وزارت بهداشت: از دستفروشان و منابع نامشخص ماسك نخرید

به گزارش آنی غذا رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت چگونگی امحای ماسك های استفاده شده از جانب مردم و در سطح شهر، تصریح كرد كه مردم به هیچ عنوان ماسك را از منابع نامشخص و دستفروشان خرید نكنند.
دکتر کیانوش جهانپور در گفتگو با ایسنا و در واکنش به ویدئوهای منتشره در فضای مجازی در خصوص جمع آوری ماسک های مصرف شده توسط زباله گردها و فروش باردیگر آنها، اظهار داشت: چگونگی امحای ماسک های مصرف شده، بسیار مهم می باشد. مردم دقت داشته باشند که ماسک های مصرف شده می توانند به شکلی زباله عفونی تلقی شوند، ازاین رو چگونگی امحای آنها اهمیت ویژه ای دارد.
وی افزود: امحای ماسک ها در بیمارستان ها و مراکز درمانی طبق پروتکل مربوطه بوده، بعنوان زباله عفونی با آنها برخورد می شود، ابتدا گندزدایی شده و سپس برای امحا توسط شرکت ها به مناطق مشخص حمل می شوند.
جهانپور در اینباره اضافه کرد: در سطح شهرها خانواده ها دقت کنند با عنایت به این که احتمال سو استفاده از ماسک های مصرف شده، وجود دارد، پس از مصرف یا آنرا به شکلی قیچی کنند یا طوری باشد که قابل استفاده مجدد نباشد، سپس آنرا داخل کیسه فریزر قرار داده و در سطل های زباله بیندازند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: مردم حتما ماسک را از مراکز مجاز نظیر داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی تهیه کنند. البته ماسک های خانگی و پارچه ای که در منزل تهیه شده هم در کنترل و جلوگیری از بیماری بسیار تأثیر گذار است؛ این ماسک ها قابل شستشو بوده و افراد می توانند بعد از هر بار مصرف آنرا ضدعفونی و اتو کرده و باردیگر استفاده کنند.
وی تصریح کرد: مردم به هیچ عنوان ماسک را از منابع نامشخص و افراد دستفروش و پراکنده خرید نکنند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت همینطور با اشاره به اینکه ماسک از هر واکسنی برای جلوگیری از کرونا موثرتر است، اظهار داشت: به صورتی که استفاده از ماسک تا ۹۵ درصد از مبتلا شدن به بیماری کووید-۱۹ جلوگیری می کند.
جهانپور اضافه کرد: راه های جلوگیری از بیماری کووید۱۹ در همه دنیا چیزی به جز شست وشوی مداوم دست با آب و صابون، پرهیز از حضور در اجتماعات غیرضروری، فاصله گذاری فیزیکی دقیق و مهم تر از همه استفاده همگانی از ماسک به خصوص در هنگام حضور در اماکن عمومی نیست.

منبع: