در گفت و گو با آنی غذا اعلام شد افزایش قیمت ۵ برابری واکسن آنفلوآنزا

به گزارش آنی غذا نایب رئیس انجمن داروسازان ایران از توزیع واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا در داروخانه ها اطلاع داد و اظهار داشت: قیمت واکسن آنفلوآنزای چهار ظرفیتی نسبت به سال قبل حدودا پنج برابر شده است؛ به صورتی که پارسال قیمت این واکسن ۴۰ هزار تومان بود، اما حالا بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان است. همین مبحث هم سبب شده که مردم کمتر از سالهای پیش از این واکسن استقبال کرده اند.

دکتر علی فاطمی در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه های کشور، اظهار داشت: هم اکنون وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه ها نسبت به هفته های گذشته بهتر شده است. به صورتی که علاوه بر واکسن سه ظرفیتی، توزیع واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا هم از این هفته شروع شده است. البته همچنان توزیع واکسن آنفلوآنزا به صورت سهمیه ای است و حدودا فعلاً به داروخانه های روزانه ۴۰ عدد و به داروخانه های شبانه روزی ۸۰ عدد واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا تعلق می گیرد.
افزایش قیمت ۵ برابری واکسن آنفلوآنزای چهار ظرفیتی نسبت به سال گذشته
وی با اشاره به اینکه قیمت واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا در داروخانه ها ۲۰۶ هزار تومان است، اظهار داشت: قیمت واکسن آنفلوآنزای چهار ظرفیتی نسبت به سال قبل حدودا پنج برابر شده است. به صورتی که پارسال قیمت این واکسن ۴۰ هزار تومان بود، اما حالا بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان است. همین مبحث هم سبب شده که مردم کمتر از سالهای پیش از این واکسن استقبال کرده اند. ازاین رو به علت گرانی واکسن آنفلوآنزا، تقاضای زیادی هم برای آن وجود ندارد. هرچند که به فعلاً به صورت سهمیه ای در میان داروخانه ها توزیع می شود.
سازمان های بیمه گر پای کار آیند
دبیر انجمن داروسازان ایران، اظهار داشت: به هر حال ما خودمان هم از واقعی بودن قیمت دارو حمایت می نماییم و ارز حمایتی کمتر به این حوزه داده شود و ارز نیمایی باشد، اما باید از جانب سازمان های بیمه گر بخصوص به افراد پرخطر کمک نماید تا بتوانند این واکسن را با قیمت مناسب تری دریافت نمایند. زمانیکه قیمت دارویی طی یکسال پنج برابر می شود، طبیعتا خیلی از افراد که امکان دارد نیاز هم داشته باشند و در گروههای پرریسک هم باشند، به علت افزایش قیمت صرف نظر می کنند. البته با عنایت به رعایت پروتکلهای بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و… سال گذشته هم علیرغم توزیع دیرهنگام واکسن آنفلوآنزا، مشکلی در زمینه شیوع آنفلوآنزا نداشتیم و سال جاری هم رعایت این پروتکل ها می تواند کمک نماید. سال جاری اما، قیمتش یک عامل بازدارنده برای تهیه این واکسن از جانب مصرف کنندگان است.
واکسن های توزیعی آنفلوآنزا وارداتی بوده است
فاطمی با اشاره به اینکه واکسن هایی که تابحال در میان داروخانه ها توزیع شده اند، وارداتی بوده و هنوز هیچ شرکتی برای توزیع واکسن آنفلوآنزای تولید داخل سفارش نگرفته است، اظهار داشت: اعلام نمودند که واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی هم وارد بازار می شود، اما هنوز معلوم نیست که چه زمانی این اتفاق بیفتد. فعلاً واکسن های آنفلوآنزای توزیعی در میان داروخانه ها وارداتی و عموما از منبع هلندی بوده است.

وی با اشاره به اینکه حالا هم واکسن سه ظرفیتی و هم چهار ظرفیتی موجود است، اظهار داشت: البته واکسن سه ظرفیتی مصرف کمی دارد و عموما واکسن آنفلوآنزایی که اثر بیشتری دارد، واکسن چهار ظرفیتی است. قیمت واکسن سه ظرفیتی هم ۱۵۶ هزار تومان است.
دریافت واکسن آنفلوآنزا از داروخانه با نسخه پزشک
فاطمی درباره نحوه دریافت واکسن آنفلوآنزا از داروخانه ها، اظهار داشت: مطابق قانون واکسن جزو داروهای نسخه ای به حساب می آید و افراد برای دریافت واکسن آنفلوآنزا از داروخانه باید نسخه پزشک به همراه داشته باشند. در عین حال از آنجاییکه باید عرضه این خدمات را در سامانه تی تک ثبت نماییم، کارت ملی هم به همراه داشته باشند. همراهان بیمار هم با در دست داشتن نسخه بیمار می توانند واکسن آنفلوآنزا را دریافت نمایند.
زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا
فاطمی با اشاره به اینکه زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا از دهم شهریور ماه تا دهم آبان ماه است، اظهار داشت: حدود دو هفته زمان نیاز است تا سیستم ایمنی بدن به واکسن آنفلوانزا پاسخ مناسب دهد. ازاین رو باید پیش از شیوع بیماری، تزریق صورت گیرد. البته اگر موفق به تزریق واکسن آنفلوآنزا در فصل پائیز نشدید، جای نگرانی نیست و امکان تزریق این واکسن تا اواسط زمستان هم وجود دارد.
چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟
فاطمی درباره افرادی که باید واکسن کرونا را تزریق کنند، اظهار داشت: خردسالان در محدوده سنی ۶ ماه تا ۹ سال، بهتر است دوبار در سال واکسن آنفلوآنزا دریافت نمایند. فاصله بین این دو واکسن باید حداقل چهار هفته باشد. در عین حال ۷۰ تا ۸۵ درصد از مرگ ومیرهای ناشی از آنفلوآنزا در سالمندان بالای ۶۵ سال رخ می دهد. ازاین رو تزریق این واکسن به این گروه را هم باید جدی بگیریم. از آنجاییکه در فرآیند ساخت اغلب واکسن های آنفلوآنزا از پروتئین تخم مرغ استفاده می شود، افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، باید تزریق را زیر نظر پزشک در مراکز درمانی انجام دهند. در عین حال واکسن آنفلوآنزا باید دور از نور و در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد در یخچال نگهداری شود. دمای بالاتر یا پائین تر، از قدرت واکسن کم می کند.

منبع: