خواص خوردنی های عید نوروز از نگاه طب سنتی؛ سین های پرخاصیت

به گزارش آنی غذا بخشی از نوروز برای خیلی از ما ایرانیان در هفت سین سفره عید خلاصه می شود، این هفت سین با در نظر گرفتن اینكه هر كدام از سین های آن نمادهای متفاوتی در آداب و رسوم ایرانیان بوده اند.

مجله مهر: در طب سنتی سین های خوراكی سفره هفت سین شامل سنجد، سماق، سمنو، سركه، سیر و سیب علاوه بر نمادها و معانی كه دارند، خواص دارویی جالبی هم دارند.
سنجد، مقوی برای معده و بدن
میوه خشك سنجد قابض است. به همین جهت در درمان اسهال مفید است. آرد میوه سنجد به دلیل داشتن مقدار زیادی قند، در درمان اسهال به كار می رود. آرد گوشت، پوست وهسته سنجد مقوی معده و بدن است. از همین رو می توان آرد تمام میوه آنرا با كمی شیره انگور در شیر حل كرد. همینطور میوه سنجد سرشار از ویتامین های A و B و كمی ویتامین K است.
سماق، ضد گلودرد
رنگ میوه سماق قرمز و قهوه ای و طعم آن گس است. البته بعد از رسیدن، طعم آن ترش می شود. در تمام قسمت های گیاه تانن به مقدار فراوان وجود دارد و به همین علت قابض و پاك كننده معده است و از انواع اسهال حاد و مزمن و خونریزی معده جلوگیری می كند. البته میوه تازه و نرسیده سماق سمی است، اما از گرد میوه رسیده بعنوان چاشنی غذا استفاده می شود. غرغره جوشانده سماق در درمان ورم گلو مؤثر است و همینطور روی محكم شدن لثه ها اثر می گذارد.
سمنو، غذای ضد پیری
عنصر اصلی سمنو، جوانه گندم است. جوانه گندم هم حاوی ویتامین های B و E، پروتئین، مواد معدنی، فیبر و مواد مفید دیگر است. در گندمی كه جوانه می زند، علاوه بر اینكه تمام این مواد به صورت كامل حفظ می شود، بلكه جوانه زدن تغییرات شگفت آوری در آن بوجود می آورد كه در نتیجه، ویتامین ها و مواد حیاتی گندم به مقدار زیادی افزوده می شود. اسیدهای نوكلییك RNA و DNA كه به فراوانی در جوانه گندم وجود دارند در پیشگیری از پیری سلول ها بسیار موثرند. همینطور سلنیم و منیزیم موجود در جوانه گندم در پیشگیری از انواع سرطان و به خصوص فیبر موجود در آن در جلوگیری از بروز سرطان كولون مؤثر است.
سركه، درمان كبودی دور چشم
سركه فرآورده مفید انگور است كه تحت اثر مخمری به دست می آید. سركه نه تنها طعم مطبوعی به غذاها می دهد بلكه هضم بسیاری مواد غذایی همچون گوشت را آسان می كند.
مالیدن سركه به محل نیش زنبور، پشه و سایر حشرات مفید می باشد و برای التیام زخم ها و تاول بی نتیجه نیست. همینطور مخلوط كمی سركه و عسل می تواند كبودی دور چشم را برطرف كند. نسبت یك به سه سركه و گلاب هم محلول خوبی برای پوست می سازد.

سیر، پزشك طبیعی
علاوه بر آنكه سیر به صورت خام، پخته یا ترشی مصرف می شود، در طب و داروسازی هم استفاده های زیادی دارد. سیر اثر ضدعفونی كننده، اشتها آور، پایین آورنده فشارخون، چربی و كلسترول بد دارد. همینطور در معالجه اسهال، سردرد و سرگیجه مؤثر است. البته مالیدن سیر به پوست سر و خوردن سیر تازه، موی تازه می رویاند و منگنز موجود در آن باعث می شود موهای سفید شده بریزند و موی سیاه به جای آنها بروید. ماسك سیر رنده شده و عسل نوعی لایه بردار پوست و از بین برنده جوش و لك صورت است.
سیب، نماد سعادت و سلامتی
سیب یكی از خوراكی های خوشمزه و البته پرخاصیت سفره هفت سین است. خوردن یك عدد سیب در روز، بیماری ها را از بدن انسان دور می كند. این میوه با دفع اسیداوریك، درمان خوبی برای مبتلایان به روماتیسم، درد مفاصل و نقرس است. سیب ترشحات غدد، بویژه بزاق و ترشحات معده را تقویت و به هضم غذا كمك می نماید.
كسانی كه از ناراحتی معده رنج می برند، برای هضم آسان تر می توان آنرا به صرورت رنده و پخته درآورد. البته تویه شده برای درمان یبوست و تنبلی روده و كبد سیب رسیده با پوست خورده شود.