پویش نذر خون و فعالیت دوشیفته مراکز انتقال خون در تاسوعا و عاشورا

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور از فعالیت دو شیفته مراکز انتقال خون در تمامی استانهای کشور در روزهای تاسوعا و عاشورا اطلاع داد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر عباس صداقت با اشاره به اینکه مراکز انتقال خون در تمامی استانهای کشور در روزهای تاسوعا و عاشورا دو شیفته آماده پذیرش مراجعان و اهداکنندگان هستند و ضمن اشاره به پویش «نذر خون» در این ایام، اظهار نمود: ما به مناسبت های مختلف همچون شبهای قدر و تاسوعا و عاشورا و اربعین حسینی، پویش نذر خون را معرفی و تبلیغ می نماییم.
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور همینطور در بخش دیگر سخنان خود از تغییر استاندارد مدیریت ذخایر خونی از آغاز سالجاری اطلاع داد و اظهار داشت: ما مدیریت ذخایر خونی را از چهار روز به هشت روز رساندیم و طی چهار ماه اول سال نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۳ درصد رشد اهدای خون داشتیم.
وی که در برنامه ای رادیویی سخن می گفت، نذر اهدای خون را از چند منظر حائز اهمیت دانست و با اشاره به اینکه هر واحد خون اهدایی تبدیل به سه فرآورده می شود و حداقل سه بیمار نیازمند خون و فرآورده های خونی را پاسخ می دهد، افزود: غنی و فقیر بودن بیماران تأثیری در برخورداری از این نذر ندارد. فرد اهداکننده بدون این که بیمار را بشناسد این ایثار و گذشت را می کند و همین که فرد اهداکننده احساس کند خون او جان سه بیمار را نجات می دهد آرامش قلبی و حس رضایتمندی را تجربه خواهد نمود.
به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، خون اهدا شده و اجزای خون اهدایی خیلی سریع توسط سلول های خون ساز بدن جایگزین و جبران می شود.
صداقت با اشاره به اینکه برخی بیماران به صورت مستمر نیازمند دریافت خون و فرآورده های خونی هستند، اضافه کرد: کسانی که اختلالات خونی و انعقادی دارند هر دوهفته یک مرتبه نیازمند خون هستند، افرادی که جراحی قلب و کلیه و پیوند انجام می دهند و همینطور مادران آبستن که در معرض تولد نوزادان هستند و یا سوانح و حوادثی که اتفاق می افتد بحث نیاز همیشگی به خون را روشن می کند.
به گفته وی ایران جزو معدود کشورهایی است که «شبکه ملی خون رسانی» را در همه استانهای کشور دارد و ذخایر را به صورت ملی و کشوری مدیریت می کند.

منبع: