مطالعات نشان می دهد؛ ویتامین D به مقابله با بیماری های التهابی كمك نمی كند

آنی غذا: مطالعه جدید نشان میدهد ویتامین D و اسیدهای چرب امگا۳ در مقابله با بیماری های التهابی موثر نیستند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، پژوهشگران بیمارستان بریگام بریتانیا در بررسی آزمایش ویتامین D و امگا۳ دریافتند ویتامین D و اسیدهای چرب دریایی امگا۳ (كه به روغن ماهی شناخته می شوند) در كاهش التهاب سیستماتیك موثر نیستند.
«كارن كوستنبادر»، سرپرست تیم تحقیق، در این زمینه می گوید: «افراد معمولا فكر می كنند این مكمل ها می توانند از بیماری های التهابی پیشگیری نمایند اما پزشكان هنوز در مورد این تاثیر مطمئن نیستند.»
محققان در این مطالعه، تاثیر مصرف مكمل ویتامین D (۲۰۰۰ IU در روز)، امگا۳ (۱ gm در روز) یا هردو را بر روی ۲۵ هزار شركت كننده بررسی كردند.
همچنین میزان وجود سه نوع نشانه التهاب در ابتدای آزمایش و پس از یك سال از مصرف مكمل ها یا دارونما در هر یك از شركت كنندگان آزمایش شد.
نشانگرهای التهاب بررسی شده در شركت كنندگان شامل interleukin-۶ (IL-۶)، tumour necrosis factor-receptor ۲، و پروتئین واكنشی C با حساسیت بالا (hsCRP) بودند.
تیم تحقیق دریافت هیچ یك از مكمل ها سبب كاهش نشانگرهای التهاب در طول یك سال نشد. حتی در میان شركت كنندگان دریافت كننده مكمل ویتامین D، میزان IL-۶، ۸.۲ درصد افزایش یافته بود.

منبع: