استفاده از داده های مكانی تلفن ها برای پیش بینی مالاریا و تب دنگی

آنی غذا: پژوهشگران بتازگی اظهار كرده اند ˮداده های مكانی تلفن های همراهˮ (Cellphone Location Data) می توانند به آنها در پیش بینی و جلوگیری از شیوع بیماری مالاریا و تب دنگی كمك كنند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، محققان تشخیص داده اند كه با استفاده از داده های مربوط به موقعیت مكانی یك تلفن همراه می توانند پیش بینی كنند كه یك بیماری چه زمانی حاد می شود و شیوع پیدا می كند. بتازگی دانشمندان اعلام نموده اند داده های تلفن همراه ممكنست تنها چیزی باشد كه بتوان توسط آن شیوع بیماری هایی نظیر مالاریا و تب دنگی را زودتر تشخیص داد.
تب دِنگی نام یك بیماری ویروسی است. به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان شكن هم می گویند. این بیماری بوسیله پشه ای به نام آئدس به انسان منتقل می شود. این بیماری اخیراً گسترش زیادی یافته است و تلفات انسانی زیادی برجای گذاشته است. علایم این بیماری سردرد، كمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در بعضی موارد خارش و جوش در قسمت های مختلف بدن است. تب دنگی عفونتی است كه توسط ویروس دنگی ایجاد می شود. پشه ها عوامل منتقل كننده (یا پخش كننده) این ویروس هستند. تب دنگی بعنوان «تب استخوان شكن» نیز شناخته می شود، چونكه به سبب درد شدید حاصل از آن بیمار تصور می كند استخوان هایش در حال شكستن هستند.
تحقیقات پژوهشگران “موسسه فناوری ام.آی. تی” و “مؤسسه پلی تكنیك فدرال لوزان” نشان میدهد كه داده های موقعیت مكانی تلفن همراه در درك نحوه انتقال بیماری ها و جلوگیری از گسترش و رسیدن به سطح اپیدمی نقش بسیار مهمی دارند.
پژوهشگران توانستند ثابت كنند كه تحرك انسان ها حتی در صورت مسافرت با مسافت های كوتاه در شهرها، نقش مهمی در گسترش و شیوع مالاریا و تب دنگی دارد.
“امانوئل ماسارو”(Emanuele Massaro)، نویسنده اصلی مقاله و دانشمند آزمایشگاه مؤسسه پلی تكنیك فدرال لوزان اظهار داشت: شهرنشینی، تحرك، جهانی سازی و تغییرات آب و هوایی می توانند حتی در اروپا نیز عامل بروز بیماری های انگلی باشند.
تلفن همراه در پیش بینی شیوع بیماری مؤثر است
پژوهشگران برای تعیین تاثیر داده های تلفن همراه در پیش بینی شیوع تبهای دنگ، پرونده های تب دنگی سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ كه در سنگاپور رخ داده بود را مورد بررسی قرار دادند. آنها از یك مدل “انتقال مبتنی بر عامل” (agent-based transmission ) استفاده كردند كه در آن انسان و پشه عامل ایجاد كننده بیماری بودند. آنها با استفاده از شبیه سازی های دیجیتال، شیوع بیماری را بررسی كردند.
پژوهشگران با استفاده از داده های مربوط به موقعیت مكانی تلفن همراه، سوابق سرشماری، تحرك تصادفی و مفروضه های نظری، دریافتند كه هر مجموعه داده تا حد زیادی در پیش بینی شیوع موارد تب دنگی موثر است. آنها دریافتند كه داده های تلفن همراه و مدلهای سرشماری در پیش بینی محل قرارگیری موارد تب دنگی در سنگاپور مؤثر است.
یافته های آنها در مجله” Science Reports “منتشر شده است.

منبع: