فرار مالیاتی پزشكان چقدر است؟

به گزارش آنی غذا مساله وابستگی به درآمدهای نفتی از آن دست اتفاق هایی است كه به قول خیلی از مسئولان تنها راه علاجش، روی آوردن به درآمدهای دیگر همچون درآمدهای مالیاتی است اما گره كار زمانی عیان می شود كه مساله احیای درآمدهای مالیاتی به میان می آید؛ مساله ای كه از حوزه درمان و پزشكی تا خیلی از حوزه ها را شامل می شود.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، «اقتصاد ۲۴» در ادامه نوشت: در این میان، آنطور كه بررسی بودجه های سنواتی همچون بودجه ۹۸ نشان می دهد، دست كم یك اختلاف ۶ هزار میلیارد تومانی بین مالیاتی كه باید از پزشكان گرفته شود و مالیاتی كه پرداخت می كنند وجود دارد. این مساله در ارقام اعلام شده از جانب مقامات مختلف دیده می شود.

به عنوان مثال، آنطور كه محمدمهدی مفتح سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ عنوان كرده، میزان فرار مالیاتی پزشكان حداقل حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان است. طبق گفته های او، در حالی برپایه اظهارات مسئولان سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات پرداختی توسط پزشكان در سال گذشته، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است كه طبق گزارش شماره ۱۶۲۱۹ مركز پژوهش های مجلس درباره لایحه بودجه ۹۸ كه اوایل دی ماه انتشار یافت، مقدار واقعی مالیات پزشكان در سال حداقل حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود. وی در این میان عنوان كرده است كه می توان بودجه را حداقل به میزان ۶۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داد؛ آن هم تنها با پیشگیری از فرار مالیاتی پزشكان.

در واقع، در صورت پیشگیری از فرار مالیاتی پزشكان حداقل حدود ۶۵۰۰ تا ۸۰۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای كشور اضافه می شود و شرط لازم برای تحقق این امر، شفافیت درآمد پزشكان با اجرای مصوبات كمیسیون تلفیق مجلس است.

از سوی دیگر، در گزارش مركز پژوهش های مجلس عنوان شده كه «به دلیل ضعف سازوكارهای قانونی و عدم اتصال پایگاه های اطلاعاتی به یكدیگر، توان دریافت مالیات واقعی خیلی از مشاغل در كشور امكان پذیر نیست. برای مثال در حوزه سلامت این مسئله بسیار برجسته است؛ كارشناسان این حوزه مقدار واقعی مالیات پزشكان را حداقل حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین می زنند، اما سازمان امور مالیاتی مالیات پزشكان را حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین زده است. این در شرایطی است كه خیلی از كاركنان بخش دولتی و خصوصی كه معمولاً قشر ضعیف تری در جامعه هستند مالیات های خود همچون مالیات حقوق را به صورت كامل پرداخت می كنند. با عنایت به این مسئله تولید سازوكاری برای دریافت مالیات از مشاغل و پیشگیری از فرار مالیاتی آنها ضروری به نظر می رسد».

اما گره كار كجاست كه این میزان درآمد مالیاتی شفاف نشده و به راحتی پنهان می شود؟ بعضی می گویند كه نبود كارتخوان در مطب پزشكان خود عاملی برای این فرار مالیاتی است. در این میان یكی از اعضای كمیسیون برنامه و بودجه به تازگی عنوان كرده كه برخی پزشكان درآمدهایشان را به حساب منشی شان واریز می كنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این رابطه به مساله فشار برای لغو مصوبه اخیر كمیسیون تلفیق در مورد پرداخت مالیات از جانب پزشكان هم اشاره و تاكید كرده است: «دلیل اینكه پزشكان با پرداخت مالیات و نصب سامانه فروشگاهی در مطب هایشان مخالف هستند را متوجه نمی شوم. برخی پزشكان متاسفانه با استفاده از طریق های گوناگون تلاش می كند تا درآمد خویش را پنهان كنند به صورتی كه از این افراد، درآمدها و واریزی های خویش را به حساب منشی خود داشته و دارند و می كوشند تا ردپایی از این درآمدها وجود نداشته باشد. پزشكان باید به مانند دیگر اقشار جامعه و بر مبنای درآمدشان، مالیات بپردازند و هیچ كس هم با درآمد و حتی افزایش درآمدهای آنها كاری ندارد ولی باید به ازای درآمد خود و به تناسب آن، مالیات های خویش را كه ادای وظیفه به كشور است پرداخت كنند.»

آنطور كه یكی از نمایندگان مجلس عنوان كرده، باید رقمی معادل ۸ هزار میلیارد تومان از پزشكان بعنوان مالیات دریافت شود. در عین حال مالیاتی كه از پزشكان دریافت می شود چیزی در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است. برخی منابع همچون اعضای كمیسیون برنامه و بودجه هم می گویند كه این رقم باید به ۶۷۰۰ میلیارد تومان برسد.

آنطور كه قائم مقام وزیر بهداشت سال قبل گفته بود، ۴۲ هزار و ۸۲۲ پزشك عمومی و ۳۹ هزار و ۸۹۲ پزشك متخصص در كشور فعالیت می نمایند، یعنی در مجموع رقمی معادل ۸۲ هزار و ۷۱۴ پزشك.

طبق این ارقام و با در نظر گرفتن رقم فوق بعنوان تعداد كل پزشكان، می توان اینطور اظهار داشت كه هر پزشك، باید رقمی معادل ۹۶.۷ میلیون تومان بعنوان مالیات پرداخت كند در حالیكه این رقم در شرایط فعلی و طبق عدد ۷۰۰ میلیارد تومانی برای كل پزشكان، معادل ۸.۴ میلیون تومان برای هر یك پزشك است؛ یعنی یك اختلاف ۸۸.۳ میلیون تومانی!

این رقم تنها بخشی از درآمدهایی است كه می توان با استفاده از احیای آن، بودجه كشور را از نفت رها كرد.