دریافت ۶۰ میلیون دز واكسن اسپوتنیك وی روسیه تا آخر پاییز ۱۴۰۰

به گزارش آنی غذا سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: به موازات تأمین و تولید واکسن در کشور، از محل تولیدات کشور روسیه هم تا سقف ۶۰ میلیون دُز در ماه های آتی تا آخر پاییز واکسن اسپوتنیک وی دریافت می نماییم.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، کیانوش جهانپور اظهار داشت: باید توجه کرد که وضعیت تولید واکسن با محدودیت ها و به شکلی تاخیر در تحویل در دنیا حدودا در همه برندها مواجه می باشد. آن چه برای کشور در نظر گرفته شده بود تا امروز بیشتر از دو برابر واکسن مورد نیاز کشور یعنی بیشتر از ۲۴۰ میلیون دُز بود که عقد قرارداد و ثبت سفارش شده تا چه از تولید داخل، چه تولید مشترک، چه خرید از سبد کووکس و چه خرید مستقیم تامین گردد.

وی اضافه کرد: ازاین رو بیشتر از دو برابر نیاز کشور پیشبینی شده تا حتی با تحقق ۵۰ درصدی برنامه ما بتوانیم حداقل ۱۲۰ میلیون دُز مورد نیاز را تا آخر سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.

جهانپور افزود: با پیگیری هایی که در همه ماه های گذشته انجام شده بود و با عنایت به این که یک خرید ابتدایی از واکسن اسپوتنیک داشتیم و پس از استفاده آن و استقبال عمومی از آن و نتایج و یافته های استفاده از آن، باعث شد که پیگیری های همکارانمان در دستگاه دیپلماسی با حمایت وزارت بهداشت نهایتا با توافق طرفین ایرانی و روسی، منجر به توافقی برای تأمین ۶۰ میلیون دُز اسپوتنیک ظرف ماه های آتی شود که قرارداد آن هم نهایی شده و به غیر از چیزی است که بعنوان تولید مشترک در کشور با موسسه گامالیای روسیه انجام می شود و به غیر از تلاش هایی است که برای تولید داخلی واکسن در کشور انجام می شود.

او که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، اظهار داشت: ازاین رو به موازات تأمین و تولید واکسن در کشور، از محل تولیدات کشور روسیه و موسسه گامالیا روسیه هم تا سقف ۶۰ میلیون دُز در ماه های آتی تا آخر پاییز با توافق صورت گرفته، واکسن اسپوتنیک دریافت نماییم.

منبع: