معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشكی: الزامی برای نسخه نویسی الكترونیك نیست

به گزارش آنی غذا معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اعلان اینکه الزامی برای نسخه نویسی الکترونیک از طرف پزشکان در طرح نسخه نویسی الکترونیک تامین اجتماعی وجود ندارد و مکانیسم های تشویقی برای پیوستن به این طرح درنظر گرفته شده است، اظهار داشت: در صورتیکه مشکلی برای بیمه شده ایجاد شود، مداخله می نماییم.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، محمد جهانگیری در نشستی مشترک با معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درباره دو طرح نسخه نویسی الکترونیک و عدم صدور دفترچه های کاغذی درمان تامین اجتماعی اظهار داشت: این دو طرح توامان پیش می روند ولی گره زدنشان با یکدیگر درست نیست. مطلوبیت حذف دفترچه این است که با نسخه نویسی الکترونیک همراه باشد.
وی ادامه داد: در سنوات قبل اقداماتی دراین زمینه شروع شده است و نباید شتابزدگی و عجله صورت گیرد، باید چند مسیر در حوزه ارائه خدمات مشخص شود. نخستین چیزی که در نظام سلامت به آن فکر می نماییم بیمار است و کیفیت خدمات نباید افت کند. دوم موضوع مهم محرمانگی اطلاعات است که نباید خدشه دار شود. سوم اینکه اگر پزشک نتوانست نسخه الکترونیک بنویسد دسترسی اش قطع شود.
جهانگیری ضمن انتقاد از عدم اطلاع رسانی کافی در این زمینه به مردم اظهار داشت: باید اطلاع رسانی برای اجرا دقیقتر باشد. در عین حال گاهی هم باید کار را آغاز کرد و نباید معطل ماند. چندسال است کار امضای الکترونیک و نسخه الکترونیک را دنبال می نماییم و پیگیری های لازم برای ارتقای آنرا در دست انجام داریم.
معاون سازمان نظام پزشکی با اعلان اینکه مکانیسم های مختلفی برای دریافت خدمات در قالب طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچه های بیمه در تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است، اظهار نمود: یک مکانیسم استفاده سرنسخه خود دکترهاست، دوم استفاده از دفترچه بیمه فعلی.
جهانگیری افزود: طبق تفاهم های صورت گرفته، این طرح، سرآغاز یک کار بزرگ است و نه اختتام کار. حالا دفترچه ها کلا حذف نمی شوند بلکه دفترچه های موجود همچنان استفاده می شوند. به مردم نباید لطمه برسد. مردم را به جهت اینکه دفترچه نیست معطل نکنیم، اگر هم مشکلی هست باید حل شود، خصوصاً در دوران کرونا، تشکیل صف، انتظار زیاد، تعلل برای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک و در مجموع تشویش نباید ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه از طرف دیگر در هیچ کجای دنیا نسخه الکترونیک در یک مقطع بطور کامل انجام نشده و هنوز اسناد کاغذی در کشورهایی که نسخه الکترونیک دارند برقرار است، اظهار داشت: تدابیر لازم باید صورت گیرد. مردم و همین طور ارائه دهندگان خدمت دغدغه نداشته باشند. کارگروه مشترکی را با سازمان تامین اجتماعی راه انداری کردیم که آنلاین پاسخگو باشیم. همراهی سازمان نظام پزشکی در این طرح هست، اما دغدغه ها را هم بازگو می نماییم و اگر مشکلی ایجاد شود مداخله می نماییم و اگر مشکل رفع نشود، شاید طرح تامین اجتماعی را تغییر مسیر دهیم.
وی ادامه داد: الزامی برای نسخه نویسی الکترونیک نیست و مکانیسم های تشویقی برای پیوستن به این طرح درنظر گرفته شده است. تسهیلاتی را با کمک سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت داریم و شش ماه فرصت تعیین شده تا مکانیسم ها کامل شوند.
جهانگیری درباره مشکلات پزشکان جهت استفاده از چندسامانه بیمه گرهای پایه برای نسخه نویسی الکترونیک اظهار داشت: توافقی که انجام شده این است که در قسمت داروخانه از یک پنل استفاده گردد. در نسخه نویسی هم همین طور است، پزشکان می توانند هرسامانه ای که مورد تایید است را در مطب استفاده کنند و در یک پنل واحد نسخه بنویسند.
وی افزود: یکی از دغدغه های پزشکان استفاده از پنل های مختلف بود که حل شده است. فراخوانی دادیم و ۱۸ شرکت در فراخوان های ما شرکت کردند و ۵ شرکت استانداردهای لازم را ستاندن کردند که اعلام کردیم این ۵ سامانه مجاز و مورد تایید بیمه ها هستند. بدین سبب پزشک از یک پنل واحد استفاده و موارد را به بیمه ها ارسال می کند.

منبع: