آبله میمونی همچنان در آمریکا در گردش است

به گزارش آنی غذا، پزشکان می گویند بیماری «ام پاکس» که پیش از این با عنوان «آبله میمونی» شناخته می شد، همچنان در آمریکا افراد را مبتلا می کند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، این بیماری که در سال ۲۰۲۲ میلادی در نقاط مختلف جهان گسترش یافته بود، همچنان در ایالات متحده بخصوص در میان مردانی که با یکدیگر رابطه جنسی دارند در گردش است.
طبق گزارش مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های ایالات متحده، شیوع بیماری ویروسی ام پاکس در ایالات متحده در طول سال ۲۰۲۲ بیشتر از ۳۲ هزار نفر را بیمار کرد و جان ۵۸ نفر را هم گرفت.
با این وجود، ام پاکس با یک شیوع گسترده در مرکز آفریقا، همچنان یک تهدید جهانی است.
همینطور داده های یک مطالعه جدید که در تاریخ ۶ ژوئن انتشار یافت، نشان داد این بیماری همچنان در ایالات متحده مردانی را که به جنس موافق گرایش دارند، مبتلا می کند.
این مطالعه شامل ۱۹۶ نفر بود که مابین ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۳ در ۱۳ بخش اورژانس بیمارستانی در ایالات متحده تحت درمان قرار گرفتند.
ام پاکس از راه تماس نزدیک فیزیکی منتشر می شود. این وضعیت معمولا شامل تماس پوست به پوست است، ازاین رو مقاربت اغلب می تواند وسیله ای برای انتقال آن باشد.
به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، علایم اولیه این بیماری عبارتند از تب، لرز، خستگی، سردرد و ضعف عضلانی که ضایعات پوستی را هم به همراه دارد.
به قول متخصصان، باآنکه هر کسی امکان دارد به بیماری ام پاکس مبتلا شود، اما مردانی که گرایش به جنس موافق دارند بخصوص در معرض خطر هستند و کسانی که اچ آی وی دارند هم بیشتر در مقابل نوع شدید این بیماری صدمه پذیر هستند.
افزایش موارد مبتلا شدن به ام پاکس طی ۲۰۲۲ در اروپا و ایالات متحده و خارج از مناطقی که این بیماری در آنها بومی است، سازمان جهانی بهداشت (WHO) را بر آن داشت تا در ژوئیه ۲۰۲۲ یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را با نگرانی بین المللی اعلام نماید، بالاترین زنگ خطری که می تواند به صدا درآید.
این اخطار در ماه مه سال قبل میلادی به پایان رسید اما این سازمان به مردم سفارش کرد که همچنان مراقب باشند.
طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، نخستین علایم ام پاکس تب، سردرد، درد عضلانی و کمردرد در طول یک دوره پنج روزه است. همینطور متعاقباً بثورات روی صورت، کف دست ها و کف پا ظاهر می شود.
این بیماری معمولا بعد از دو تا چهار هفته خود به خود بهبود می یابد. با این وجود این بیماری برای کودکان، زنان آبستن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می تواند خطرناک باشد.
پس از گذشت مدتی از شیوع این بیماری در سطح جهان، سازمان جهانی بهداشت، نام آبله میمونی را به ام پاکس تغییر داد.
این نهاد بین المللی می گوید: هنگامی که این بیماری شیوع پیدا کرد گزارش هایی دریافت کرده در خصوص اینکه از نام آن در بعضی اجتماعات به صورت نژادپرستانه استفاده شده است.

منبع: