محققان یونانی هشدار می دهند؛ غذاهای فوق فرآوری شده عامل افزایش مشکلات قلبی

پژوهشگران دریافتند که غذاهای فوق فرآوری شده مسئول افزایش ریسک بیماریهای قلبی عروقی هستند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیکال نیوز، پژوهشگران دانشگاه هاروکوپیو آتن در یونان ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و ایجاد یا مرگ ناشی از بیماریهای قلبی عروقی را در یک دوره ۱۰ ساله مورد بررسی قرار دادند.
غذاهای فوق فرآوری شده، غذاهایی هستند که فرایندهای مختلفی را طی کرده و حاوی خیلی از مواد افزودنی هستند و بسیار دستکاری می شوند. آنها شامل غذاهایی هستند که به روش های مختلف پخته، کنسرو، منجمد، بسته بندی شده یا به روشی متفاوت آماده می شوند.
بیشترین غذاهای فرآوری شده اغلب وعده های غذایی از قبل آماده شده شامل پیتزای منجمد و شام های قابل استفاده در مایکروویو هستند. نمونه های دیگر عبارتند از نوشابه، چیپس، شکلات، آب نبات، بستنی، غلات صبحانه، سوپ های بسته بندی شده، هات داگ و سیب زمینی سرخ کرده. همین طور شامل نان های تولید انبوه، انواع غذاهای آماده، فست فودها، شیرینی ها و دسرها، میان وعده های شور، گوشت آماده همچون ناگت مرغ و ماهی، نودل و سوپ های فوری، سبزیجات کنسرو شده با نمک اضافه شده، میوه های خشک با روکش قند هستند.
محققان داده های مربوط به مطالعه ای را مورد بررسی قرار دادند که در طول سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ در یونان انجام شده بود.
همچنین پرسشنامه ای از این افراد برای ارزیابی میزان پیروی شأن از یک الگوی رژیم غذایی سالم برای قلب نظیر رژیم غذایی مدیترانه ای بعمل آمد.
شرکت کنندگان به مدت ۱۰ سال از نظر وقوع حوادث قلبی و عروقی کُشنده و غیرکُشنده شامل حمله قلبی، آنژین، سکته مغزی، نارسایی قلبی و اختلالات ریتم قلب (آریتمی) تحت نظر بودند.
محققان در طول مدت ۱۰ سال مشاهده نمودند با افزایش مصرف غذاهای فوق فرآوری شده، بروز حوادث قلبی عروقی به تدریج بیشتر شد. مصرف هفتگی متوسط ۷.۵، ۱۳ و ۱۸ وعده غذاهای فوق فرآوری شده با میزان بروز بیماریهای قلبی عروقی به ترتیب ۸.۱٪، ۱۲.۲٪ و ۱۶.۶٪ مرتبط بود.
همچنین مشخص شد که مصرف هر وعده غذایی اضافی شامل غذای فوق فرآوری شده در هفته با ۱۰٪ احتمال بیماری قلبی عروقی در طول ۱۰ سال هم راه است.