سخنگوی سازمان غذا و دارو؛ حذف لبنیات از سبد غذایی روزانه مردم گناه نابخشودنی است

به گزارش آنی غذا سخنگوی سازمان غذا و دارو، در واكنش به ادعای وجود سم در لبنیات، اظهار داشت: اگر به جهت این ادعا مردم لبنیات را از سبد غذایی خود حذف نمایند، گناه كارشناس تلویزیون نابخشودنی است.
به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، كیانوش جهانپور، اضافه كرد: مردم حق دارند نگران باشند. اتفاقی كه رخ داد سبب ایجاد نگرانی گسترده ای در میان مردم شد و خانواده ها در چنین شرایطی اساسا دلواپس می شوند. پدر و مادر كه هر روز برای فرزندشان شیر تهیه می كنند، با دیدن این برنامه و شنیدن اخبار پیرامون آن حتما نگران می شوند. ما هم بعنوان متولیان امر در حوزه بهداشت به اندازه مردم و خانواده ها نگران می شویم و خودمان را مسئول پاسخگویی می دانیم. وی افزود: ما به مردم حق می دهیم و نگرانی آنها را درك می نماییم. اما این شیوه اطلاع رسانی غلط واقعاً هیچ توجیهی ندارد. اینكه در یك برنامه تلویزیونی، كارشناسی كه باید خودش را نسبت به اظهاراتش مسئول بداند، بنشیند و به راحتی هرچه می خواهد بگوید و سبب ایجاد چنین نگرانی ای در میان مردم شود تحت هیچ شرایطی توجیه پذیر نیست. اینكه یك فرد از زاویه كارشناس در برنامه حاضر شود و بدون هیچ مقدمه و مؤخره ای چنین اظهارنظری كند كاملاً زیر سوال است. جهانپور به میزان استاندارد آفلاتوكسین موجود در بعضی مواد غذایی اشاره نمود و اظهار داشت: مسئله آفلاتوكسین مبحث جدیدی نیست. سال هاست وجود این سم و میزان مجاز آن در مواد غذایی مختلف مثل خشكبار، فراورده های گیاهی و لبنیات محل بحث است. همه كشورها نسبت به آن قوانین روشنی دارند. استانداردهای الزامی و مشخصی در این حوزه لحاظ می شود و اتفاقاً ما در ایران نسبت به خیلی از كشورهای دیگر قوانین سختگیرانه تری هم داریم. به صورت مستمر هم پایش و نظارت مستمر بر این مواد غذایی اعمال می شود. از جانب دیگر، تمامی آزمایش ها و مطالعات سطح بازار را هم به صورت مرتب و بسیار دقیق روی مواد غذایی انجام می دهیم. سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاكید بر آزمایش های ماه های اخیر در حوزه لبنیات عنوان كرد: تا به حال، در تمامی آزمایش های صورت گرفته طی ماه های اخیر، هیچ وقت بیشتر از سه و نیم درصد انحراف معیار و عدم انطباق وجود نداشته است. در نتیجه، اظهار نظراتی كه خلاف این مستندات روشن باشد و بخواهد یك صنعت پیشرو و موفق در كشور را تحت الشعاع قرار بدهد پذیرفته نیست. حتی اگر این رفتار، بر نحوه و الگوی مصرف مردم و سبد تغذیه ای و رژیم غذایی آنها در استفاده از شیر و لبنیات اثر سو بگذارد، این یك گناه نابخشودنی در عرصه سلامت و اجحاف در حق مردم است. ضمن اینكه ظلم فاحشی هم در حق صنعت لبنیات صورت گرفته است. جهانپور اضافه كرد: اگر این رفتار، بر نحوه و الگوی مصرف مردم و سبد تغذیه ای و رژیم غذایی آنها در استفاده از شیر و لبنیات اثر سو بگذارد، این یك گناه نابخشودنی در عرصه سلامت و اجحاف در حق مردم است. ضمن اینكه ظلم فاحشی هم در حق صنعت لبنیات صورت گرفته است.

وی از پیگیری این ادعای بی ریشه و اساس هم اطلاع داد و توضیح داد: اهالی این صنعت حق دارند ناراحت باشند و گلایه كنند. نمی گردد رفتاری از خود بروز دهیم و در قبال آن احساس پاسخگویی نداشته باشیم. ما نمی دانیم شركت های لبنیات یا سندیكاهای مربوط به آن چه اقداماتی انجام داده اند، اما ما در حوزه مأموریت خودمان در وزارت بهداشت و همینطور دغدغه ای كه نسبت به نظام سلامت داریم واكنش هایمان را نشان داده ایم. افرادی هم كه این خطا را مرتكب شده اند باید خویش را آماده پاسخگویی كنند.