كودكان و سالخوردگان بیشتر در معرض خطر گرمازدگی

آنی غذا: معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی زاهدان اظهار داشت: باتوجه به تشدید گرما در فصل تابستان و افزایش بیماری های مختلف مربوط به این فصل، اطفال و افراد مسن بیش از سایر گروه ها در معرض گرمازدگی هستند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، «قاسم میری علی آباد» در مورد علائم شایع گرمازدگی اظهار داشت: افزایش دمای بدن، پوست خشك و گرم، گشاد شدن مردمك چشم، تهوع و استفراغ، كاهش فشار خون، تنفس سریع، تپش قلب و انقباضات عضلانی همچون علائم و نشانه های اولیه گرمازدگی می باشد كه با تشدید گرمازدگی به سردرد، سرگیجه منجر می گردد.
وی اظهار نمود: در صورت تداوم گرمازدگی احتمال، كاهش سطح هوشیاری، تشنج، كما و حتی مرگ هم وجود دارد.
معاون درمان دانشگاه با تاكید بر لزوم مصرف مایعات و بخصوص آب در شرایط گرمای شدید هوا، اظهار داشت: با رعایت نكات پیشگیرانه مانند استفاده از لباس های نخی و رنگ روشن، مصرف میوه و سبزیجات بجای غذاهای چرب و دیر هضم و عدم نوشیدن نوشیدنی های كافئین دار می توان تا حد زیادی از بروز گرمازدگی جلوگیری كرد.
میری، فعالیت شدید بدنی در هوای گرم كه علاوه بر افزایش دمای بدن منجر به از دست رفتن مایعات هم می گردد را همچون عوامل خطر گرمازدگی برشمرد و اضافه كرد: بهتر است تا در زمان اوج گرما از حضور و فعالیت در فضاهای گرم و به خصوص در زیر نور مستقیم آفتاب اجتناب كرد اما اگر افراد مجبور به فعالیت در گرما هستند سفارش می نماییم تا ضمن توجه ویژه به مصرف آب و مایعات در زمان های مشخص استراحت كنند.
قاسم میری میزان آب مورد نیاز برای یك فرد بالغ سالم را حداقل یك و نیم لیتر در روز دانست و اظهار داشت: بسته به میزان گرما و میزان فعالیت فرد، میزان آب مورد نیاز هم متغیر خواهد بود.
به قول دكتر میری، لازم است تا افراد در هوای گرم به ازاء هر نیم ساعت تا یك ساعت فعالیت بدنی ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت داشته باشند كه به گرما زدگی دچار نشوند.
او همینطور به افرادی كه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می گیرند سفارش كرد تا از ابزار حفاظتی مانند كلاه، نقاب و آفتاب گیرهای دیگر، عینك ضد آفتاب و كرم ها و لوسیون های ضدآفتاب استفاده كنند.
به قول معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی زاهدان، افراد مسن، نوزادان و كودكان، بیماران قلبی و عروقی، دیابتی و زنان آبستن همچون افرادی هستند كه بیشتر از افراد عادی در معرض گرمازدگی قرار دارند و باید از قرارگرفتن در محیط های باز و به شدت گرم و در معرض تابش مستقیم نور خورشید اجتناب كنند.
وی خاطرنشان كرد: در برخورد با فرد گرمازده كه دارای این علائم است ابتدا فرد گرمازده را از معرض گرمای مستقیم خارج و به محیطی خنك تر و با تهویه مناسب منتقل كنید. سپس بیمار را به پشت بخوابانید و پاهایش را به اندازه ۳۰ سانت بلند كنید و با استفاده از حوله یا پارچه مرطوب و كمپرس سرد نسبت به كاهش دمای بدن بیمار اقدام كنید. هم چنین در صورت هوشیار بودن بیمار مایعات كافی در اختیار وی قرار دهید و در وهله بعد برایر اطمینان از انجام صحیح مراحل درمانی با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.