روشی برای پیش گیری از ابتلای نوزادان به سلیاك

متخصصان اطفال اخیرا دریافته اند كه تغذیه نوزاد با خوراكی های جامد حاوی گندم در ماه های اولیه بعد از تولد می تواند از مبتلاشدن به بیماری ˮسلیاكˮ پیشگیری كند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، بیماری سلیاک یک بیماری التهابی است که بر اثر آن مصرف گلوتن به روده کوچک لطمه می رساند و موجب می شود جذب مواد مغذی به درستی انجام نشود.
این پزشکان در مطالعات خود دریافتند در صورتی که نوزاد در چهار ماهه نخست بعد از تولد در معرض گلوتن قرار گیرد خطر مبتلاشدن به بیماری خودایمنی/آلرژی موسوم به بیماری سلیاک در او از بین می رود.
محققان انگلیسی اظهار داشتند: نتایج این بررسی برمبنای مطالعه انجام گرفته روی ۱۳۰۰ نوزاد بدست آمده است. نیمی از این نوزادان مواد غذایی جامد همچون پروتئین گندم را در سنی دریافت نمودند که خلاف دستورالعمل های محدود شده به تغذیه با شیرمادر است. در میان این نوزادان موردی از مبتلاشدن به بیماری سلیاک مشاهده نشد.
این پژوهشگران برمبنای مطالعه انجام شده اظهار داشتند: یافته های بدست آمده شگفت آور است. اما درصورتیکه این مطالعه صحیح باشد نشان میدهد که برای پیش گیری از خطر مبتلاشدن به بیماری سلیاک لازم است مقدار قابل توجهی از گندم در رژیم غذایی نوزاد در چهار ماهگی گنجانده شود.
با این حال پژوهشگران هشدار دادند که یافته های بدست آمده در این رابطه نتیجه قطعی نیست.
به گفته آنها این مطالعه روی تعداد کمی بیمار انجام گرفته و بدین سبب نمی توان نتیجه آنرا قطعی در نظر گرفت و لازم است بررسی های بیشتری روی آن صورت گیرد.