شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا

به گزارش آنی غذا رئیس انجمن علمی انتقال خون ایران شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا را شرح داد.

دکتر علی اکبر پورفتح الله در گفتگو با ایسنا، درباره شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، اظهار داشت: کسانیکه واکسن های در رابطه با کرونا را دریافت می کنند، منع چندانی برای اهدای خون ندارند. چونکه امروزه پلت فرم ها و سیستم های واکسن ساز، واکسن های بسیار ایمنی را وارد بازار کرده اند. ازاین رو حتی درباره واکسن های بر پایه RNA و DNA هم با عنایت به این که ژن های تکثیر را از بین برده اند و امکان تکثیر در میزبان وجود ندارد، منع زیادی برای اهدای خون ندارند و سفارش می شود که اهدای خون شان را انجام دهند.

وی اضافه کرد: البته برخی گایدلاین ها معافیت دو تا سه هفته ای را پس از تزریق دز اول واکسن کرونا، برای اهدای خون قائل شدند. باآنکه همانطور که گفتم در بعضی دستورالعمل ها هم اعلام شده که پس از تزریق واکسن کرونا، اگر علایم نداشتید و عوارضی پس از تزریق واکسن نداشتید، بلافاصله می توانید اهدای خون را انجام دهید، اما در بعضی دستورالعمل ها هم در یک اقدام احتیاطی بین دو تا سه هفته معافیت از اهدای خون را قائل می شوند.

پورفتح الله افزود: در عین حال با عنایت به تنوع واکسنی که در کشور ما تزریق می شود، پیشنهاد می شود که اهداکنندگان پس از واکسیناسیون ضد کرونا، دو تا سه هفته پس از تزریق واکسن کرونای دُز اول، به مراکز انتقال خون برای اهدای خون رجوع کنند. ازاین رو یک معافیت موقت دو تا سه هفته ای برای اهداکنندگان خونی که واکسن دُز اول را تزریق کرده اند، وجود دارد و پس از آن می توانند اهدای خون را انجام دهند و بعد مطمئن باشند که هیچ مشکلی نه برای خودشان و نه برای دیگران وجود ندارد. برای دُز دوم در دستورالعمل ها هیچ منعی برای اهدای خون وجود ندارد.

رییس انجمن علمی انتقال خون ایران، درباره وضعیت اهدای خون افرادی که به کرونا مبتلا شده اند، اظهار داشت: طبیعتا افرادی که به کرونا مبتلا می شوند، تا مدتی منع اهدای خون دارند. چونکه امکان دارد ویروس در بدن شان وجود داشته باشد و منتقل شود. ازاین رو برای این افراد پس از منفی شدن تست PCR شان یک معافیت سه تا شش ماهه برای اهدای خون دارند و پس از این مدت می توانند اهدای خون را انجام دهند.

پورفتح الله همینطور اظهار داشت: طبیعتا بهبودیافتگان کرونا منعی در زمینه اهدای پلاسما ندارند. ازاین رو افراد بهبودیافته پس از گذشتن یک ماه از فرایند بیماری شان و پس از منفی شدن PCR شان و زمانیکه تیتر آنتی بادی مناسبی در بدن شان ایجاد شده، می توانند پلاسما اهدا کنند.

وی درباره وضعیت اهدای خون با عنایت به شرایط کرونا در کشور، اظهار داشت: با عنایت به وضعیت کرونا در کشور و در مقایسه با آمار و اطلاعاتی که در سایر کشورهای دنیا وجود دارد، خوشبختانه در کشور در امر اهدای خون بهتر از سایر کشورهای دنیا پیش رفتیم. چونکه فرهنگ اهدای خون در کشور ما نهادینه شده و جا افتاده است. البته طبعا با کمبودهای مقطعی در کشور مواجهیم و بنابراین هم گاهی دعوت می نماییم که اهداکنندگان برای اهدای خون مراجعه نموده و پاداش سلامت شان را با اهدای خون بدهند. از آنجاییکه در کشور یک ساختار ملی انتقال خون و شبکه قوی از مراکز اهدای خون در سرتاسر کشور داریم، می توانیم با جابجایی خون و فرآورده های خونی نیاز بیماران را پاسخ دهیم.

منبع: