داروی بیماران خاص مازندران هم هست و هم نیست!

به گزارش آنی غذا معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی مازندران اعتقاد دارد كمبودی برای تامین داروی بیماران خاص و سرطانی در این استان به صورت كلی وجود ندارد اما واقعی نبودن سهمیه بندی ها و افزایش جمعیت استان در بعضی مواقع سال، كمبود مقطعی بوجود می آورد.
محمدرضا شیران در گفتگو با ایسنا درباره وضعیت تأمین اقلام دارویی بیماران خاص و تأمین آن در این استان، اظهار نمود: كمبود دارو در حوزه بیماری های خاص در مازندران وجود ندارد اما شركت های داروسازی، مراكز خصوصی را بلوكه كرده اند.
وی با اشاره به اینكه این مراكز خصوصی، مراكزی هستند كه باید داروها را تهیه می كردند و در اختیار شركت ها قرار می دادند اما به علت بازپرداخت نشدن مالی، شركت ها، این مراكز را بلوكه كرده اند، اظهار داشت: برای برطرف شدن این مشكل در سطح مازندران، داروها از جانب دانشگاه علوم پزشكی این استان خریداری شده و در اختیار تمامی مراكز سطح مازندران قرار گرفت و بیماران خاص در این استان به مدت ۶ ماه كمبود دارو نخواهند داشت.
سهمیه بندی های داروهای خاص در مازندران واقعی نیست
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی مازندران با اشاره به اینكه چرا برخی داروها در این استان بسیار كمیاب هستند در صورتی كه بیمار به شدت به آنها نیاز دارد و آیا نمی توان هماهنگی های لازم را قبل از تأمین دارو انجام داد، خاطرنشان كرد: مشكلی در تأمین دارو در مازندران و كشور وجود ندارد بلكه مشكل در توزیع دارو است، در واقع وزارتخانه سهمیه بندی داروها را انجام داده است و با عنایت به اینكه این سهمیه بندی واقعی نیست باید این مشكل را برطرف كند.
كمبود شیر خشك به خاطر افزایش مسافر بود!
شیران اضافه كرد: مازندران جمعیت شناور دارد و در ایام آخر هفته و تعطیلات موجی از جمعیت به این استان می آیند اما به علت سهمیه های از پیش تعیین شده محدود از جانب وزارتخانه این میزان دارو ناكافی است، به صورتی كه در مقطعی اعلام گردید در غرب مازندران شیر خشك وجود ندارد اما به اندازه كافی توزیع را انجام داده بودیم كه مشخص شد این امر به علت افزایش مسافر بوده است.
وی با اشاره به اینكه سهمیه دارو بر مبنای جمعیت بومی محاسبه می شود، اظهار داشت: جمعیت شناور این تعادل را برهم می زند اما مقطعی است و به علت جمعیت شناور، این كمبود داروها بیشتر در غرب مازندران شایع است.
بیماران خاص و سرطانی نگران كمبود دارو نباشند
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی مازندران با تاكید بر اینكه كمبود دارو خاص و سرطانی در كشور وجود ندارد، اظهار نمود: سهمیه بندی ها به صورت مساوی صورت نمی گیرد به صورتی كه در یك استان، مصرف كم و در استان دیگر مصرف بیشتر است و در این راستا با هماهنگی هایی كه با شركت ها انجام می شود توزیع دارو را انجام می دهیم اما این توزیع با تأخیر چند روزه به علت فرآیند فاكتورگیری است.
شیران در پاسخ به اینكه در مبحث حمایت های مالی بیماران صعب العلاج تابحال چه اقداماتی انجام شده، تصریح كرد: در سال ۹۷ برای بیماران خاص، ام اس و سرطانی، تخفیف ۲ میلیارد ریالی دارو در نظر گرفته شد و افرادی كه توانایی نداشتند، زیرپوشش قرار گرفتند.
وی در پاسخ به اینكه بیماران صعب العلاج به چه صورت در تهیه دارو و یا حتی تخفیف داروهای خود می توانند از تمهیدات دانشگاه علوم پزشكی بهره مند شوند، اظهار داشت: مردم برای دریافت داروها به مراكز مورد نظر مراجعه نموده و جهت دریافت دارو اقدام نمایند و هیچ مشكلی برای این منظور وجود ندارد.
ممانعت بیمه از پوشش برخی داروهای پر مصرف
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی مازندران در مورد تمهیدات علوم پزشكی برای تهیه دارو خاطرنشان كرد: بیمه ها به علت هزینه بالای داروهای بیماران خاص، برخی داروها را زیرپوشش قرار نمی دهند اما برای برخی بیماران كه در تأمین داروها با مشكل پرداخت هزینه مواجهند از جانب دانشگاه علوم پزشكی اقداماتی انجام می شود.
شیران اضافه كرد: این كمك به وضعیت مالی بیمار بستگی دارد به صورتی كه برای برخی داروها تا ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شد اما اگر بیمار شرایط از مالی مناسب برخوردار نباشد و یا بیمه تكمیلی و سهم بیمار بیش از اندازه باشد به صورت ویژه در تأمین دارو با آنها همكاری خواهیم كرد.
خارج شدن داروهای هزینه بر از فهرست سازمان بیمه گر به علت صرفه نداشتن اقتصاد
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی مازندران با انتقاد از عملكرد بیمه ها، خاطرنشان كرد: یكی از اشكالات موجود، خارج شدن داروهای پرمصرف هزینه بر از فهرست سازمان بیمه گر به علت صرفه نداشتن اقتصادی می باشد به صورتی كه بعضی از داروهای مصرفی هیچكدام تحت پوشش بیمه ای نیستند.
او در آخر اظهار داشت: بیمه برای درمان داروی فشار و قند خون كه ماهانه حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد هزینه ای پرداخت نمی كند سوال اینجا است چرا نباید این داروهایی كه در كشور رایج است زیر پوشش بیمه ای قرار نگیرد.