متخصصان انجمن میكروبیولوژی آمریكا هشدار دادند احتمال وجود عوامل بیماری زا در ماشین های لباسشویی خانگی

به گزارش آنی غذا متخصصان با مشاهده پاتوژن های مقاوم به چندین دارو روی پوست نوزادان نارس در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستانی در آلمان برای چندین مرتبه، از عرضه پاسخ مناسب به این مشاهدات درماندند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، برپایه گزارشی از این پرونده كه توسط انجمن میكروبیولوژی آمریكا انتشار یافت، آزمایشات مربوط به آلودگی در انكوباتورهای نوزادان و هم چنین در میان كاركنان مراقبت های بهداشتی كه با پرستاران در تماس بوده اند، همگی منفی بوده است.
انكوباتور ابزاریست كه در آزمایشگاه های بیولوژی برای كشت و رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها یا میكروب ها به كار می رود.
اما آزمایش ها نشان داد كه نوزادان به صورت مداوم با كلبسیلا اكسی توكا (Klebsiella oxytoca)، یك باكتری بدنام برای عفونت های بیمارستانی مانند ذات الریه، عفونت ادراری، عفونت بافت نرم و نوعی مسمومیت خون كه اغلب منجر به شوك سپتیك می شود، مورد عفونت قرار می گیرند.
كمی بعد متخصصان دریافتند منبع این باكتری ها جوراب ها و كلاه هایی است كه برای گرم نگه داشتن نوزادان به آنها پوشانده می شود كه بررسی ها منشا این باكتری ها را در اتاق رختشویی بیمارستان پیدا كردند.
تحقیقات نشان داد این بیمارستان به جای نوع صنعتی ماشین لباسشویی ها كه در دمای بالا با مواد ضد عفونی كننده شستشو كرده و به صورت معمول در بیمارستان ها وجود دارد، از یك ماشین لباسشویی كم مصرف در انرژی و مخصوص خانه ها استفاده می نماید.
باكتری كلبسیلا اكسی توكا در مخزن مواد شوینده ماشین لباسشویی و در لاستیك لولای دربِ آن و هم چنین دو سینك در نزدیكی اتاق رختشویی پیدا شد و با خروج ماشین لباسشویی از بیمارستان، مبتلا شدن به این عفونت هم سرانجام در نوزادان متوقف گردید.
خوشبختانه هیچ یك از نوزادان به علت قرار گرفتن در معرض باكتری ها به صورت طولانی مدت بیمار نشدند اما این پرونده خطر احتمالی مربوط به عفونی بودن لباسشویی های خانگی را نمایان كرده است.
ماشین لباسشویی های خانگی از هر نوع، خاك و لكه ها را از روی لباس، حوله و دستمال ها می زدایند اما آنها را ضدعفونی نمی كنند. بیمارستان ها برای ضدعفونی كردن لباس ها از مواد ضدعفونی كننده مبتنی بر كلرین و پراكسید استفاده می نمایند. هم چنین در چرخه آبكشی از آب گرم بیشتر و در چرخه خشك كردن از تنظیمات دمای بالاتری استفاده می نمایند كه همگی برای كشتن میكروب ها مفید می باشد.
اما نگرانی های زیست محیطی روش شست وشوی لباس ها را تغییر داده است. تحقیقات نشان می دهد كه در اروپا لباس های رنگی اغلب در دمای بین ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد شسته می شوند. در چین، كره جنوبی و ژاپن اما بیشتر از آب سرد استفاده می شود. مقامات آمریكایی هم شست وشو با آب سرد را در صورت امكان سفارش می كند، به صورتی كه در وب سایت وزارت انرژی این كشور این طور آمده كه شست وشو با آب سرد یا گرم به خوبی از پس تمیز كردن لباس ها برمی آید و تغییر تنظیم دمای ماشین لباسشویی از آب داغ به گرم می تواند سبب كاهش ۵۰ درصدی بار مصرف انرژی شود.
با این وجود در صورت بررسی لباس ها و حوله ها می توان میكروب های نهفته در آنها را یافت. یك استاد میكروبیولوژی در دانشگاه آریزونا در این مورد اعلام نموده كه باكتری ای-كولای به خوبی روی حوله ها رشد می كند. هم چنین با عنایت به خیس و مرطوب بودن حوله ها طی حدود سه یا چهار روز باكتری های مدفوع را روی آنها به راحتی می توان یافت.
طبق مطالعات، دمای سفارش شده برای كشتن مؤثر باكتری های بیماری زا ۶۰ درجه سانتی گراد یا بالاتر است كه آب داغ به حساب می آید. دمای بین ۳۲ تا ۴۳ درجه سانتی گراد هم گرم و دمای بین ۱۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد سرد به حساب می آید.
حتی اضافه كردن سفید كننده به شست وشوهای آب سرد امكان دارد موثر واقع نشود. مطالعات نشان داده اند كه فعالیت سفید كننده ها در دماهای پایین شست وشو به شدت كاهش یافته و ناكارآمد می شوند.
به قول متخصصان در آمریكا هنگامی كه حوله های خویش را با آب سرد شست وشو می دهید، تمیز كردن آنها با عنایت به ضخامت بالایشان خیلی سخت است. برای شست وشوی حوله ها باید از آب گرم بهره برده و به صورت كامل آنها را خشك كرد. در صورتیكه این عمل را به خوبی انجام ندهید، هنگام خشك كردن صورت خود با حوله به میزان زیاد و غیرمنتظره ای با باكتری ای-كولای برخورد خواهید داشت. حتی در وضعیت بدتر با عنایت به ارتباط شیوع سالمونلا، مننژیت باكتریایی و ویروسی و كرم حلقوی با لباسشویی ها امكان دارد به این میكروب ها آلوده شوید.
در صورتیكه اطرافیان شما به بیماری خاصی مبتلا نباشند، روند شست وشوی عادی لباس هایتان مشكلی را ایجاد نمی كند، چون كه بدن های ما به میكروب های خود و حتی باكتری ای-كولای عادت دارد. تنها در صورتیكه میهمان های زیادی دارید، حوله های خویش را به صورت مرتب با آب داغ شسته و با حرارت بالا خشك كرده و تعویض كنید.
در صورتیكه فردی در اطراف شما بیمار باشد، باید حرارت بخش خشك كن لباسشویی را افزایش داده و زمان آنرا برای دست كم نیم ساعت تنظیم كرد، چونكه خشك كن در حالت صرفه جویی در مصرف انرژی، كارایی كافی برای كشتن میكروب ها را ندارد. در صورتیكه ماشین لباسشویی شما خشك كن ندارد، لباس ها را به مدت كافی در زیر نور خورشید پهن كنید، چون كه نور خورشید هم به قول متخصصان خواص ضدعفونی كننده دارد.
هم چنین توجه داشته باشید كه ماشین لباسشویی را هم بعد از شست وشوی لباس ها و حوله های فرد بیمار ضدعفونی كنید تا میكروب هایی كه در لگن آن كمین می كنند، لباس های بعدی را عفونی نكنند. می توانید با ریختن سفیدكننده داخل لباسشویی و انجام یك دور چرخش شست وشو این عمل را انجام دهید.
بنا بر گزارش سی ان ان، متخصصان اخطار می دهند كه به هیچ وجه لباس های كثیف را تا محل ماشین لباسشویی بغل نكنید و برای این كار حتما از سبد لباس های چرك استفاده كنید تا از انتقال میكروب ها به خود جلوگیری كنید.