مطالعات نشان می دهد؛ تاثیر رژیم غذایی پرفیبر در كمك به درمان دیابت

به گزارش آنی غذا محققان عنوان می كنند مصرف زیاد فیبرهای رژیمی كه باعث تقویت نوعی باكتری روده می شود می تواند به مقابله با دیابت نوع۲ كمك نماید.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، یافته های تحقیقاتی نشان داده است رژیم غذایی با فیبر بالا متنوع می تواند باعث تحریك رشد ۱۵ نوع باكتری روده شود كه اسیدهای چرب با زنجیره كوتاه (SCFA) تولید می كنند. این اسیدهای چرب انرژی سلول های روده را تامین كرده، التهاب را كاهش داده و به كنترل گرسنگی كمك می كنند.
«لیپینگ ژائو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه راتگرز آمریكا، در این باره می گوید: «مطالعه ما مبنای این احتمال است كه فیبرهای اثرگذار بر این گروه از باكتری های روده در نهایت می توانند به بخش اصلی رژیم غذایی و درمان ما تبدیل شوند.»
مصرف فیبرهای مناسب می تواند باعث ایجاد توازن مجدد در میكروبیوم های روده شود؛ میكروبیوم ها، اكوسیستمی از باكتری های دستگاه گوارش هستند كه به هضم غذا كمك كرده و برای سلامت انسان مهم هستند.
به گفته محققان، تحریك گروه منتخبی از باكتری های روده از راه رژیم غذایی حاوی فیبرهای متنوع منجر به كنترل بهتر گلوكز خون، كاهش بیشتر وزن و میزان چربی های بهتر در افراد مبتلا به دیابت نوع۲ شد.
در این مطالعه، تیم تحقیق گروه میكروب های تولیدكننده SCFA را كه مسئول تاثیر مثبت رژیم غذایی با فیبر بالا بر بیماران مبتلا به دیابت نوع۲ است را به طورتصادفی به دو گروه تقسیم كردند.
بعد از ۱۲ هفته، بیماران در رژیم غذایی پرفیبر شاهد كاهش بیشتر میانگین میزان گلوكز خون شان در طول سه ماه بودند.
میزان گلوكز خون این افراد در زمان ناشتا هم سریع تر كاهش یافته و آنها وزن بیشتری از دست دادند.
محققان موفق به شناسایی ۱۵ گروه تولیدكننده SCFA شدند كه عمدتاً از راه فیبر رژیمی تحریك شده بودند.