در گفت وگو با ایسنا مطرح شد شرایط استفاده از ارزهای غیرمعمول در دارو و تجهیزات پزشكی

آنی غذا: سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره شرایط استفاده از ارزهای غیرمعمول به جز دلار در حوزه دارو و تجهیزات پزشكی، اظهار داشت: بر مبنای اعلام سازمان غذا و دارو، پیش فاكتورهایی كه شركت های واردكننده دارو و تجهیزات پزشكی به سازمان غذا و دارو عرضه می كنند، باید بر مبنای ارز كشور مبداء باشد و تخصیص ارز هم بر مبنای ارز كشور مبداء خواهد بود، نه با دلار.

دكتر كیانوش جهانپور در گفت وگو با ایسنا، درباره شرایط استفاده از ارزهایی به جز دلار در حوزه دارو و تجهیزات پزشكی، اظهار داشت: طبق اعلام سازمان غذا و دارو پیش فاكتورهایی كه شركت های واردكننده دارو و تجهیزات پزشكی به سازمان غذا و دارو عرضه می كنند، باید بر مبنای ارز كشور مبداء باشد و تخصیص ارز هم بر مبنای ارز كشور مبداء خواهد بود.

وی اضافه كرد: ازاین رو اگر شركتی از تركیه دارو وارد كند، نمی تواند هیچ فاكتور دلاری به سازمان غذا و دارو عرضه نماید، بلكه باید بر مبنای لیر تركیه پیش فاكتورش را عرضه نماید. به همین ترتیب اگر دارو یا تجهیزاتی را از كشورهایی چون سوییس، هند و… وارد كشور كند، باید پیش فاكتور را با فرانك سوییس، روپیه هند و… به سازمان غذا و دارو عرضه كند.

جهانپور افزود: ازاین رو اصلا مورد قبول نیست كه شركت های دارویی یا تجهیزاتی واردكننده، دارو یا تجهیزات پزشكی را از كشوری وارد كنند، پیش فاكتورهایش را بر مبنای دلار عرضه كنند و قرار باشد در اینجا تبدیل ارز صورت گیرد. ازاین رو از آنجایی كه بر مبنای ارز مبداء اعتبارات را تخصیص می دهیم، پیش فاكتور هم با همان ارز كشور مبداء عرضه می گردد تا دچار تغییر و تحول و مشكلات محاسباتی نشویم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه در گذشته بحثی از جانب بانك مركزی عنوان شد در خصوص اینكه در مبادلات، دلار به میان نیاید و محاسبات و عرضه گزارش ها بر مبنای یورو باشد، اظهار داشت: البته این بحث ارتباطی با سازمان غذا و دارو نداشت، اما هم اكنون اعلام كردیم كه هر شركت واردكننده ای كه می خواهد دارو یا تجهیزات پزشكی را وارد كند، پروفورم ها یا پیش فاكتورهایی كه عرضه می كند باید بر مبنای ارز كشور مبداء باشد و تخصیص ارز هم بر همان اساس انجام می گردد. هم اكنون به جز ارز یورو كه مشكلاتی در تخصیص آن وجود دارد، در تخصیص سایر ارزها مشكلی نداریم.

جهانپور در ادامه درباره برخی اظهارنظرها در خصوص ورود داروی چینی به كشور، اظهار داشت: به هیچ عنوان واردات دارو را بعنوان محصول نهایی دارو از چین نداریم و حتی به یك قلم داروی چینی هم مجوز واردات از چین داده نشده است.

وی تصریح كرد: البته در تمام دنیا شركت های تولیدكننده دارو، ماده اولیه و ماده موثره دارو را از دو كشور چین و هند تهیه می كنند؛ به صورتی كه بزرگ ترین و معتبرترین برندهای داروسازی دنیا اكنون خیلی از مواد اولیه و موثره مورد نیازشان را از هند و چین وارد می كنند. بعنوان مثال پس از اطلاع از اینكه ماده اولیه داروی والسارتان عارضه دارد، شاهد بودیم كه ۲۲ شركت اروپایی، پنج شركت آمریكایی و شركت های مختلف در كشورهای مختلف دارو را ریكال كردند. چونكه مبداء همه این داروها یك شركت چینی بود. ازاین رو چین هم اكنون یكی از بزرگ ترین تولیدكنندگان مواد اولیه دارویی به حساب می آید و تمام دنیا ماده اولیه مورد نیازشان را از این كشور تامین می كنند.