در گفت وگو با ایسنا تشریح شد جزئیات سند درمان كشور تا ۱۴۰۴، وجود ۱۲۵۰۰۰ تخت در كشور

آنی غذا: معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح جزئیات سند درمان ۱۴۰۴، اظهار داشت: آنچه كه در سند درمان نوشته شده، نوعی تعیین ظرفیت است و به سمتی رفتیم تا امكانات درمانی كشور را با آمارهای بین المللی منطبق نماییم.

دكتر قاسم جان بابایی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به سند درمان ۱۴۰۴، اظهار داشت: این سند بازبینی شد و شكل بازبینی شده آن هم برای دانشگاه های علوم پزشكی ابلاغ گردید. در این نسخه سهم بخش خصوصی پررنگ تر شده است و ظرفیت بیشتری برای این بخش دیده شده است و هم اكنون هم خوشبختانه به تمام دانشگاه ها ابلاغ گردیده است.

وی اضافه كرد: این سند برای احداث ظرفیت در حوزه درمان كشور است. بر این اساس مشخص می نماییم كه در كشور و به صورت مشخص برای هر استان چه میزان تخت بیمارستانی نیاز داریم و برمبنای آن سطح بندی تخت هایمان باید به چه صورت باشد. سوژه دومی كه در سند درمان مطرح شده، این است كه به لحاظ اهمیت و برمبنای تعداد تخت های بیمارستانی كشور، چقدر تجهیزات پزشكی نیاز داریم. حال طبق بررسی كه در سند درمان انجام شده است از نظر تخت بیمارستانی و تجهیزات، قسمتی از كشور هم اكنون شرایط خوبی دارد و برخی مناطق هم گرفتار عقب ماندگی است.

جان بابایی با اشاره به اینكه رفع این عقب ماندگی ها بر عهده وزارت بهداشت و بخش خصوصی درمان است، اضافه كرد: آنچه كه در سند درمان نوشته شده، نوعی تعیین ظرفیت است و به سمتی رفتیم تا امكانات درمانی كشور را با آمارهای بین المللی منطبق نماییم. به هر حال دولت در طرح تحول نظام سلامت اقدامات عظیمی در حوزه درمان كشور انجام داد و قسمت اعظمی از مشكل كمبود تخت حل شده است؛ به طوریكه هم اكنون در استان های كشور در بخش دولتی به ایجاد ظرفیت جدید نیازی نداریم و حدودا قسمت اعظم بخش های دولتی ما تخت های بیمارستانی كافی را دارند.

وی همین طور اظهار داشت: البته ظرفیتی برای بخش خصوصی و خیریه وجود دارد و آنها می توانند از این ظرفیت استفاده كنند. طبق سند درمان ۱۴۰۴ می توان از ظرفیت بخش های خصوصی و خیریه استفاده نمائیم. اگر بخواهیم در بخش دولتی بیشتر از این در حوزه توسعه تخت ها اقدام نماییم، بیشتر اقدامات جایگزینی است. به این صورت كه بیمارستان فرسوده است و باید آنرا جایگزین نماییم. در واقع در مجموع با احتساب تخت های در حال ساخت، در تخت های بیمارستانی در بخش دولتی كمبود فاحشی نداریم و ظرفیت را برای بخش خصوصی و خیریه تامین كردیم و می توانند از آن استفاده نمائیم.
وجود ۱۲۵۰۰۰ تخت بیمارستانی در كشور
جان بابایی با اشاره به اینكه هم اكنون ۱۲۵ هزار تخت بیمارستانی در كشور داریم، اضافه كرد: از طرفی بخشی از مردم به سبب وضعیت اقتصادی شان امكان استفاده از تخت های بخش خصوصی را ندارند. ما اعلام كردیم كه می توانیم از بخش های خصوصی كه از ظرفیت تخت هایشان استفاده نمی گردد، خرید خدمت نماییم، اما نه با تعرفه خصوصی، بلكه با تعرفه دولتی. برای اینكه دولت نمی تواند منابع بخش خصوصی را تامین كند. در هر جا كه بخش خصوصی بخواهد پا پیش بگذارد و ما با تعرفه دولتی از آنها خرید خدمت نماییم، به نفع دولت می باشد.
وضعیت مان در حوزه تخت های سوختگی خوب است
وی درباره تخت های روان پزشكی و سوختگی باز اظهار داشت: در حوزه تخت های سند طبق سند درمان حدودا مشكلات مان حل شده است و در این حوزه مشكلی در كشور نداریم. درباره تخت های سلامت روان هم ظرفیت هایی دیده شده است، اما باید توجه كرد كه دنیا در حوزه سلامت روان به سمت خدمات سرپایی رفته است و بیشترین توجه مان را در حوزه خدمات سلامت روان باید به سمت سطح یك نمایش خدمات ببریم كه در واقع در حوزه بهداشت است. باید توجه مان به این معطوف باشد كه بیماران روان را در كوتاه ترین زمان بستری كرده و بیشتر خدمات مورد نیازشان را در منزل به آنها نمایش دهیم، برای اینكه هر چه بستری آنها طولانی تر شود، وابستگی شان به بیمارستان و بستری مكرر بیشتر میگردد.