وزیر بهداشت مطرح كرد: فشار سنگین روانی به مردان در دوران كرونا

آنی غذا: وزیر بهداشت با اشاره به فشارهای اقتصادی و روانی به مردان در دوران کرونا و لزوم توجه به این موضوع، در عین حال از تصویب سند سلامت مردان در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی آگاهی داد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در پنجمین کنگره سلامت مردان، ضمن تبریک هفته سلامت مردان، اظهار داشت: همه می دانید که سازمان جهانی بهداشت، سال ها در کشورهای در حال توسعه بحث سلامت گروه های لطمه پذیر را که از دید آنها زنان و کودکان بودند، مورد توجه بود. ناگهان دست اندرکاران سلامت جهان متوجه شدند که از یک جمعیت بسیار مهم و موثر در جهان یعنی مردان غافل شده اند.
وی ادامه داد: در همه کشورها، به خصوص کشورهای در حال توسعه و از همه بدتر کشورهای عقب افتاده، مردان محور اصلی همه زحمات خانواده در همه عرصه ها هستند. مردان هستند که کارهای اصلی اقتصادی خانواده را اداره می کنند، مردان هستند که در شرایطی که زنان در محرومیت و مظلومیت قرار می گیرند، باید مدافعان سرسخت اولیه حقوق خانواده باشند و مردان هستند که اگر نباشند، شیرازه خانواده و به خصوص کودکان از هم پاشیده می شود.
نمکی افزود: در جوامعی مانند ما که از نظر فرهنگی توجه به سلامت مردان علاوه بر بی توجهی سازمان های جهای، به شکلی مغفول می ماند، یکی از اشکالات این است که مردان خیلی اهل چک آپ و کنترل دوره ای سلامت شان نیستند. ما معمولا زمانی متوجه می شویم که یک مرد گرفتار فشار خون قبلی است که با نارسایی قلبی یا با سکته قلبی و مغزی وارد آی سی یو و سی سی یو می شود. متاسفانه در فرهنگ ما این جا افتاده که مردان بزگ همچون درختان ستبر نمی میرند یا مرد باید که در کشاکش دهر سنگ زیرین آسیاب باشد. متاسفانه از پسربچگی به ما می آموزند که مردان نباید گریه کنند، مردان باید غم را در خود فرو ببرند و بر این اساس مسائل بهداشت روان برای مردان ما در کشورهای ما یکی از اصلی ترین معضلات اجتماعی و معضلات نظام سلامت است.
وی با اشاره به مباحثی درباره سرطان های شایع مردان، مشکلات روان در مردان و…، اظهار داشت: فکر می کنم امروز باتوجه به شیوع کرونا، یکی از با اهمیت ترین مواردی که باید در مردان مورد غفلت قرار نگیرد، پرداختن به بهداشت روان و لطمه های روانی است که مردان در وضعیت بسیار ناهموار کرونا دارند تحمل می کنند. امروز دوران کرونا بیشترین لطمه را به بنگاه های اقتصادی و دستگاه هایی زد که از منابع دولتی استفاده نمی کردند. بیکاری مردان، کمبود درآمد آنها در شغل های آزاد و… موجب شد که مردان علاوه بر فشار اقتصادی، گرفتار فشار بسیار سنگین روانی هم شوند. بدین سبب دریافتن مردان در دوران کرونا چه از نظر مشکلات سلامت روان و چه از نظر مشکلات معیشتی یکی از رسالت هایی است که تمام دست اندرکاران جمهوری اسلامی ایران برعهده دارند.
نمکی با اعلان اینکه از همه کسانی که به موضوع سلامت مردان در کشور توجه می کنند، تشکر می کنم، اظهار داشت: خوشحالم که اعلام کنم سند سلامت مردان با مشارکت ۲۸ دستگاه شامل دستگاه های دولتی و سازمان های مردم نهاد، تدوین شد و خوشبختانه در نشست جمعی که با نمایندگان این دستگاهها و سازمان ها در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به تصویب رسید که امیدواریم مراحلش را در ایستگاه های بالاتر طی کرده و بعنوان سندی رسمی مورد توجه و اجرا قرار گیرد.
وزیر بهداشت اشاره کرد: امروز ما نیازمندیم که مردان را در همه عرصه ها به صورت ویژه ببینیم؛ علاوه بر سلامت، باتوجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت که مردان در این دایره ممکنست بیشترین لطمه را ببینند و لطمه دیدگی مردان می تواند به دو گروه لطمه پذیر دیگر جامعه یعنی زنان و کودکان تاثیر بسیار مهمی داشته باشد، توجه ویژه ای می طلبد که رسیدگی به سلامت مردان را فراتر از وزارت بهداشت، یعنی در دستگاه های دیگری که در رفاه اجتماعی مردان، معیشت مردان و…. مداخله می کنند، ارزیابی و پیگیری نماییم.
وی گف: یکی از بحث هایی که امروز باید برای همه ما مورد توجه باشد، سلامت مردان سالمند است. مردان سالمند بعنوان گروهی که امروز با درنوردیدن دوران جوانی که در آن دوران هم خیلی از آنها بعنوان مردان مولد مطرح نبودند و در زمانی که جوان بودند، به سبب نبود زیرساخت های کار در کشور، خودشان را به شکلی سربار احساس می کردند، امروز همان آدم ها با همان حس، دارند به مرحله سالمندی پا می گذارند. یکی از معضلات آینده ما جمعیت مرد سالمندی خواهد بود که علاوه بر آشفتگی روح و روان، مشکلات جسمی عدیده ای هم خواهد داشت که از امروز باید تلاش نماییم تا نظام های حمایتی کشور را مانند سیستم های بیمه خصوصاً بیمه های تکمیلی، برای دوران سالمندی مردان کشور آماده تر شوند که هنوز متاسفانه این آمادگی را در بدنه نظام حمایتی کشور نمی بینم.
وی اظهار داشت: امیدوارم در این جلسه، علاوه بر سهم وزارت بهداشت، بتوانیم از دستگاه های دیگر و نشست های بین بخشی بیشتری را برای رسیدگی به سلامت جسم، روح و اجتماع مردان برگزار نماییم و به این مساله بپردازیم.

منبع: