دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات: ۲۲ درصد دانشجویان پسر سال آخر پزشكی به دخانیات اعتیاد دارند

به گزارش آنی غذا دبیركل جمعیت مبارزه با دخانیات اظهار داشت: ۴ تا ۶ درصد دانشجویان رشته های پزشكی در بدو ورود به دانشگاه به دخانیات اعتیاد دارند اما در سال آخر تحصیل این آمار در پسران به ۲۲ درصد می رسد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، محمدرضا مسجدی در هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار همزمان با روز جهانی خودمراقبتی كه بامداد امروز در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: خودمراقبتی بحثی فردی است و اگر هر كدام از ما نسبت به مسائل بهداشتی و موارد پیشگیری آگاهی داشته باشیم، می توانیم به كاهش بیماری ها و كاهش بار مالی خود و نهادهای بهداشتی كمك نماییم.
وی ادامه داد: خیلی از ما تنها شعار می دهیم و اگر به پای حرف زدن باشد از بهداشت و رعایت آن می توانیم ساعت ها صحبت نماییم، اما وقتی پای عملكرد ما می رسد، می بینم كه در نقاط مختلف ضعف داریم.
عضو انجمن بین المللی ضد دخانیات خاطرنشان كرد: بررسی ها در كشور ما نشان داده است كه نخستین عامل مرگ و میر در كشور بیماری های غیر واگیردار است و بعد از آن بیماری های قلب و عروق قرار دارند و تصادفات و مشكلات تنفسی هم در رده های بعدی قرار دارند.
مسجدی تصریح كرد: این در شرایطی است كه می توان با خودمراقبتی این آمار را به شدت كاهش داد؛ كاری كه در كشورهای پیشرفته دنیا رخ داده و سبب گشته است كه آمار مرگ ومیرهای بیماری های غیرواگیر كاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد.
وی از پنج عامل خطر برای سلامتی انسان ها یادكرد و اضافه كرد: دخانیات، الكل، رژیم غذایی نامناسب، نداشتن فعالیت فیزیكی و آلودگی هوا، این پنج خطر هستند و به جز آلودگی هوا، كنترل سایر موارد در دست خود ماست و می توانیم با خودمراقبتی اثرات آنرا كاهش دهیم.
این فوق تخصص ریه خاطرنشان كرد: مطالعه ای بر روی دانش آموزان ورودی دانشكده های پزشكی صورت گرفت كه نشان داد در سال اول ورود این دانشجویان ۲، ۵ درصد دختران و ۴ تا ۶ درصد دانشجویان پسر دخانیات مصرف می كنند، اما نكته تأسف انگیز این است كه بعد از ۷ سال و درحالی كه همه این دانشجویان در دروس خود با مضرات و ضررهای دخانیات آشنا می شوند، این آمار افزایش یافته است. بر مبنای آن بیشتر از ۲۲ درصد دانشجویان پسر سال آخر و ۱۷ درصد دانشجویان دختر دخانیات و قلیان مصرف می كنند.
مسجدی اشاره كرد: تنها سواد سلامت داشتن در بحث خودمراقبتی كافی نیست و اگر این اطلاعات را اجرایی كردیم آن وقت می توان اظهار داشت كه در خودمراقبتی درست عمل كرده ایم.
بنابر اعلام دبیرخانه هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار، وی تاكید كرد: همه می دانیم كه مصرف شكر برای سلامتی ما مضر است اما متأسفانه مصرف بالای شیرینی ها و شكلات ها سلامتی همه ما را تهدید می كند و هیچ تلاشی برای عدم استفاده از آن انجام نمی دهیم.