فروش كبابی اندام حرام گوسفند!

آنی غذا: رییس مركز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشكی یزد با اشاره به این كه مصرف كبابی و نیم پخته اعضای حرام حیوانات نر خطر مبتلا شدن به تب مالت را به دنبال دارد، اظهار داشت: متأسفانه هم اكنون اندام حرام حیوانات نر مانند گوسفند در بازار به فروش می رسد.
بهادر حاجی محمدی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این كه مصرف كبابی اعضا حرام گوسفند یكی از رفتارهای تغذیه ای غلط است كه توسط بعضی از افراد بخصوص آقایان انجام می شود، اظهار نمود: به صورت كلی در دین مبین اسلام از نظر شرعی مصرف خوراكی برخی اندام حیوانات حرام است.
وی با اشاره به این كه مصرف كبابی اندام حرام حیوانات كشتاری باعث تقویت قوای جنسی مردان نمی گردد، اظهار داشت: این یك تصور اشتباهی است كه فكر می كنند این اندام خاصیت درمانی دارد.
رییس مركز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشكی یزد، با بیان این كه در مواردی به صورت غیر علمی خوردن این اندام به صورت كبابی برای تسریع و تكامل بلوغ در پسران نوجوان سفارش شده است، اضافه كرد: متاسفانه در خیلی از كشتارگاه های كشور نظارت موثری برای جلوگیری از خروج و معدوم كردن حیوانات نر كشتار شده وجود ندارد.
حاجی محمدی وضعیت نظارتی را عاملی برای خروج این اندام از كشتارگاه ها دانست و بیان كرد: متأسفانه هم اكنون اعضای حرام گوسفندان به صورت غیرقانونی در بازار به فروش می رسد.
این مسئول در ادامه با اشاره به این كه اندام تناسلی گوسفند با وجود غیر بهداشتی بودن، قیمت بالایی دارد و گاهی از گوشت قرمز هم گران تر است، اضافه كرد: از جانب دیگر مصرف كنندگان اندام دنبلان حیوانات كشتاری، معمولا در حین كباب كردن به تصور جلوگیری از كاهش ارزش تغذیه ای حرارت بسیار كمی به آن می دهند و به صورت نیم پخته مصرف می كنند. این امر سبب می گردد كه باكتری های بیماری زای موجود در دنبلان از بین نروند و باعث بیماری در افراد شود.
حاجی محمدی با بیان این كه تب مالت یا بروسلوز یك بیماری مشترك بین انسان و حیوان است كه توسط گونه های مختلف باكتری بروسلا تولید می شود، اظهار نمود: تب، سردرد، تعریق شدید، درد مفاصل و كمر، بی اشتهایی، احساس خستگی مفرط و افسردگی از مهمترین علائم بیماری تب مالت است.
وی با اشاره به این كه باكتری عامل تب مالت با استفاده از خون حیوانات مبتلا وارد شیر آن ها می شود، اظهار داشت: مصرف شیر و لبنیات آلوده رایج ترین و مهمترین راه ابتلای انسان به تب مالت است. گاهی اندام های حیوان آلوده هم می تواند سبب ابتلای انسان به تب مالت شود.
این مقام مسئول با بیان این كه باكتری بروسلا در اندام های تناسلی حیوانات هم مستقر می شود، تصریح كرد: مصرف كبابی اندام حرام حیوانات كه معمولا با حرارت اندك و به صورت نیم پخته طبخ می گردد خطر مبتلا شدن به تب مالت را به دنبال دارد ازاین رو ضروری می باشد كه افراد از مصرف آن اجتناب كنند.