یافته محققان استرالیایی؛ مصرف روزانه پرتقال از كاهش بینایی پیشگیری می كند

آنی غذا: محققان عنوان می كنند برای پیشگیری از كاهش بینایی در سنین بالا و حفظ سلامت چشم ها، روزانه پرتقال مصرف كنید.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، «دژنراسیون ماكولا» بیماری در رابطه با افزایش سن است كه باعث از بین رفتن بینایی در مركز میدان دید می گردد.
نتایج محققان دانشگاه سیدنی استرالیا نشان داد افرادی كه حداقل یك وعده در روز پرتقال مصرف می كنند بیش از ۶۰ درصد با كاهش ریسك مبتلا شدن به دژنراسیون ماكولا در سنین بالا روبرو هستند.
این تاثیر پرتقال ناشی از وجود فلاوونوئیدها در این میوه است كه به پیشگیری از نابینایی كمك می نماید.
فلاوونوئیدها آنتی اكسیدهای قوی ای هستند كه در اغلب میوه ها و سبزیجات یافت شده و دارای فواید مهم ضدالتهابی برای سیستم ایمنی هستند.
«بامینی گوپیناث»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما متوجه شدیم افرادی كه حداقل یك پرتقال در روز مصرف می كنند در مقایسه با افرادی كه اصلا پرتقال نمی خورند، كمتر در معرض خطر مبتلا شدن به دژنراسیون ماكولا قرار دارند.»
وی در ادامه می افزاید: «حتی به نظر می آید مصرف یك بار پرتقال در هفته هم دارای فواید قابل توجهی است.»
در این مطالعه، تیم تحقیق با بیش از ۲۰۰۰ فرد بالا ۵۰ سال گفتگو كرده و در طول یك دوره ۱۵ ساله، وضعیت شان را تحت نظر داشت.
به گفته گوپیناث، در مطالعات قبلی عموما محققان بر تاثیرات مواد مغذی نظیر ویتامین های C، E و A بر چشم ها تمركز كرده بودند.
در این مطالعه، محققان به بررسی سایر مواد خوراكی حاوی فلاوونوئیدها نظیر سیب و چای هم پرداختند. اما به وجود هیچ رابطه ای بین سایر منابع و حفاظت از چشم ها در مقابل بیماری پی نبردند.
سن قوی ترین فاكتور پرخطر بروز بیماری دژنراسیون ماكولا است و عموما این بیماری پس از سن ۵۰ سالگی اتفاق می افتد. درحال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد.