سفارش های تغذیه ای و دارویی برای سفر

آنی غذا: سفر از رایج ترین تفریحات نوروز است، اما گاهی برخی بی توجهی ها به سلامت بدن و تغذیه در مسافرت می تواند خطرساز باشد. به همین دلیل هم باید در این روزها برخی نکات تغذیه ای رعایت شود.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، در تعطیلات نوروزی باید یکسری سفارش های تغذیه ای و دارویی را جدی گرفت تا سلامت بدن بیشتر و بهتر حفظ شود. همین طور در هنگام سفر نیز باید به سلامت خود توجه داشته باشید. بر آن اساس یکسری نکات مهم را مورد توجه قرار دهید.

اگر به علت مبتلاشدن به بیماری مزمن، دارویی را بصورت مرتب مصرف می کنید، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز و تا پایان تعطیلات در اختیار دارید.

همچنین اگر در زمان سفر و در حین حرکت اتومبیل، قطار، کشتی یا هواپیما، گرفتار سرگیجه و حالت تهوع می شوید، به خاطر داشته باشید با مصرف یک یا دو قرص ۵۰ میلی گرمی دیمن هیدرینات، نیم ساعت پیش از شروع سفر و تکرار یک قرص هر چهار تا شش ساعت در طول سفر (حداکثر ۸ عدد برای ۲۴ ساعت)، می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. البته زنان حامله یا شیرده در صورت نیاز به مصرف این دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنند.

در طول سفر همیشه جعبه کمک های اولیه شامل موارد زیر را را به همراه داشته باشید:

داروهای بدون نسخه ای مانند شربت و قرص استامینوفن، داروهایی برای کنترل سرماخوردگی، قطره یا شربت مولتی ویتامین و آهن، پودر ORS، پنبه و گاز استریل، محلول ضدعفونی کننده، پماد سوختگی و دیگر داروهایی که درحال مصرف آنها هستید و نیز در مورد خانواده هایی که فرزند خردسال دارند، همراه داشتن پوشک، شیرخشک شیرخوار، تب سنج، در ضمن سفر ضرورت دارد.

در نظر داشته باشید که هنگام تحویل گرفتن داروها از داروخانه نحوه نگهداری آنها را از پزشک داروساز سوال کنید و هیچگاه داروهای خودرا در اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده یا در شیشه عقب اتومبیل (حتی در زمستان) قرار ندهید. داروهای یخچالی را همراه با یخ در داخل ظروف خنک کننده مانند یخدان حمل کنید.

همچنین اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، بهتر است دستگاه اندازه گیری فشار خون و داروهای مصرفی خودرا همراه داشته باشید و از مصرف مواد غذایی حاوی نمک مانند آجیل و تنقلات و مواد غذایی پرچرب خودداری کنید.

اگر جزء بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین هستید توجه به موارد زیر ضروری است:

– فراهم کردن انسولین و داروهای مصرفی، سرنگ و دستگاه یا نوار کنترل قند خون برای تمام مدت سفر.

– همراه داشتن قند حبه ای، نبات، بیسکوئیت و آب میوه برای درمان کاهش احتمالی قند خون.

– همراه داشتن میان وعده مناسب (مانند میوه و ساندویچ کوچک).

دستور طلایی پیش گیری از مسمومیت غذایی در سفر

باید توجه کرد که دستور طلایی جهت پیش گیری از مسمومیت غذایی در مسافرت، «پختن غذا و خوردن آن در همان روز» است. در عین حال در هنگام سفر از حمل گوشت خام و تخم مرغ خام و فرآورده های لبنی با ماندگاری کوتاه که سریعا فاسد می شوند، خودداری کنید، مگر این که برای حمل آنها از یخدان مناسب استفاده کنید. همین طور هیچ گاه غذاهای پخته شده را بیش از دو ساعت و اگر هوا گرم است، بیش از یک ساعت، در دمای محیط رها نکنید. برای باردیگر گرم کردن غذاهای باقی مانده آنها را تا ۷۴ درجه سانتی گراد گرما دهید تا غذا بخار کند و همین طور غذاهایی را که بیش از سه روز باقی مانده اند، مصرف نکنید.

از خرید قوطی های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی یا نشتی خودداری کنید. پیش از مصرف کنسروها، آنها را ۲۰ دقیقه در آب درحال جوشیدن حرارت دهید.

همچنین غذاهای مسموم کننده ممکنست بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند. با وجود این که بیشتر مسمومیت های غذایی بطور معمول ظرف ۲۴ ساعت برطرف می شوند، اما برخی از آنها مانند مسمومیت با غذای کنسروی می توانند کشنده باشند.

در عین حال در مسافرت از خوردن گیاهان و قارچ های خودرو اجتناب کنید. برای اینکه تشخیص گیاهان و قارچ های سمی از انواع بی خطر بسیار مشکل است. همین طور هنگام بازی کودکان در فضای باز مراقب آنها باشید تا توسط گل ها و گیاهان سمی، مسموم نشوند. باید بدانید که تماس پوست با تعدادی از این گیاهان (مانند گزنه) یا به دهان بردن آنها (مانند دیفن باخیا و خرزهره) منجر به مسمومیت می شود.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، در هنگام سفر هیچ وقت در داخل اتومبیل با موتور روشن، در مدتی هرچند کوتاه، نخوابید. این کار سبب بروز مسمومیت کشنده با منوکسیدکربن خواهد شد. همین طور از روشن کردن گاز پیک نیکی در داخل چادر یا اتومبیل یا در محیط بسته دیگری بمنظور تامین گرما، جدا خودداری کنید.

منبع: