محققان ایرلندی می گویند؛ انواع توت و سیب در بهبود سطح فشارخون موثرند

پژوهشگران در مطالعه ای ارتباط بین خوردن غذاهای غنی از فلاونوئید را با فشار خون و تنوع میکروبیوم های روده مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از زی نیوز، برمبنای تحقیقات جدید پژوهشگران دانشگاه کوئین ایرلند، خوردن غذاهای غنی از فلاونوئید مانند انواع توت ها، سیب و گلابی می تواند سطح فشار خون سیستولیک را کاهش داده و تنوع میکروبیوم های روده را افزایش دهد.
نتایج این مطالعه نشان داد که بیش از ۱۵.۲ درصد از ارتباط بین غذاهای غنی از فلاونوئید و فشار خون سیستولیک را می توان با تنوع موجود در میکروبیوم های روده شرکت کنندگان توضیح داد.
فلاونوئیدها توسط میکروبیوم های روده بدن که باکتری های موجود در دستگاه گوارش هستند تجزیه می شوند.
خوردن ۱.۶ وعده توت در روز (یک وعده معادل ۸۰ گرم یا ۱ فنجان) با کاهش متوسط فشار خون سیستولیک ۴.۱ میلی متر جیوه همراه بود و حدود ۱۲ درصد از این ارتباط ناشی از میکروبیوم های روده بود.
«آدین کسیدی»، سرپرست تیم تحقیق، در این زمینه می گوید: «میکروبیوم های روده نقش مهمی در متابولیسم فلاونوئیدها برای افزایش اثرات حفظ سلامت قلب ایفا می کنند و این مطالعه شواهدی را ارائه می دهد که نشان میدهد این تغییرات فشار خون با تغییرات ساده در رژیم غذایی روزانه قابل دستیابی است.»
مطالعات اخیر همین طور ارتباط بین میکروبیوم های روده و بیماریهای قلبی عروقی را که عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، نشان داد.
با افزایش تحقیقات که نشان میدهد فلاونوئیدها ممکنست خطر بیماریهای قلبی را کاهش دهند، این مطالعه نقش میکروبیوم های روده را در این روند ارزیابی کرد.