یافته محققان استرالیایی؛ چربی بدن سبب کاهش ماده خاکستری مغز می شود

آنی غذا: نتایج یک پژوهش جدید نشان میدهد که تعدادی از انواع چاقی منجر به کاهش ماده خاکستری مغز می شود و ارتباط آن با خطر زوال عقل و سکته مغزی را نشان میدهد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیکال نیوز، مطالعه جدید پژوهشگران دانشگاه استرالیای جنوبی ارتباط بین چربی بدن و خطر ابتلاء به زوال عقل یا سکته مغزی را کشف کرد.
با افزایش بیش از پیش چاقی، ارتباط بین چربی بدن و سلامت شناختی زنگ خطر را به صدا در می آورد.
محققان گزارش می دهند افرادی که دارای چاقی نامطلوب هستند، با بیشترین خطر کاهش ماده خاکستری مغز روبرو هستند.
نتایج این مطالعه نشان میدهد بین تعدادی از انواع چربی بدن و کاهش ماده خاکستری، قسمتی از مغز که بیشتر نورون های آنرا شامل می شود و برای عملکرد شناختی حیاتی می باشد، ارتباط وجود دارد.
«آنوار مالاگتا»، سرپرست تیم تحقیق، در این زمینه می گوید: «ما دریافتیم افراد دارای میزان چاقی بیشتر، خصوصاً افراد دارای زیرگونه های چربی نامطلوب از نظر متابولیک، میزان بسیار کمی از ماده خاکستری مغز را دارند که نشان میدهد این افراد ممکنست با اختلال در عملکرد مغز روبرو باشند که نیاز به بررسی بیشتر دارد.»
به گفته وی، «ماده خاکستری جز ضروری مغز است که غنی از سلول های عصبی، سلول های گلیال و مویرگها است. از آنجائیکه در مناطق مختلف مغز قرار دارد نقش های مختلفی همچون یادگیری، حافظه، عملکرد شناختی، توجه و کنترل ماهیچه ها را بر عهده دارد.»
به گفته پژوهشگران، زوال شناختی در رابطه با افزایش سن و زوال عقل اغلب با کاهش ماده خاکستری هم راه است که آتروفی نامیده می شود.
چاقی در سراسر جهان رو به افزایش است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، هم اکنون نزدیک به ۲ میلیارد بزرگسال گرفتار اضافه وزن و ۶۵۰ میلیون نفر از آنها چاق هستند.
این مطالعه نشان داد که به ازای هر ۳ کیلوگرم اضافه وزن در فردی با قد متوسط، میزان ماده خاکستری ۰.۳ درصد کاهش پیدا می کند.
نتایج این مطالعه نقش احتمالی التهاب و ناهنجاری های متابولیکی و چگونگی نقش آنها در چاقی و کاهش حجم ماده خاکستری را نشان میدهد.

منبع: