سخنگوی سازمان غذا و دارو: كمبودهای دارویی نهایتا تا آبان ادامه خواهد داشت

آنی غذا: سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: كمبودهای دارویی نهایتا تا آبان ماه ادامه خواهد داشت.
كیانوش جهانپور در گفت وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، با اشاره به اینكه قیمت اقلام دارویی در سامانه سازمان غذا و دارو اعلام عمومی می شود، اظهار نمود: افزایش قیمت دارو در آخرین قیمت گذاری ها، حداكثر ۹.۷ درصد بوده كه از تورم سال قبل هم كمتر است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو علت این افزایش قیمت را هزینه های جانبی عنوان نمود و اظهار داشت: بسته بندی شامل ارز دولتی نمی گردد، بنابراین بخشی از هزینه ها برای شركت های تولید كننده گران تر تمام خواهد شد و این مسئله در افزایش قیمت هم در نظر گرفته شده و به تدریج اعلام خواهد شد.

همیشه ۲۵ تا ۳۰ قلم دارو كمبود داشته ایم
جهانپور كمبود دارو را در همه جوامع امری عادی و معمول خواند و افزود: فهرست اقلام كمبودی متغیر است و در بهترین شرایط هم ۲۵ تا ۳۰ قلم كمبود دارو همیشه وجود داشته است، با این وجود كمبودهای دارویی به صورت روزانه در سطح داروخانه ها مورد رصد قرار می گیرد و اقلامی كه موجودی كمتر از نیاز دو تا سه ماه داشته باشند، نسبت به “واردات فوری” آن ها در سریعترین زمان ممكن اقدام می گردد.
وی در مورد لیست انواع داروهایی كه هم اكنون درگیر كمبود هستند، اظهار داشت: آمار سیار است و امكان دارد دارویی امروز در فهرست اقلام كمبودی باشد و روزهای آینده از این لیست خارج شود و برعكس.
سخنگوی سازمان غذا و دارو، در مورد “وارفارین” و دیگر داروهایی كه گفته می گردد بیش ترین كمبود را دارند، توضیح داد: وارفارین كه مدتی كمبود آن از جانب داروخانه ها اعلام می شد وارد شده است.
وی با بیان اینكه اغلب داروها در دسترس هستند و توزیع آن ها كنترل شده است، اظهار داشت: اگر كسی از احتكار شركتی اطلاع دارد باید به این سازمان اعلام كند. موجودی شركت ها مشخص است و اگر كسی اطلاعات ویژه ای دارد باید اطلاع رسانی كند، در غیر این صورت هر آمار كلی در مورد همه شركت ها و كمبود ویژه دارو نقض و اشتباه است.

مكمل ها از دایره اقلام دارویی خارج اند
جهانپور، مكمل های غذایی را از دایره اقلام دارویی خارج خواند و خاطرنشان كرد: مكمل ها دارو نیستند، مشمول قیمت گذاری و پوشش بیمه هم نمی شوند و زیر نظر اداره كل مكمل، بصورت آزاد وارد شده و به فروش می رسند و جزو اقلام كمبود دارویی به حساب نخواهند آمد.
مدیركل روابط عمومی سازمان غذا و دارو، پیش بینی نمود، كمبودهای دارویی نهایتا تا آبان ماه ادامه خواهد داشت.
وی با تاكید بر اینكه اقلام كمبودی دارو در همه كشورها وجود دارد، كمبود حال حاضر در كشور را جریان گرفته از تهدیدات بین المللی و توقف فروش مواد اولیه دارویی بعضی شركت های خارجی، سخت شدن مبادلات مالی به علت تحریم ها، كمبود نقدینگی شركت های دارویی كه ناشی از مطالبات معوقه دارویی و نوسانات ارزی هستند دانست و افزود: همه این دلایل، به صورت موقت، كمبود دارو را سبب شده اند.