محققان ایتالیایی پی بردند؛ تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای در تسكین التهاب روده

تحقیقات نشان می دهد افراد مبتلا به بیماری التهاب روده، نظیر بیماری كرون و كولیت روده، با پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای شاهد كاهش علایم بیماری شان خواهند بود.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، بگفته پژوهشگران، افراد مبتلا به بیماری التهاب روده که به مدت ۶ ماه از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کرده بودند شاهد کاهش علایم بیماری شان و همین طور برخی شاخصهای دیگر بیماری زا نظیر کاهش وزن و کاهش انباشت چربی در کبدشان بودند.
در این مطالعه، پژوهشگران از ۸۴ بیمار مبتلا به کولیت روده و ۵۸ بیمار مبتلا به بیماری کرون خواستند که به مدت ۶ ماه از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی نمایند.
بعد از ۶ ماه پژوهشگران مشاهده نمودند تنها ۴ بیمار مبتلا به کولیت روده و ۲ بیمار مبتلا به بیماری کرون همچنان دارای بیماری فعال بودند و بقیه افراد علایم بسیار خفیفی داشتند.
به گفته پژوهشگران، شرکت کنندگان این مطالعه شاهد کاهش وزن و کاهش ذخایر چربی در اطراف میانه بدن و کبدشان بودند.
چاقی، اندازه بالا دور کمر، و ذخیره بیش از اندازه چربی در کبد همگی با التهاب مرتبط هستند که نتیجه آن می تواند منجر به فرایندهای تشدیدکننده بیماری التهاب روده شود.
در طول این مطالعه، شاخص توده بدنی و میانگین اندازه دورکمر شرکت کنندگان کم شد.
به گفته پژوهشگران، مصرف بلندمدت رژیم غذایی مدیترانه ای سبب کاهش میزان التهاب و بهبود سلامت متابولیکی می شود.
رژیم غذایی مدیترانه ای مملو از میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، ماهی، و چربی های سالم نظیر روغن زیتون است که اکثراً دارای خواص ضدالتهابی هستند. در عوض رژیم غذایی غربی مملو از گوشت قرمز و فراوری شده، مواد قندی، و چربی های سالم می باشد که می توانند سبب افزایش التهاب شوند.
در نتیجه پژوهشگران معتقدند پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به کاهش التهاب و تسکین علایم بیماری التهاب روده کمک نماید.
در این مطالعه پژوهشگران دانشگاه کاگلیاری ایتالیا، ۸۳، ۱۴۷ فرد سوئدی را که مبتلا به التهاب روده نبودند به مدت ۱۷ سال از لحاظ میزان پیروی شان از رژیم غذایی مدیترانه ای تحت نظر داشتند.