یك بیماری نهفته و مرگبار

آنی غذا: اغلب عفونت های این بیماری بدون علامت و پنهان هستند و از هر ده عفونت نهفته یكی پیشرفت كرده و به بیماری فعال تبدیل می شود و در صورت درمان نشدن بیشتر از ۵۰ درصد افراد آلوده را به كام مرگ می كشاند…
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، سل یا تب لازم یك بیماری عفونی شایع و در خیلی از موارد مرگبار است كه باكتری های عامل آن بوسیله سرفه، عطسه، یا بزاق افرادی كه عفونت سلی فعال دارند در هوا پخش می شود.
كارشناس واحد بیماری های واگیر شبكه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان در گفت و گو با ایسنا عنوان كرد: سل بیماری عفونی است كه معمولا روی ریه ها اثر می گذارد و در مقایسه با سایر بیماری های عفونی، دومین بیماری مرگ بار در سراسر جهان است.
ابراهیم اسماعیل پور با تاكید بر اهمیت و اولویت بیماری سل افزود: در برنامه های پیشگیری و درمان از طرف سازمان جهانی بهداشت این بیماری بعنوان اورژانس جهانی مطرح گردیده است.
علائم سل امكان دارد تا ماه ها خفیف باشند
وی با اشاره به اینكه خطر سرایت بیماری سل دو هفته پس از آغاز درمان موثر از بین می رود، اظهار داشت: علایم سل كه شامل سرفه، تب، تعریق شبانه، كاهش وزن و نظایر آن هستند، امكان دارد تا ماه ها خفیف باشند و در طول یك سال هر فرد بیمار در تماسِ نزدیك با دیگران می تواند ۱۰ تا ۱۵ نفر را آلوده كند، بدین سبب لازم است افرادی كه به مدت بیشتر از ۲ هفته گرفتار سرفه هستند پیگیری و بیماریابی شده و در صورت تشخیص، اقدامات درمانی فوری در مورد آنها آغاز شود.
این كارشناس با توضیح اقدامات انجام شده در مقابله با بیماری سل اضافه كرد: مراقبین سلامت و بهورزان مكرراً بیماریابی از افراد مشكوك را انجام می دهند و نمونه خلط گرفته شده به آزمایشگاه ارسال می شود. همین طور مراقبین سلامت به صورت مستمر ضمن ارائه مراقبت های بهداشتی به مددجویان، بیماریابی سل را در مراكز هدف به شكل فعال انجام می دهند و در صورت تشخیص موارد مثبت، ضمن هماهنگی و ارتباط با شبكه بهداشت و درمان، بلافاصله درمان های دارویی آغاز می شود.
اسماعیل پور اشاره كرد: درمان بیماری سل، دارویی است كه در این موارد خطر سرایت بیماری بعد از دو هفته از آغاز درمان موثر از بین رفته و با تكمیل دوره درمان، منبع عفونت زا از جامعه حذف خواهد شد. بدین سبب شناسایی و درمان بیماران مسلول مسری تنها اقدام اساسی برای پیش گیری از گسترش بیماری است و بنا بر این داروی ضد سل به شكل رایگان در اختیار بیماران مبتلا به سل قرار داده می شود.
امكان مبتلاشدن به سل در تمام افراد وجود ندارد
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، بیماری سل نوعی بیماری عفونی واگیر است كه میكروب ایجاد كننده آن بوسیله تنفس از فرد مبتلا به فرد سالم -در ارتباط نزدیك مانند اتاق مشترك- منتقل می شود. امكان مبتلاشدن به سل در تمام افرادی كه میكروب وارد بدن آنها شده، وجود ندارد و امكان دارد میكروب در پیكر شخص بدون آن كه بیماری ایجاد كند، توسط سیستم دفاعی مهار شود. اگر سیستم دفاعی بدن فرد، به دلایلی نظیر مبتلاشدن به ویروس ایدز، اعتیاد، دیابت، سرطان و… ضعیف شود، میكروب سل بطور مجدد فعال شده و فرد را به این بیماری مبتلا می كند.
در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری سل مبتلا شدند كه منجر به مرگ ۱.۶ میلیون نفر از مبتلایان شده است. این آمار از مجموع قربانیان ویروس HIV، مالاریا، سرخك و ابولا بیشتر است. هم اكنون سل از كشنده ترین بیماری های عفونی در جهان است و نزدیك به ۱.۸ میلیارد نفر حامل باكتری عامل این بیماری هستند.