سخنگوی سازمان غذا و دارو: داروی لاغری نداریم

آنی غذا: سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تبلیغات داروهای لاغری، اظهار داشت: خیلی از محصولاتی كه با نام دارو معرفی می گردند در واقع دارو نیستند، بلكه مكمل یا فراورده های غذایی اند كه اگر مجوز نداشته باشند جعلی و تقلبی محسوب می شوند.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر كیانوش جهانپور در یك برنامه رادیویی درباره تبلیغ فرآورده هایی با عنوان داروهای لاغری، اظهار داشت: باید توجه كرد كه بیشتر از یك تا دو قلم دارویی كه به شكلی بتواند در لاغری اثرگذار بوده و شواهد و مدارك علمی و فنی در خصوص موثر بودن را هم دارا باشد، در دنیا وجود نداشته كه آن هم با ضوابط و شرایط خاص و با مدت محدود مصرف می گردد.

وی اضافه كرد: متاسفانه هر آنچه كه در حوزه لاغری بعنوان دارو مورد بحث قرار می گیرد، دارای عوارض بوده و بر همین مبنا مورد تایید محافل علمی قرار نگرفته و مدارك متقنی ندارند. البته در مواردی مكمل هایی را می بینیم كه نه شواهد علمی درباره آنها وجود ندارد و نه تاثیر خیلی قوی دارند. این مكمل ها در اشكال دارویی موجودند، اما دارو نیستند و امكان دارد انواع مختلف آنها در بازار وجود داشته باشد.

جهانپور با اشاره به اینكه ادعاهایی كه درباره تاثیرگذاری مكمل ها مطرح می گردد با واقعیت فاصله دارد، افزود: محصولات دیگری شامل برخی فراورده های غذایی، طبیعی یا سنتی هم هستند كه متاسفانه در سال های اخیر در كشور ما تبلیغات كاذب و اغواگرانه ای را حول خودشان شكل داده اند كه شاید این تبلیغات هم با واقعیت فاصله بسیار زیادی داشته باشند.

وی اضافه كرد: آنچه مهم می باشد، این است كه اغلب این محصولات دارو نیستند و آنهایی كه مجوز دارند هم لزوما به میزان كافی برای لاغری از نظر اثرگذاری و اثربخشی قابل اطمینان نیستندو در عین حال در مواردی می بینیم كه بعضی از این مكمل ها اساسا مجوز هم ندارند و از مبادی غیر رسمی وارد می شوند و به هیچ وجه تحت نظارت سازمان های مسئول همچون سازمان غذا و دارو وارد كشور نمی شوند كه این موارد هم عوارض خاص خودشان را دارند. باید توجه كرد كه خیلی از این محصولات غیرمجاز جعلی و تقلبی بوده و یا از مواد صدمه رسان به سلامت در تهیه آنها استفاده می گردد كه شاید بتواند به كاهش اشتها و وزن در یك دوره زمانی بینجامد، اما قاعدتا عوارض آن بیشتر از فوایدش خواهد بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در عرضه چاره جهت استفاده از محصولات لاغری، اظهار داشت: یك چاره كلی این است كه اگر این محصولات دارو محسوب می شوند، حتما باید توسط پزشك متخصص تجویز شده باشند. ما به هیچ وجه دارویی نداریم كه اجازه تبلیغات داشته باشد؛ چون كه اساسا تبلیغات دارو در كشور ما و حتی در بسیاری دیگر از كشورهای دنیا ممنوع می باشد. اگر هم این محصولات مكمل هستند حداقل باید با مشاوره پزشك یا كارشناس تغذیه تجویز شده باشند.

وی افزود: مهم ترین نكته در این زمینه بحث شناسه اصالت كالا است. باید توجه كرد كه بازاری كه به نام بازار مكمل ها یا فراورده های لاغری و كاهش اشتها در كشور ما وجود دارد و حتی شاید عالم گیر هم باشد، با مساله قاچاق، تقلب و یا جعلی بودن محصولات مواجه می باشد. بر این اساس پس از تهیه این محصولات، اصالت كلا، نخستین نكته ای است كه روی هر كالای سلامت محور همچون مكمل ها و فراورده های طبیعی و سنتی مجازی قابل استعلام است. مرحله نخست استعلام الصاق برچسب اصالت كالا بر روی محصول است و دومین مرحله این است كه اگر محصولی این برچسب را هم دارا بود با استفاده از سامانه پیامكی ۲۰۰۰۸۸۲۲ و یا سایت اینترنتیhttp: //support.ttac.ir/ یا با استفاده از اپلیكیشن Ttac این استعلام صورت بگیرد.