چرا تزریق واکسن کرونا در ایام تعطیل کاهش می یابد؟

آنی غذا: در خیز پنجم کرونا، روند واکسیناسیون با افت و خیزهایی ادامه دارد؛ این در حالیست که بررسی های بیشتر نشان دهنده کاهش چشم گیر تزریق واکسن در روزهایی خاص همچون تعطیلات آخر هفته است؛ موضوعی که شاید نبود واکسن در بعضی روزها و همین طور تعطیلی برخی مراکز واکسیناسیون و مراجعه کمتر مردم به ویژه در ایام تعطیل؛ قسمتی از علت آن باشد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، روند واکسیناسیون کرونا در ایران از روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ با تزریق واکسن به کادر درمان شروع شد. روندی که با ورود گروه های سنی به برنامه واکسیناسیون کشوری فراز و نشیب زیادی داشت. از کاهش تعداد تزریق واکسن روزانه، صف های طولانی واکسیناسیون، ثابت ماندن طولانی مدت سن تزریق واکسن در یک گروه هدف تا کمبود موقت واکسن و تاخیر در تزریق دُز دوم برخی افراد و…. همه اتفاقاتی است که طی حدود ۶ ماه گذشته تجربه کرده ایم.
برمبنای اعلام وزارت بهداشت نیز اکنون متولدین ۱۳۵۰ و پیش از آن امکان ثبت نام برای دریافت واکسن را دارند. البته؛ علاوه بر آن، متولدین ۱۳۵۱ تا ۱۳۶۰ که ساکن استانهای بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، قم و هرمزگان هستند و پرونده بهداشت دارند نیز، امکان ثبت نام دارند و می توانند با مراجعه به مراکز منتخب واکسیناسیون کرونا، این واکسن را دریافت نمایند. این در حالیست که با افزایش واکسیناسیون در گروه های شغلی خاص مانند معلمین، کارکنان مراکز تجمعی و… بدون درنظر گرفتن سن افراد، روند واکسیناسیون نسبت به روزهای ابتدایی شروع آن سرعت بهتری گرفته است؛ هرچند که تززیق واکسن در بعضی روزها به ویژه تعطیلات آخر هفته با کاهش روبرو می شود.
بررسی های صورت گرفته از تاریخ ۷ مردادماه لغایت ۷ شهریورماه نشان میدهد که روند واکسیناسیون در کشور طی روزهای جمعه ( ۸_ ۱۵_۲۲_۲۹ مرداد و ۵ شهریور) بطور محسوسی کاهش یافته است؛ به شکلی که پایین ترین میزان تزریق واکسن در کشور طی یک ماه گذشته مربوط به ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز جمعه ۵ شهریورماه است که تنها ۱۹۲۸۴۶ دُز واکسن تزریق شده است و این در حالیست که دو روز قبل از آن یعنی چهارشنبه ۳ شهریور رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور شکسته شده و میزان تزریق به ۷۶۴۱۸۵ دُز واکسن رسیده بود.
کاهش موجودی واکسن، تعطیلی برخی مراکز واکسیناسیون و سفرهای بین استانی در ایام تعطیل می تواند مهم ترین دلیلهای کاهش تزریق واکسن در ایام ذکر شده باشد و این درحالی است که باتوجه به محدودیت های شغلی شاغلان در ایام میانی هفته، تصور می شود تقاضا برای دریافت واکسن در ایام تعطیل باید افزایش داشته باشد.
از طرفی برمبنای اعلام وزارت بهداشت تا ظهر روز گذشته، ۱۸ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۲۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۷ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۸۸۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۶ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۱۲۶ دُز رسیده است.
افت و خیز در روند واکسیناسیون، در شرایطی رخ می دهد که رئیس جمهور و همین طور وزیر جدید بهداشت افزایش روند واکسیناسیون و مدیریت کرونا را اولویت اصلی کشور خوانده اند و از جانب دیگر در ایام اخیر در بازوی بالارونده کرونا در کشور قرار داریم و رکورد مرگ های کرونائی با ۷۰۹ مرگ در یک ۲۴ ساعت شکسته شده و روزانه مرگهای ۵۰۰ تایی و ۶۰۰ تایی و بالاتر را شاهد می باشیم.
در شرایطی که به اذعان متخصصین هنوز نمی توان قله ای برای پیک پنجم کرونا متصور شد و از سویی خطر بروز پیک ششم کرونا با جهش لامبدا بیخ گوش کشور است؛ بی شک علاوه بر مراعات موارد بهداشتی از طرف مردم، واکسیناسیون حرف اول را در کاهش موارد بیماری و مرگ و میر ناشی از آن می زند؛ حال سوال اینجاست که کاهش تزریق واکسن در روزهایی خاص به سبب تعطیلی یا نیمه تعطیلی مراکز واکسیناسیون چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ قول های داده شده برای رسیدن محموله های جدید واکسن در شهریور ماه چه شد؟ آیا با این روند می توان تضمین نمود واکسیناسیون گروه هدف که حدود ۶۰ میلیون نفر برآورد می شود، طبق وعده وزیر بهداشت تا بهمن ماه سال جاری به پایان برسد؟
در هر حال تجربه موفق استان سیستان و بلوچستان در تسریع روند واکسیناسیون نشان دهنده تاثیر شگرف آن در کاهش آمار مبتلاشدن و مرگ و میر است و توقع می رود با تامین بموقع واکسن و فعالیت مناسب مراکز واکسیناسیون در تمامی ایام هفته، هرچه سریع تر نسبت به ایمنی گروه هدف جامعه اقدام گردد و جلوی سیر فزاینده بیماری و کشتار ناشی از آن گرفته شود.

منبع: