اختلالات جنسی قابل مدیریت و درمان هستند

به گزارش آنی غذا عضو تیم تخصصی كلینیك سلامت جنسی مركز درمان ناباروری ابن سینا با تعریف دقیق كار یك متخصص در این عرصه، اظهار داشت: حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد زنان و مردان از اختلالات جنسی رنج می برند، در حالیكه نمی دانند این مشكلات قابل مدیریت و درمان هستند.
دكتر مریم نكولعل در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه متخصصین حوزه سلامت جنسی به سلامت و رفاه جسمی، روانی و اجتماعی در حیطه جنسیت و امور جنسی كمك می كنند، اظهار داشت: سلامت جنسی یك مبحث بین رشته ای است و متخصصین خیلی از رشته ها در آن نقش دارند. هم اكنون متخصصین اورورلوژی، زنان، عفونی، روانپزشكی، روانشناسی، مشاورین خانواده، مامایی، بهداشت باروری و پزشكی اجتماعی در حیطه سلامت جنسی فعالیت دارند و درمانگر جنسی یكی از متخصصین رشته های فوق است كه دید همه جانبه ای به مسائل جنسی دارد. آنچه كه در درمانگری جنسی رخ می دهد عمدتاً تشخیص و درمان اختلالات عملكرد جنسی است. مشكلات و اختلالات جنسی بسیار شایع و مهم اند.
وی ادامه داد: حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد زنان و مردان از اختلالات جنسی رنج می برند، در حالیكه نمی دانند این مشكلات قابل مدیریت و درمان هستند. یك درمانگر جنسی بعد از مصاحبه با زوج، مشكل را از دید هر دو بررسی می كند، علل جسمی، روانی، زوجی و اجتماعی را ارزیابی می نماید و برنامه درمانی فردی و زوجی طراحی می كند. خیلی از مشكلات جنسی خیلی زودتر از انتظار زوج با چند جلسه درمانی حل می شوند. البته گاهی نیاز به مصرف كوتاه مدت دارو هم هست. بهترین نتیجه وقتی حاصل می شود كه زن و شوهر هر دو در جلسه درمانی حضور و مشاركت داشته باشند. در جلسه درمانی اطلاعات فردی رجوع كننده، محرمانه حفظ می شود. رجوع كننده به پیامد رفتارهای جنسی اش آگاه می شود و به وی كمك می شود به احساس مفهوم داری از خود برسد. درمانگر جنسی، موضعی بی طرفانه و محترمانه و چاره محور دارد و در صدد پیدا كردن و تنبیه مقصر نیست.
وی با بیان این كه سفارش های درمانگر جنسی نباید زندگی فرد را به خطر اندازد، اضافه كرد: نباید گفتار درمانگر سبب آزار یا ریختن آبروی رجوع كننده مقابل همسر یا خانواده اش شود. هر مداخله ای باید به نفع مراجع باشد و سبب صدمه جسمی یا روانی نشود. در درمانگری جنسی قضاوت و پیشداوری ممنوع می باشد. در فرایند درمان هرگونه سو استفاده مالی، هیجانی، عاطفی و… ممنوع می باشد.
نكولعل در ادامه مراجعین به كلینیك سلامت جنسی ابن سینا را در دوسته طبقه بندی كرد و اضافه كرد: عده ای صرفاً به علت حل مشكلات جنسی رجوع می كنند و عده ای دیگر برای بهبود نتایج باروری به ما رجوع می كنند. با اطلاع رسانی ها و همینطور كارگاه های آموزشی كه به صورت منظم برای متخصصین برگزار می نماییم، روز به روز بر تعداد مراجعین این مركز افزوده شده است.
این مشاور سلامت جنسی نقش فرهنگ و اجتماع در مسائل جنسی را بسیار پر رنگ دانست و اضافه كرد: بعضی از مردم از رجوع به درمانگر جنسی اجتناب می كنند، چونكه یا خجالت می كشند یا فكر می كنند فقط خودشان گرفتار این مشكل هستند یا مشكل شان را غیر قابل حل می دانند و فكر می كنند اگر به درمانگر جنسی رجوع كنند، پول و وقت شان را هدر داده اند، اما در عوض مشكل شان را با افراد ناآگاه در بین می گذارند، از محصولات ماهواره و داروهای عطاری انتظار معجزه دارند و گاهی حتی به دعانویس و رمال متوسل می شوند.
وی با تاكید بر ضرورت فرهنگسازی برای گفتگمان صحیح جنسی در جامعه اظهار داشت: البته گفتگو در مورد مسائل جنسی در سطح اجتماع، متفاوت از گفتگوی جنسی بین یك زن و شوهر است. سخنرانی كه می خواهد در زمینه جنسی فرهنگسازی كند، باید اصول تربیت جنسی و كدهای اخلاقی مربوط به این رشته را بداند.
نكو لعل اظهار داشت: تعداد مراجعین با مشكل زنانه یا مردانه به كلینیك سلامت جنسی ابن سینا تقریباً یكسان است. آمار كلی شیوع اختلالات جنسی بر طبق آمار جهانی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است كه نشان داده است مشكلات جنسی بسیار شایع و مهم هستند. از آنجایی كه مسائل جنسی چند بعدی اند، ما در كلینیك سلامت جنسی ابن سینا یك مشكل جنسی را از نظر همه موارد بررسی می نماییم و معمولاً درمان تركیبی انتخاب می نماییم كه برای این منظور تیم درمانی منسجم و كاملی داریم.
وی سلامت جنسی را حس خوشایند جسمی، روانی و اجتماعی در ارتباط با جنسیت و امور جنسی معرفی نمود و اضافه كرد: برای رسیدن به این حس خوشایند یك رویكرد مثبت و محترمانه، بدون اجبار، تبعیض و خشونت لازم است. عوامل جسمی كه سلامت جنسی را در آقایان به خطر می اندازند، عبارتند از همان عواملی كه خطر مشكلات قلبی عروقی را ایجاد می كنند؛ یعنی چاقی، سیگار، عدم تحرك. همینطور عفونت های منتقله از طریق جنسی هم از راه ایجاد زخم، زگیل، تبخال یا بروز سرطان، سلامت جنسی را به خطر می اندازند. عوامل روانی مثل اضطراب، وسواس و افسردگی در سلامت جنسی زنان و مردان اثر گذارند. گاهی لازم است پیش از شروع درمان مشكل جنسی، ابتدا اضطراب، وسواس و افسردگی فرد درمان گردد. در این بین اما نمی توان از عوامل اجتماعی همچون تعریف جامعه از زنانگی، مردانگی، مسؤولیت، خشونت و ایده آل های جنسی بر رفتار و عملكرد و سلامت جنسی غافل بود.
او در آخر با تاكید بر اینكه سلامت جنسی در تمام طول زندگی و در هر رده سنی مفاهیم خاص خویش را دارد، اظهار داشت: اطلاع رسانی زودتر یا دیرتر از موقعیت سنی كودك، منجر به بروز مشكل خواهد بود. پاسخ ساده و صحیح به كنجكاوی های جنسی كودك، شناخت و نامگذاری اندام جنسی، یادگیری حریم و قوانین مربوط به اعضا و مرزهای شخصی و جلوگیری از آزار جنسی كودك از وظایف تربیتی والدین است كه گاه سهواً یا عمداً مورد بی توجهی آنها قرار می گیرد. در سنین نوجوانی، در مورد وقایع بلوغ، استفاده ایمن از اینترنت و موبایل و تشخیص موقعیت های پرخطر جنسی لازم است آگاهی بخشی قبلی به نوجوان داده شود.