نمكی: تغییرات قیمتی داروهای تك نسخه ای پیگیری می شود

آنی غذا: وزیر بهداشت اظهار داشت: حدود ۹۷ درصد داروها به دست تولیدكنندگان داخل تولید می شود و حدود سه درصد وارد می شود كه امید است در چارچوب یك برنامه زمان بندی شده تا آخر دولت دكتر روحانی بتوانیم قسمت اعظم این سه درصد را هم در كشور تولید نماییم.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، سعید نمكی در حاشیه افتتاح شركت داروسازی در شهر صنعتی كاوه شهرستان ساوه در جمع خبرنگاران اظهار نمود: بخشی از محصولات از نظر اقتصادی و میزان مصرف در حدی نیست كه خط تولید آنها راه بیفتد كه معمولا وارد می شوند و غیر از این داروها كه تولید آنها در داخل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، امیدواریم مابقی این سه درصد را در دو سه سال آینده با امكاناتی كه برای تولیدكنندگان فراهم شده و حمایت هایی كه انجام می شود در داخل بتوانیم بسازیم.
وی با اشاره به اینكه در اغلب موارد در حوزه فناوری تولید دارو مشكلی نداریم اظهار داشت: دست تولیدكنندگان و شركت های دانش بنیان را باز گذاشته ایم كه اگر نقصی در خط تولید وجود داشته باشد، آن را با نوآوری و جوینت های بیرونی برطرف كنند.
نمكی در ادامه اظهار نمود: ظرفیت های بسیار بالایی در استان مركزی در عرصه تولید دارو وجود دارد و امید است با همت استاندار و مسؤلان محلی این ظرفیت ها افزایش یابد. برخی از مواد اولیه ای كه امروز در این شركت تولید می شود قبلا وارد می شدند و خوشبختانه امروز تعداد قابل توجهی از مواد اولیه به اندازه ای تولید می شود كه فراتر از میزان مصرف داخل است و قابلیت صادرات دارد.
وی با اشاره به اینكه داروهای خاص با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شوند و افزایش قیمت قابل توجهی نداشته اند، اضافه كرد: برخی از داروها كه بعنوان داروهای تك نسخه ای محسوب می شوند و شاید ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها نداده ایم در بازار امكان دارد تغییرات قیمتی داشته اند كه پیگیری می شود در مورد آنها هم فشاری به مردم نیاید.
نمكی درمورد گزارشی كه مقرر است درمورد ارز مصرف شده برای دارو تهیه شود، اظهار داشت: در این خصوص ۵ هیات مشخص شده اند و از روزی كه بنده به وزارتخانه آمده ام روی این مورد كار می كنند. خوشبختانه گزارش در حال تكمیل است و بخشی از آن تكمیل شده كه برپایه آن برخی افرادی كه تخلف كرده بودند كه به قوه قضائیه معرفی شده اند و امید است تا آخر مرداد این گزارش تكمیل شود و بطور قطع به رسانه ها و مردم اطلاع رسانی خواهیم كرد.
وی درمورد طرح تحول سلامت هم اظهار داشت: در مرحله دوم طرح تحول بسته هایی از طرح تحول مثل ماندگاری كادر پزشكی در نقاط محروم و كاهش پرداخت از جیب بیمار و پشتیبانی از بیماران خاص و صعب العلاج را ادامه می دهیم و در كنار آن تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر بستری از برنامه های ماست. طرح ملی كنترل فشار خون را در یك بسیج ملی دنبال كردیم و پس از آن طرح های بسیج دیگر درمورد بیماری های واگیر و غیرواگیردار را دنبال خواهیم كرد و دنبال این هستیم كه امسال اینكار شروع شود و هر خانه یك پایگاه سلامت باشد و با استفاده از سلامت یار یا كسی كه بتواند از درون خانواده به ما كمك نماید سلامت را جامعه محور نماییم كه جزئیات این طرح را بزودی با رسانه ها مطرح خواهیم كرد.