در گفت وگو با آنی غذا اعلام شد حضور فعال ۲۵۰۰ محصول دانش بنیان حوزه سلامت در بازار

به گزارش آنی غذا رئیس دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت با تاكید بر آنكه شركت ها بوسیله عضویت در ˮانجمن شركت های دانش بنیان حوزه سلامتˮ از امكانات اتاق بازرگانی ایران بهره مند می شوند و برگزاری كمیته های ˮتجارِی سازیˮ در اتاق بازرگانی نیز عملی در جهت انتقال این موضوعات به بخش خصوصی است، اظهار داشت: دو هزار و ۵۰۰ محصول دانش بنیان حوزه سلامت در بازار حضور فعال دارند.
دكتر حسین وطن پور در گفت و گو با ایسنا به مزایای عضویت در “انجمن شركت های دانش بنیان حوزه سلامت استان تهران” پرداخت و اظهار داشت: این انجمن در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران تشكیل شده و شركت ها می توانند بوسیله عضویت در آن، از مزایایی همچون تماس و ارتباط با مقامات و مسئولان كشوری، تسهیل در ثبت و ضبط تشكیلات آنها در اداره ثبت شركت ها، تسهیلات اتاق بازرگانی برای اختراعات شركت ها، حضور در تیم های همراه ریاست جمهوری یا مقامات در مسافرت به كشورهای خارجی برای انجام امور مربوط به صادرات و… بهره مند شوند.
وی ادامه داد: از دیگر كارهای این انجمن، برگزاری كارگاه های توانمندسازی در حوزه های مالی و صادرات است تا بوسیله آنها برای شركت ها امكانات و تسهیلات فراهم آورد. این انجمن همین طور زمانی كه اختلافات و مشكلات حقوقی برای شركت ها به وجود بیاید، بوسیله شوراهای داوری خود و قبل از طرح شكایت رسمی شركت ها در قوه قضاییه، به موارد اختلاف و اشكالات حقوقی شركت ها می پردازد.
رئیس دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینكه شركت های دانش بنیان می توانند خودرا در سایت dgbonyan.ir ثبت و محصولاتشان را آنجا معرفی كنند، تصریح كرد: در واقع می توان گفت مجموعه ای از فرصت ها در اتاق بازرگانی وجود دارد كه شركت ها با عضویت در انجمن شركت های دانش بنیان حوزه سلامت می توانند از آنها بهره مند شوند.
حمایت از شركت هایی كه دانش بنیانی آنها لغو شده
وطن پور در پاسخ به سؤالی در خصوص آنكه ملزومات شركت ها برای عضویت در انجمن شركت های دانش بنیان حوزه سلامت چیست، توضیح داد: شركت های دانش بنیانی كه عنوان دانش بنیانی دارند، شركت های مستقر در مراكز دانشگاه ها، پارك های علم و فناوری و شركت هایی كه دانش بنیان بوده اما در ارزیابی های ادرواری از دانش بنیانی خارج شده اند، می توانند به عضویت انجمن فوق درآیند و از امكانات اتاق بازرگانی ایران بهره مند شوند. ما شركت های مورد اخیر را همچنان دانش بنیان حساب می نماییم و آنها را نیز از امكانات گفته شده بهره مند می سازیم.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون “كمیته تجاری سازی”را با حضور سرمایه گذاران در اتاق بازرگانی برگزار می نماییم، تصریح كرد: البته این جلسه قبلاً در دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت هم تشكیل می شد، اما حالا برگزاری آن در اتاق بازرگانی، عملاً امری در جهت واگذار كردن موضوعی همچون تجاری سازی به بخش خصوصی است و اتاق بازرگانی نیز ساختار بخش خصوصی را دارد.
رئیس دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت افزود: نشست های بی تو بی (Be to Be) یا Business to Business را معمولاً در سیستم دولت برگزار می كردیم كه الان به بخش خصوصی منتقل كرده ایم. طرح های فناوران در این كمیته به سرمایه گذاران معرفی می شود تا فرصت سرمایه گذاری پیش بیاید.
دو هزار و ۵۰۰ محصول دانش بنیان حوزه سلامت فعال در بازار هستند
وطن پور در پاسخ به اینكه چه میزان از تجهیزات پزشكی مورد نیاز در داخل كشور تولید می شود، اظهار نمود: در مجموع حدود ۹ هزار قلم محصول دانش بنیان در بازار داریم كه از این میان حدود چهار هزار محصول مربوط به حوزه سلامت هستند. دو هزار و ۵۰۰ محصول دانش بنیان حوزه سلامت عملاً فروش خوبی دارند و در بازار فعال می باشند. باقی محصولات هم در مراحل ستاندن مجوز، دریافت استانداردها و… به سر می برند.

منبع: