با نیاز در حوزه بهداشت و درمان، آموزش هم توسعه یافته و این توسعه متوازن نتیجه آن اقدام است، چرا می خواهید از این مسیر خوب برگردید؟. ما نه تنها مخالفیم، بلکه سفارش می نماییم که بقیه هم از ادغام آموزش در کار عملی پیروی کنند.
وی اظهار داشت: بعنوان یک برادر کوچکتر درخواست می کنم که حد و حدود و حریم وزارت خانه های دیگر را رعایت نمایند. بی معناست که وزیر علوم درخواست کند که قسمتی از حوزه حاکمیتی وزارت بهداشت به وزارت علوم منتقل شود. اصلا پسندیده نیست. خوب است که وزیر دیگری هم قسمتی از وزارت علوم را درخواست کند؟. اصلا منطقی نیست. ازاین رو سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم پزشکی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بعنوان چهار مرجع بالادستی تصمیم گیر در حوزه سلامت با این امر مخالفند؛ حتما باید به نظرات کارشناسی این مراجع رجوع شود. همه این چهار ارگان مخالفند. کسانی که این طرح را مطرح نمودند، کدام شان در ارتباط با حوزه سلامت هستند؟. چه کسی بیشتر از این چهار مرجع دلسوز سلامت مردم بوده و به مسائل حوزه سلامت اشراف کارشناسی دارد؟. هیچکس.
رییس زاده افزود: وضعیت افتخار آمیزی که اعلام کردم، ماحصل زحمات همین چهار ارگان است. چطور می توانیم قبول نماییم که با گذر از نظرات این چهار مرجع یک طرح را مطرح کنیم؟. حتما این طرح آینده موفقی را برای پزشکی کشور رقم نمی زند. وانگهی ظرفیت ما از سال ۱۳۹۲ تاکنون، ۵۰ درصد در ورودی رشته های پزشکی افزایش پیدا کرده است. دانشکده های پزشکی ما پیش از انقلاب ۱۳ مورد بودند، حالا ۶۴ دانشگاه پزشکی داریم از ۵ هزار دانشجوی پزشکی به ۸۰۰۰ رسیدیم. در عین حال افزایش ظرفیت و توسعه آموزش در رشته های پزشکی، حتما متفاوت با سایر رشته ها است. دانشجوی پزشکی به انواع آزمایشگاه ها، سالن تشریح، بخش بالینی، بیمار بستری و هیات علمی بالینی نیاز دارد.
وی اضافه کرد: اگر ظرفیت متناسب با این زیرساخت ها افزایش نیابد، منجر به فارغ التحصیلی دانشجویان پزشکی باکیفیت بسیار پایین خواهد شد و در آینده بزرگترین صدمه را به سلامت جامعه می زند. این مورد اعتراض جدی ماست. حتما و حتما ما بیشتر از هر کسی دیگری نگران سلامت مردم هستیم. چونکه شبانه روز با این مورد درگیر هستیم. ما بنا به این علل مخالفیم که بدون نظر کارشناسی این چهار نهاد، اقدامی در این عرصه صورت گیرد. خیل عظیم نیروهای بی کیفیت، اگر در هیچ حوزه ای قابل قبول نیست، در جامعه پزشکی مطلقا قابل قبول نیست. چونکه با سلامت مردم ارتباط دارد. به همان اندازه که سلامت جان مردم اهمیت دارد، کیفیت در آموزش رشته های پزشکی هم اهمیت دارد و هیچکس حق ندارد با این مورد بازی کند. در غیر این صورت با جان مردم بازی کرده است.
در آموزش پزشکی “انحصار” نداریموی تصریح کرد: ما به هیچ عنوان چیزی بعنوان انحصار در آموزش پزشکی نداریم. اساتید و مسؤلان حوزه سلامت متعلق و دلسوز این کشورند و متناسب با زیرساخت ها آموزش را گسترش می دهند. وزارت بهداشت این مورد را تا ۱۴۰۸ کارشناسی کرده است. قضاوت نازلی است که کسی فکر کند که جامعه پزشکی و مسؤلان حوزه سلامت، به جهت اینکه دست زیاد نشود، با افزایش ظرفیت پزشکی مخالفند. چنین حرفی نشان داده است که به متولیان مان در حوزه پزشکی اعتماد نداریم که مبحث خطرناکی است. اگر اعتماد نداریم، پس چه کسی وضعیت جامعه پزشکی را به این وضعیت رسانده است.
افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت در حوزه پزشکی طی هشت سال گذشتهوی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ظرفیت در حوزه پزشکی، اظهار داشت: معتقدیم که افزایش ظرفیت قبلا انجام شده است و تا ۱۴۰۸ برای توسعه آموزش پزشکی برنامه ریزی شده است تا آموزش کیفی داشته باشیم. محل اعتراض ما ورود مجدد افراد دیگر در این مباحث است. در عین حال در هشت سال قبل ۵۰ درصد ظرفیت افزایش پیدا کرده است و باز هم افزایش می یابد، اما اجازه دهند که مسؤلان کار را با شیبی منطقی و با تضمین کیفیت انجام دهند.
رییس زاده در ادامه صحبت هایش درباره قصور و خطاهای پزشکی، اظهار داشت: میزان قصور و خطاها در جامعه پزشکی در مقابل میزان خدمتی که عرضه می شود، به لحاظ آماری صفر است. البته یک خطا هم برای ما زیاد است.
رییس زاده در پاسخ به سوالی نحوه رسیدگی قضایی به شکایات پزشکی، اظهار داشت: در واحدهای انتظامی ما حتما از افرادی استفاده می شود که معتقدیم انسان های سالمی هستند که نگران سلامت مردم بوده و حافظ حیثیت همکاران شان هستند. علاوه بر این در این هیات ها شخص ثالث هم وجود دارد و بالطبع از آنجاییکه پرونده ها، پرونده های پزشکی است باید کارشناسان این رشته باشند. در انتخاب این افراد ملاک های جدی قرار می گیرد و در این هیات ها از دوستان ما در پزشکی قانونی هم حضور دارند. وظیفه اصلی سازمان نظام پزشکی دفاع از حقوق بیماران است. اگر رسیدگی های انتظامی داریم هم برای دفاع از سلامت مردم است هم صیانت از جامعه پزشکی. سازوکارها هم بگونه ای دیده شده که تعارض منافع ایجاد نشود. هیات های مختلف و در کنار آن قضات و نمایندگان پزشکی قانونی هم حضور دارند. به هیچ عنوان در هیات های ما این گونه نیست که به علت دفاع صنفی، حق بیمار را نادیده بگیریم. مطمئن باشید که پرونده های پزشکی هر جایی جز نظام پزشکی رود، اوضاع بدتر می شود. چونکه اقدامات تخصصی است. در نظام پزشکی احتمال دخل و تصرف و بی عدالتی نسبت به این که قرار باشد به جای دیگری واگذار شود، کمتر است.
آمار مهاجرت به لحاظ آماری قابل توجه نیستوی درباره بحث مهاجرت پزشکان و پرستاران هم اظهار داشت: مهاجرت پزشکان و پرستاران ارتباطی به کرونا ندارد، از قبل بوده و الان هم هست. البته به نسبت آمار کلی جامعه پزشکی، آمار مهاجرت به لحاظ آماری قابل توجه نیست، اما یک مهاجرت هم برای ما مهم می باشد. وقتی برای تربیت یک پزشک هزینه سنگینی شده، باید بماند و خدماتش را به مردم خودش عرضه نماید. البته این مورد برای ما نگران کننده است. در این حوزه علل گوناگونی وجود دارد. یکی از علل اصلی این است که شرایط ادامه کار در رشته خودشان را در کشور خیلی مناسب نمی بینند.
عللی که یک پزشک را مجبور به مهاجرت می کندشرایط اقتصادی برای فعالیت یک پزشک عمومی مهیا نیسترییس کل سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: در سالهای اخیر چون تعرفه ها غیر واقعی دیده شده و دوره های دستیاری، تخصصصی و فوق تخصصی دشوارتر شده، این تمایل که پزشکان عمومی در کشور بمانند و یا بعنوان پزشک عمومی خدمت کرده یا بعنوان رزیدنت وارد دوره های تخصصی یا فوق تخصصی شوند، کاسته شده است. در نهایت آنچه که یک پزشک را متقاعد می کند که فرایند دشوار مهاجرت را طی کند، این مسائل است. حالا به هیچ عنوان شرایط اقتصادی برای فعالیت یک پزشک عمومی در کشور، مهیا نیست و نتوانستیم این افراد را در چارچوب پزشک خانواده و سیستم ارجاع به کار بگیریم. اگر مطب پزشک عمومی هم داشته باشند، از آنجاییکه سیستم ارجاع مان معیوب است و تعرفه هایمان غیرواقعی است، امکان پذیر نیست.
رقم افزایش حقوق دستیاران، قابل قبول نیستوی افزود: اگر یک پزشک عمومی در کلانشهری مطب بزند، نمی تواند از راه ویزیت پزشک عمومی، مطبش را بچرخاند. اگر هم بخواهد به دوره های تخصصی ورود یابد، رزیدنتی هم هم از نظر فشار کاری و هم از نظر معیشتی دوره مشکلی شده است. البته از دستور مقام معظم رهبری برای افزایش حقوق دستیاران تشکر می کنم که وزیر بهداشت هم بلافاصله عملیاتی کردند که میزانی افزایش پیدا کرده، هرچند که باز این عدد قابل قبولی نیست. یک دستیار یک پزشک عمومی با سن بالای ۲۷ سال است و امکان دارد که متاهل باشد، با یک حقوق حداکثر چهار میلیون و ۲۰۰ آن هم با حداقل ۱۰ شب کشیک در ماه و کار سنگین در بیمارستان و حجم بالای دروس و… و.، باید زندگی کند. این قابل قبول نیست.
رییس زاده اظهار داشت: ما نامه ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه زدیم و درخواست کردیم که حقوق دستیاران سه برابر شود. پیگیری هایی هم در مجلس انجام دادیم که با فرمایش مقام معظم رهبری مقداری ترمیم شد. در حوزه فوق تخصص هم شرایط سخت تر است. این که پس از آموزش یک فرد ۳۸ ساله بخواهد کار فوق تخصصی انجام دهد آن هم با تعرفه هایی که تناسبی با حقیقت ندارد. این تمایل بچه های ما را برای ورود به این دوره ها کم کرده و اگر این وضعیت اصلاح نشود، بیم آن می رود که تا چند سال آینده برای برخی درمان ها مجبور شویم، کمیسیون اعزام به خارج انجام داده و اعتبارات ارزی زیادی را تخصیص دهیم و برای یک عمل و درمان ساده مردم را به خارج از کشور بفرستیم، این در کمین برخی رشته های ما مانند جراحی قلب اطفال و… است. در این رشته فهرست های انتظار عمل های ما حدودا دارد به بالای شش تا هفت ماه و یکسال می رسد. یا این که مجبور شویم در بعضی رشته ها پزشکان متخصص را از کشورهای دیگر بیاوریم. به این ترتیب به همین پزشک خودمان عددی نمی دهیم و به آنکه از خارج می آوریم، باید ۱۰ برابرش را بدهیم. مجموع این شرایط سبب می شود که تمایل به مهاجرت در جامعه ما افزایش یابد که زنگ خطری است.
ویزیت باید حداقل ۱۲۰هزار تومان باشدافزایش ظرفیت بی ملاحظه، ضامن دسترسی بیشتر به خدمات نخواهد بودوی تصریح کرد: در بعضی حوزه ها در جامعه پزشکی در زمینه تجهیزات و تکنولوژی های پزشکی، بالغ بر ۲۰۰ درصد افزایش هزینه داشتیم که تناسبی با تورم ۴۵ تا ۵۰ درصدی ندارد. در بحث لوازم مصرفی تا ۱۳۰ درصد رشد داشتیم، در بحث نیروی انسانی و حقوق و دستمزدها در بعضی مراکز تا ۵۷ درصد رشد داشتیم، بعد هم از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تعرفه ها صحبت می نماییم. این قابل قبول نیست. اگر حالا یک مطب بخواهد سرکار بماند و بدون سود، ویزیت باید عددی حداقل ۱۲۰ هزار تومان شود و کمتر از این اصلا عرضه خدمات قابل صورت نمی گیرد. تا این شرایط را در کشور درست نکنید، فارغ التحصیل را ۲۰ برابر هم کنید، اتفاقی نمی افتد. با این شرایط افزایش ظرفیت بی ملاحظه، ضامن دسترسی بیشتر مردم به خدمات نخواهد بود. با روندی که وزارت بهداشت شروع کرده، این وضعیت ان شاءالله بهبود یابد.
رییس زاده با اشاره به اینکه سالانه ۳۰۰۰ درخواست گود استندینگ به سازمان نظام پزشکی می رسد، اظهار کرد: ما باید شرایط ادامه تحصیل و کار را برای پزشکانمان بهبود بخشیم. در بحث خودکشی ها هم که البته امکان دارد خیلی از آنها الزاما ارتباط مستقیم به مسائل دوره دستیاری نداشته باشد، اما حتما به روحیه حاکم بر دوره دستیاری تأثیر دارد. اگر دستیار ما بانشاط، پویا و فعالی باشد، به سمت خودکشی نخواهد رفت. البته فقط هم مبحث سختی دوران دستیاری نیست، بلکه علاوه بر آن برخوردها، وضعیت معیشتی، دشواری کار و… و. هم وجود دارد. اگر شرایط پویا و با نشاط باشد، این افراد به این سمت نمی روند. باید شرایط تحصیل و کار را برای پزشکان بهبود بخشیم.
وی درباره وضعیت پزشکان عمومی، اظهار داشت: پزشک عمومی پس از فارغ التحصیل دو مسیر دارد؛ یکی این که در نظام ارجاع و پزشک خانواده و سیستم سالم بهداشتی و درمانی کشور، عرضه خدمت انجام دهد و دوم این که پس از گذراندن تعهداتش وارد دوره تکمیلی و تخصصی شود. اگر این دو مسیر را هموار کردیم، پزشکان عمومی آنچه را که از آنها انتظار می رود، انجام می دهند. اگر این دو مسیر را منطقی نکنیم، راه سوم چیست؟. نمی توانیم بگوییم برو در خانه ات بنشین.
پیشنهاد نظام پزشکی برای افزایش ۶۰ درصدی تعرفه های پزشکیوی درباره وضعیت تعرفه گذاری پزشکی در سال آینده و پیشنهاد افزایش تعرفه گلوبال ۶۰ درصدی در این حوزه از جانب سازماننظام پزشکی، اظهار داشت: در زمینه تعرفه ها بر مبنای کار کارشناسی که انجام دادیم، عدد ۶۰ درصد مورد نظرمان بود. در بعضی حوزه های پزشکی ۲۱۷ درصد رشد داشتیم. با عنایت به شرایط اقتصادی جامعه این عدد را پیشنهاد دادیم که بتواند تضمین کننده خدمات باکیفیت در سال آینده باشد و اعلام کردیم اگر این عدد از حدی پایین تر آید، سازمان نظام پزشکی مخالف است و مخالفت هم کردیم. ترکیب شورایعالی بیمه سلامت باید مطابق با قانون اصلاح گردد که ۱۰ سال است این اصلاح انجام نشده است. همینطور اگر این عدد محقق نشود، ما مخالفت کرده و مصوبه را امضا نمی نماییم. این هم کاری کارشناسی شده و ضامن تداوم خدمت باکیفیت به مردم در سال آینده است. پایین تر از این جامعه پزشکی نمی تواند، خدماتش را به صورت مطلوب عرضه نماید. دولت و سازمان های بیمه گر باید این اعداد را به حقیقت نزدیک کنند.
رییس زاده اظهار داشت: باید از لحاظ قانونی و با نظارت و کار کارشناسی پزشکان عمومی را در حوزه بهداشت و درمان کشور به کار بگیریم. در بعضی رشته های تخصصی که کمبود داریم، یک پزشک عمومی با بازآموزی و کارآموزشی می تواند آنرا انجام دهد. همه جای دنیا هم معمول است و باید نظام مند شود.
با افزایش “باکیفیت جمعیت” موافقیمنظرات کارشناسان در شیوه نامه های اجرایی قانون جوانی جمعیت لحاظ شودوی درباره دو ماده قانون جوانی جمعیت درباره ممنوعیت غربالگری جنین، اظهار داشت: ما با افزایش باکیفیت جمعیت موافقیم که در این حوزه جامعه پزشکی نقش مهمی دارند. یکسری بحث های کارشناسی است که میان همکارانمان در حوزه زنان و زایمان در جریان است که جلسات زیادی هم برگزار شده است. قانونی می باشد که مجلس مصوب کرده و شورای نگهبان هم تایید کرده و ابلاغ گردیده است که باید اجرا شود، اما حتما در شیوه نامه های اجرایی آن باید طوری تدبیر شود که نظرات کارشناسان هم تامین گردد. از طرفی هم این مورد بهانه ای جهت استفاده در مسیرهای دیگر نشود.
رییس زاده درباره آئین نامه تاسیس داروخانه ها و توزیع داروهای مخدر در داروخانه ها هم اظهار نمود: در زمینه داروخانه ها آئین نامه بر مبنای رای دیوان عدالت اداری ابلاغ گردیده است. به هر حال رای دیوان است و باید درباره شیوه نامه اجرایی آن تدبیر کرد. به طوری تدوین و تعیین شود که هم داروسازان جوان امیدوار باشند و هم آنهایی که داروخانه دارند گرفتار تشویش نشوند و هم دسترسی مردم در حاشیه شهرها و مناطق محروم به داروخانه کم نشود. آئین نامه داروخانه ها ایراداتی داشت که اگر در شیوه نامه اجرایی آن تدبیر نشود، امکان دارد منجر به کاهش دسترسی مردم به داروخانه در حواشی شهرها و مناطق کمتربرخوردار و روستاها شود. از طرفی هم نباید طوری باشد که داروسازان جوان مان ناامید شوند. در زمینه داروهای مخدر هم باید شیوه نامه های اجرایی بگونه ای دیده شود که پزشکان عمومی ما که درگیر مراکز MMT هستند، صدمه نبینند. بحث صدمه های اجتماعی در کشور مهم می باشد و دوستان پزشک عمومی ما که در این مراکز فعالند، بسیار مفیدند و باید این مراکز و ظرفیت ها و وظایف شان را ارتقاء دهیم تا به کاهش صدمه های اجتماعی کمک کنند.
کاهش ۱۲۰درصدی شکایات پزشکی در دوران کروناوی درباره ماجرای تخلفات پزشکی که در دوران کرونا اتفاق افتاده است، اظهار داشت: در دوران کرونا در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ ثبت شکایات در جامعه پزشکی ۱۲۰ درصد کاهش داشت. اگر در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۷۰۰۰ شکایت داشتیم، در سال ۱۳۹۹ به ۲۳۰۰ مورد کاهش پیدا کرده است که نشان می دهد، جرایم به شکل قابل توجهی کاسته شده است. در زمینه موارد دارویی هم بسیاری از موارد در حیطه سازمان نظام پزشکی نیست.
از طب سنتی آکادمیک حمایت می کنیمرییس زاده در پاسخ به سوال ایسنا، درباره رویکرد سازمان نظام پزشکی در زمینه مدعیان طب اسلامی و سنتی، اظهار داشت: در حوزه طب سنتی نظر سازمان کاملا شفاف است، ما طب سنتی را ذیل سیاست های سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری قبول داریم. نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیشتر از آن. آنچه در این سیاست ها آمده است، تقویت و ترویج طب سنتی با بروز کردن و استاندارد کردن، روش های تشخیصی و درمانی و تحت تولیت وزارت بهداشت بوده است. ازاین رو در این راستا حامی طب سنتی آکادمیک و بر مبنای شواهد علمی هستیم، اما خارج از آنرا قبول نداریم. در این زمان سه جلسه در این حوزه داشته ایم. آنچه که با آن مخالفیم، ادعاهایی است که هیچ کجا اثبات نشده و انتظار دارند که ما آنرا قبول نماییم، مشخص است که قبول نمی نماییم. نمی توانیم اجازه دهیم هرکس با هر ادعایی وارد درمان گردد. نگرانی دیگر این است که افرادی که پزشک نیستند، در کار درمان دخالت می کنند که کاملا غیرقانونی می باشد.
هیچ کسی بدون شماره نظام پزشکی، حق دخالت در درمان نداردعطاری ها نمی توانند وارد درمان شوندوی اضافه کرد: یکی از راهبردهای اصلی ما مقابله جدی با درمانگران غیرمرتبط در حوزه درمان است. هیچکس خارج از سازمان نظام پزشکی و بدون شماره نظام پزشکی، حق دخالت در درمان ندارد. شواهد بسیاری داریم که فردی که پزشک نبوده با ادعای درمان طب سنتی، یا درمان یک بیماری را به تاخیر انداخته یا جان بیمار را گرفته است. با این اقدامات سلامت و فرهنگ مردم در خطر است. از مقامات قضایی هم انتظار داریم که ورود افراد غیرمرتبط به حوزه درمان، هزینه بالایی داشته باشد. عطاری ها به هیچ وجه نمیتوانند وارد درمان شوند.
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره وضعیت ارتباط کاری میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، اظهار داشت: با افتخار اعلام می کنم که نهایت هماهنگی را با وزارت بهداشت و کمسیون بهداشت و درمان مجلس و فرهنگستان علوم پزشکی داریم. داریم دنبال می نماییم که یک شورای هماهنگی هم با این چهار نهاد تشکیل گردد. نخستین اقدام مان این بود که نامه ای را در زمینه مخالفت با افزایش غیرکارشناسی ظرفیت ها با امضای این چهار نهاد آماده کردیم. سازمان نظام پزشکی هم رسما عضو ستاد ملی کرونا شده است و دو جلسه است که شرکت کرده ایم. همینطور با نامه وزیر کشور، روسای شورای هماهنگی نظام پزشکی استان ها، عضو ستاد کرونای استان و رئیس نظام پزشکی شهرستان، عضو ستاد کرونای شهرستان شد.
رییس زاده درباره وضعیت توزیع پزشکان در کشور، اظهار داشت: این که در استانی جراح قلب نداریم به این معنا نیست که جراح قلب کم داریم، بلکه شرایط بگونه ای است که نمی توان جراح قلب را در آن استان نگه داشت. تا زمانیکه شرایط را درست نکنید، جراح نمی ماند. باید شرایط ماندگاری پزشکان درست شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره تعرفه گذاری خدمات پزشکی اظهار داشت: تعرفه اجزای مختلفی دارد که کمترین آن در ارتباط با دستمزد پزشک است. بهترین خدمت به مردم واقعی کردن تعرفه هاست. نمی گردد خریدار خدمت خودش قیمت تعیین کند و خودش هم خدمت را بخرد. این کار اقتصاد سلامت را به ناکجاآباد برده و پرداخت از جیب مردم را زیاد می کند. یکی از مولفه های ضروری کاهش پرداخت از جیب، واقعی کردن تعرفه هاست. لازمه افزایش تعرفه ها هم فقط افزایش منابع نیست، بلکه مدیریت منابع هم مهم می باشد.
۱۱۵هزار مطب در کشور وی درباره استفاده از کارتخوان در مطب پزشکان، اظهار داشت: ما معتقدیم استانداردها باید رعایت شود ما این امر الزاماتی دارد. ما از نصب کارتخوان از جانب پزشکان سفارش می نماییم که عموما هم این کار را انجام دادند. درصدی که انجام نداده اند بسیار اندک هستند. بالای ۹۹درصد جامعه پزشکی شرافتمندانه به مردم عرضه خدمت می کنند. شاید حدود ۱۱۵ هزار مطب در کشور داریم و درصد بسیار کمی از آنها این موارد را رعایت نمی کنند.
رییس زاده درباره نسخه نویسی الکترونیک، اظهار داشت: تلاش می نماییم در این حوزه به سرعت کار را پیش بریم و کمبودها را رفع نماییم. سرگردانی برای مردم در این حوزه وجود دارد. نظام پزشکی و وزارت بهداشت و… و. در تلاشند که اصلاحات به سرعت صورت گیرد.
در ادامه این نشست دکتر محمدرضا خردمند- معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی، اظهار داشت: در تمامی صنوف باید پرونده را برای رسیدگی به کارشناسانی بفرستند که از جنس همان حوزه باشند. در دادسرای انتظامی نظام پزشکی که در آن قضات پزشکی قانونی هم در این مرحله حضور ندارند، ۳۰ درصد کیفر خواست در سال ۱۳۹۹ داشته ایم. این میزان از صدور کیفرخواست بسیار بالاست و اگر با صنوف دیگر مقایسه کنید، به نظر می آید که این میزان قابل توجه است و دلیل بر جانبداری از صنف نیست.
وی اضافه کرد: میزان شکایات با وجود حجم بالای مراجعات کرونایی خیلی کم بوده و شاید کمتر از یک درصد کل شکایات بوده است. خوشبختانه عملکرد جامعه پزشکی خوب بوده و شکایات در حوزه کرونا خیلی کم بوده است.
دکتر سالاری- معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی هم اظهار داشت: کسی دست پزشک خاصی را باز نگذاشته است. قوانین سازمان نظام پزشکی مشخص است و پزشکان در حیطه مسئولیت خاص خودشان، کارشان را انجام می دهند و امکان دارد بنابر اقتضائاتی حوزه های خاصی از پزشکی مورد علاقه بیشتر پزشکان باشد. تخلف هم در هر حوزه ای است و ما هم پیگیر تخلفات هستیم.
وی درباره نحوه ذکر تخصص های مختلف در تابلوی یک پزشک اظهار داشت: همه این موارد ضوابط دارد برای تبلیغات و تابلو ضوابط مشخصی دارد. مثلاً پزشکان عمومی بدون ذکر عنوان متخصص می توانند به سه رشته در تابلوهایشان اشاره کنند. برای پزشکان متخصص هم به همین صورت است. پیش از افتتاح مطب محتوای تبلیغ و شکل تبلیغ به کمیسیونی در نظام پزشکی عرضه شده و پس از اصلاح و ویرایش نهایی اجازه نصب تابلو داده می شود.

منبع: