رئیس مركز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی؛ رژیم های غذایی اینترنتی اعتبار ندارند

به گزارش آنی غذا رئیس مركز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، رژیم های غذایی اینترنتی را بی اعتبار دانست.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، پروین میرمیران، اظهار داشت: در صورتی می توان به سفارش های تغذیه ای موجود در وب اعتماد كرد كه فقط موارد كلی را بیان كرده باشد، اما رژیم غذایی ای كه با هدف بهبود سلامت عمومی در دسترس تمامی افراد، فارغ از مشخصات شخصی آنها قرار می گیرد، قابل قبول نیست.
وی در مورد میزان حساسیت تعریف برنامه غذایی برای هر فرد، افزود: متخصصین تغذیه برای شناسایی عوامل موثر در تعیین رژیم تغذیه ای احتیاج به حداقل ۲۰ تا ۲۵ دقیقه مشاوره با فرد بیمار و دو تا سه جلسه آموزش نحوه جایگزینی واحدها به فرد را دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، عنوان كرد: در بعضی موارد حتی عادات ژنتیكی هم علاوه بر الگوی غذایی منطقه، فعالیت بدنی، شغل، قد و وزن و دور مچ، فرهنگ درشت مغزی و ریز مغزی و میزان انرژی مورد نیاز اهمیت دارد.
میرمیران با اشاره به كاربرد پرسشنامه بسامد خوراك، FFQ، در این حوزه، تصریح كرد: این پرسشنامه در ایران هم اعتبارسنجی شده و در نتیجه میزان مصرف یك سال فرد از هر ماده غذایی را مشخص می كند كه طبق آن می توان مصرف روزانه شخص را هم محاسبه كرد.
رئیس مركز تحقیقات تغذیه پژوهشكده غدد درون ریز و متابولیسم، اضافه كرد: پرسشگری این روش بسته به بیماری هایی كه فرد به آن مبتلاست، صورت می گیرد و تعداد سوالات آن از ۸۰ عدد تا ۱۸۰ عدد متغیر است. البته این الگو باید بومی سازی شود.
میرمیران، مشاوره های تغذیه ای آنلاین كه طبق پرسشنامه های اصولی با مرجع علمی فعالیت می نمایند را قابل اعتماد اعلام نمود و اظهار داشت: تمام خصوصیت های فردی هر شخص باید استخراج و طبق آن برنامه غذایی متناسب با شاخص های موثر تعریف شود، در این صورت رژیم عرضه شده مورد قبول خواهد بود.
وی با اشاره به ترویج فرهنگ استفاده از برخی رژیم های غذایی مطابق با فرهنگ تغذیه ای كشورهای دیگر، اظهار نمود: خیلی از این سبك ها و قوانین توجیه پزشكی دارند، اما افراد باید با تشخیص پزشك از آنها استفاده كنند. از طرفی تداوم این برنامه ها مستلزم ایجاد زیرساخت های مناسب فرهنگی و آداب تغذیه ای است، چونكه این ناهماهنگی فرهنگی، پایایی و استمرار رژیم را مختل می كند.