معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مكمل وزارت بهداشت مطرح كرد سو استفاده مدعیان طب سنتی از اعتقادات مردم و دخالت بدون مجوز در امر درمان

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ضمن اشاره به درخواست جامعه برای دریافت خدمات طب سنتی، در عین حال اظهار داشت: متأسفانه ما در کف جامعه شاهد یک جریان بی نظم و آشفته ای هستیم که با ادعای طب سنتی یا طب اسلامی و با سو استفاده از اعتقادات مذهبی مردم در صورتیکه نه آموزش علمی دیده اند و نه مجوز قانونی دارند، در امر درمان دخالت می کنند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی مجاهدی – عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل و معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان این مطلب و اشاره به ضرورت توسعه طب سنتی و مکمل در کشور، اظهار داشت: در چند دهه اخیر با تأکیدات و برنامه های راهبردی سازمان جهانی بهداشت، همه کشورها ملزم به توسعه عملی طب های مکمل و طب های سنتی خود شدند که همچون ایران هم مشمول این برنامه بود و از طرفی درخواست ها و تقاضاهای داخل کشور از سمت متولیان طب سنتی و عموم مردم افزوده شد و موجب شد که سیستم سلامت ما و مجموعه نظام توجه ویژه ای به احیای علمی و آکادمیک طب ایرانی کنند.
وی اشاره کرد: بر این اساس از سال ۱۳۸۶ رشته طب سنتی ایرانی در برخی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور شکل گرفت و آموزش طب سنتی ایرانی به شکل هدفمند و علمی شروع شد که تا حالا هم ادامه دارد و در کنار آموزش ها؛ تولید مستندات علمی، شواهد بالینی و نتایج تحقیقات درباب اثبات میزان اثربخشی روش های تشخیص درمان طب ایرانی هم انجام می شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل درباب رویکرد محافل علمی دنیا و سازمان جهانی بهداشت نسبت به توسعه طب های مکمل و جایگزین اظهار داشت: چند دهه ای است که سازمان جهانی بهداشت در راه توسعه علمی و نظام مند طب های سنتی استراتژی های ۱۰ ساله می نویسد، شرح وظایف اعضا را جهت توسعه هرچه بیشتر و علمی تر طب های سنتی مشخص و تاکید می کند که طب رایج محدودیت ها و هزینه های سنگینی دارد، در بعضی جاها در دسترس نیست و در برخی از بیماریها به اندازه لازم مؤثر نیست. از آن طرف دسترسی عموم مردم و نگرش فرهنگی خیلی از جوامع به طب های سنتی و مکمل خودشان بیشتر است و افراد با هزینه کمتر می توانند با رعایت اصول سبک زندگی در رابطه با طب های سنتی یا استفاده از درمان های ساده به نتایج خوبی برسند.
وی ادامه داد: همه این موارد را سازمان جهانی بهداشت وابسته به این دانسته که نظام های سلامت کشورها مستندات و شواهد علمی لازم برای درمان های سنتی و مکمل را تولید کنند، کارآزمایی های بالینی، تجربیات بالینی، کارهای آزمایشگاهی و کارهای پژوهشی را انجام بدهند و با مستندات علمی، توانمندی و اثربخشی این روش ها را به جامعه علمی عرضه کنند و در سیستم سلامت خود بگنجانند.
مجاهدی با اعلان اینکه خیلی از دانشگاه های کشورهای توسعه یافته مبحثی به نام Integrative medicine یا طب تلفیقی را مطرح کرده اند، گفت: در بخش های بیمارستانی این کشورها، وقتی بیمار مراجعه می کند، بعد از تشخیص بیماری، گروهی از متخصصین طب سنتی و رایج همفکری کرده و برای مدیریت درمان آن بیماری با تلفیقی از روش های طب مکمل و طب رایج، به توافق می رسند و خدمات سلامت در یک فضای علمی خوب و با طب تلفیقی به بیماران ارائه می شود.
این پزشک و متخصص طب ایرانی با اعلان اینکه برخی از کشورها مثل چین، کره و تعدادی از کشورهای آسیای جنوب شرقی و حتی کشورهای اروپایی آمریکایی دراین زمینه پیشرو هستند، گفت: در بعضی از کشورها این جریان توسط محققینی که حتی ممکنست بومی کشورهای خاستگاه آن طب نباشند مدیریت می شود و درحال توسعه علمی است.
وی اشاره کرد: در ایران برخلاف پیشرفت هایی که در چند سال اخیر داشته ایم و اقداماتی که تا حالا صورت گرفته است، به خاطر حاشیه هایی که به وجود آمده یک مقدار از برنامه عقب هستیم؛ حتی سیستم سلامت ما درباب دستورالعمل ها و ملزوماتی که سازمان جهانی بهداشت در استراتژی های هر دهه خود در توسعه طب سنتی ارائه می دهد، عقب است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به این که در کشور ما درخواست جامعه برای دریافت خدمات طب سنتی بسیار بالا است، اما به سبب عدم سازماندهی و نظارت مناسب در نظام سلامت، زمینه برای کارهای درمانی غیر قانونی فراهم گشته است، اظهار داشت: متأسفانه ما در کف جامعه شاهد یک جریان بی نظم و آشفته ای هستیم که با ادعای طب سنتی یا طب اسلامی و با سو استفاده از اعتقادات مذهبی مردم در صورتیکه نه آموزش علمی دیده اند و نه مجوز قانونی دارند، در امر درمان دخالت می کنند.
دکتر مجاهدی اشاره کرد: این مشکل به این علت به وجود آمده که تولیت سیستم سلامت ما از سالهای قبل، این تقاضای بالا را پیش بینی نمی کرد و هم اکنون محافل علمی و قانونی ما پاسخگوی نیازهای مردم نیستند.
معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری دومین جشنواره طب ایرانی در آبان ماه امسال، اظهار داشت: ارائه کارهای علمی برجسته و معرفی پژوهشگران موفق در این رویداد سبب می شود تا نگاه محافل علمی و عمومی به جریان علمی و آکادمیک طب ایرانی معطوف شده و زمینه برای توسعه هرچه بیشتر این مکتب طبی فراهم گردد.
مجاهدی با اعلان اینکه امسال در این جشنواره به سبب شرایط همه گیری کرونا بخش ویژه کووید ۱۹ دیده شده است، اظهار داشت: تمام کارهای بهادار ای که در ابعاد مختلف در زمینه پیشگیری و مقابله با کووید ۱۹ انجام شده به دبیرخانه جشنواره ارسال می شود و از بین آثار، تحقیقات و طرح های برتر انتخاب و از برگزیدگان تجلیل به عمل خواهد آمد.
وی ابراز امیدواری کرد: ان شاءالله بتوانیم با برگزاری این رویدادهای علمی، پژوهش های مستند به شواهد بالینی و آموزش های در رابطه با آنها را توسعه دهیم تا از این طریق زمینه برای اجرای اسناد بالادستی فراهم و نیازهای جامعه برطرف شود.
گفتنی است؛ دومین جشنواره طب ایرانی، ۱۹ آبان، برابر با روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه»، انجام می شود. مهلت ثبت نام و ارسال آثار از تاریخ ۲۰ تیر شروع شده و تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، علاقه مندان به شرکت در جشنواره می توانند برای مطالعه فراخوان و ثبت نام در آن به پایگاه جشنواره طب ایرانی به آدرس http: //pmfestival.ir مراجعه کنند.