مدیرعامل انجمن اوتیسم مطرح كرد ادامه چالش های آموزشی کودکان اوتیسم

به گزارش آنی غذا، مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به چالش های آموزشی افراد طیف اوتیسم، اظهار داشت: برای کودکان طیف اوتیسم که در سن سنجش قرار دارند باید از ابزارهای متناسب با سن خودشان در راستای آزمون های مورد نیاز استفاده گردد و حداکثر امکانات و شرایط برای ورود کودک اوتیسم به مدارس اوتیسم برقرار شود.
سعیده صالح غفاری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این که درباب برنامه های آموزشی کودکان مبتلا به اوتیسم همچنان چالش هایی وجود دارد، اظهار داشت: این چالش ها از گذشته تا حالا پیش روی ما است. در امر سنجش فرزندان اوتیسم گاها خانواده ها از این که فرزندان شان از سنجش ها رتبه لازم را نمی آورند و از آموزش های رسمی سازمان آموزش وپرورش استثنایی به عنوان مدارس اوتیسم محروم می شوند، گلایه دارند.
وی ادامه داد: برای کودکان طیف اوتیسم که در سن سنجش قرار دارند باید از ابزارهای متناسب با سن خودشان در راستای آزمون های مورد نیاز استفاده گردد و حداکثر امکانات و شرایط برای ورود کودک اوتیسم به مدارس اوتیسم برقرار شود. از طرفی برای کودکان اوتیسمی که در طیف شدید بیماری قرار دارند باید بتوانیم به شکلی از خانواده حمایت نماییم که مراقبین آموزش دیده ای در منازل در کنار خانواده با کودک اوتیسم در زمینه مهارت های اولیه ارتباطی و سایر مهارت های زندگی آموزش ببینند.
صالح غفاری افزود: بخش دیگری از کودکان هم که در طیف خفیف اوتیسم قرار دارند، وارد مدارس ابتدایی عادی می شوند؛ ولی به شدت گرفتار چالش هایی نظیر عدم ارتباط و عدم تمرکز خواهند بود و متاسفانه توسط هم شاگردی های خود مورد قضاوت های مختلف قرار می گیرند.
او با تأکید بر لزوم افزایش آگاهی جامعه از اختلال اوتیسم، اظهار داشت: دراین زمینه خصوصا بوسیله آموزش وپرورش باید بتوانیم آموزش های عمومی برای کودکان دوره دبستان را داشته باشیم تا کودکان با نیازهای ویژه را به سایر کودکان معرفی نماییم که آنها بدانند لازم است در کنار آنها چگونه زندگی کنند و بالندگی داشته باشند و بتوانند در کنار آنها درس بخوانند.
مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران، بیان کرد: روز شنبه ۱۶ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۲ نشستی تحت عنوان “۳+۲۰” خواهیم داشت که از مسئولین محترم در قوای مقننه، مجریه و قضاییه دعوت کرده ایم و گزارشی که تا حالا برای رسیدگی به افراد طیف اوتیسم ارائه شده است را اعلام می نماییم و امیدواریم مسئولان محترم هم بتوانند کمک کنند که سرفصل های باقی مانده از نیازهای این افراد به ویژه موارد در نظر گرفته شده برای سال جاری اجرائی شود.