نقش خواب در تنظیم هورمون های حیاتی بدن

به گزارش آنی غذا خواب کافی از جنبه های بسیاری برای سلامتی حائز اهمیت می باشد اما آنچه افراد نسبت به آن اطلاعات کمتری دارند تأثیر خواب بر هورمونها و تأثیر سطح هورمونها بر خواب است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، خواب بر خیلی از هورمونهای بدن همچون هورمونهای در ارتباط با استرس و گرسنگی تأثیر می گذارد. خواب زیاد یا کمبود آن می تواند میزان هورمونها را تحت تأثیر قرار دهد و بنابراین است که داشتن خواب کافی در حفظ تعادل هورمونها ضروریست.
هورمون ها، پیام رسان های شیمیایی هستند که در تنظیم خیلی از فرایندها، سیستم ها و عملکردهای مهم بدن نقش حیاتی دارند.
بدن برای داشتن عملکرد صحیح به طیف وسیعی از هورمون های مختلف نیاز دارد. این هورمونها از راه سیستم غدد درون ریز، شبکه ای از اندام ها و غدد واقع در سرتاسر بدن آزاد می شوند.
هورمون ها مسئول خیلی از عملکردهای بدن هستند، از جمله:
– سوخت و ساز و اشتها
– رشد
– تنظیم دمای بدن
– باروری
– ضربان قلب
– فشار خون
– چرخه خواب و بیداری
به گزارش سایت تخصصی “هلث لاین”، تولید و عملکرد خیلی از هورمون ها در بدن تحت تأثیر سایر عملکردهای بدن مانند خواب است. به قول متخصصان عملکردهای مختلف هورمونها و ترشح آنها تحت تأثیر خواب یا ریتم شبانه روزی قرار می گیرد و برعکس.
ازاین رو داشتن خواب کافی و مطلوب در تنظیم عملکرد خیلی از هورمونها حائز اهمیت می باشد که از آن جمله میتوان به هورمون های کورتیزول، استروژن و پروژسترون، هورمونهای گرسنگی همچون انسولین، لپتین و گرلین، ملاتونین، هورمون تیروئید و هورمون رشد اشاره نمود.
بعنوان مثال، هورمون ملاتونین الگوی خواب را کنترل می کند و به بدن می گوید چه زمانی باید بخوابد. هورمون رشد انسان هم در ساعات خواب عمیق ترشح می شود که برای رشد و ترمیم سلول ها حیاتی می باشد. عملکرد سایر هورمون ها مانند کورتیزول هم به وقت خوابیدن و مدت زمان آن بستگی دارد.

خواب ناکافی و سطح هورمونها
به قول متخصصان، مدت زمان خواب ایده آل برای اغلب بزرگسالان حدود ۷ تا ۹ ساعت در شب است. خواب ناکافی با نتایج برای سلامتی همراه می باشد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– کاهش سطح ایمنی بدن
– ابتلای مختلف به عفونت ها
– افزایش موارد مبتلا شدن به بیماری
– افزایش اشتها
– مصرف کالری بیشتر
– افزایش وزن

خواب بیش از اندازه و سطح هورمونها
خوابیدن برای مدت زمان طولانی هم سفارش نمی گردد. نتایج یک بررسی نشان داد که زنان با الگوی خواب هفت ساعت در شبانه روز در آزمونهای شناختی عملکرد بهتری دارند اما خواب بیشتر از ۹ ساعت با عملکرد پایین در آزمونهای شناختی همراه می باشد.
خواب زیاد هم برای بدن مضر است و می تواند با این پیامدها همراه باشد:
– احساس گیجی
– احساس خستگی در طول روز
– کاهش سوخت و ساز بدن
– عدم تمرکز
– اختلال در چرخه خواب

توصیه هایی برای برخورداری از خواب کافی و تنظیم هورمون های بدن
تنظیم عملکرد هورمونی حدودا برای هر فرایند بدن ضروری می باشد. چندین کار وجود دارد که با کمک آنها میتوان اطمینان پیدا کرد که میزان خواب کافیست، از جمله:
– در طول شب هفت تا ۹ ساعت بخوابید.
– در یک زمان مشخص بخوابید و از خواب بیدار شوید تا بدن زمان خواب را فراگیرد.
– اگر بد می خوابید، روز بعد میزان مصرف قند خویش را محدود کنید تا سطح انسولین مختل شده جبران شود.
– تلفن همراه، تجهیزات الکترونیکی و نور مصنوعی را از اتاق خواب خود دور کنید.
– در محیطی با تهویه مناسب و نسبتا خنک بخوابید.

منبع: