پاسخ یك ویروس شناس به شایعاتی پیرامون واكسن های كرونا جلوی كاسبان ضدسلامت را بگیرید

آنی غذا: ویروس شناس و رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم مقابله با شایعات پیرامون واکسیناسیون کرونا، در عین حال توضیحاتی پیرامون مدت زمان ایمنی زایی واکسن و تاثیر آن در مقابل جهش های ویروس ارائه نمود.
دکتر سید علیرضا ناجی در گفت و گو با ایسنا، در واکنش به شایعاتی پیرامون تزریق واکسن کرونا که گاها به نقل از برخی ویروس شناسان معروف دنیا و در فضای مجازی مطرح می شود، اظهار داشت: متاسفانه به سبب خلاء اطلاع رسانی وزارت بهداشت و صدا و سیما، جلوی شایعاتی نظیر همین شایعه اخیر در خصوص این که «افراد ۲ سال بعد از تزریق واکسن کرونا فوت می کنند» گرفته نمی گردد. چنین موضوعی به لحاظ علمی اصلا امکان پذیر نیست و هیچ مطالعه ای در این زمینه صورت نگرفته است. البته در تمام دورانی که واکسیناسیون کرونا در حال انجام می باشد تیم های فرانسوی به سبب شکست اقتصادی که در ساخت واکسن داشتند، بدون مطالعه مشخص صحبت های اینچنینی مطرح می کنند.
این ویروس شناس اضافه کرد: هر خبری که اعلام می شود باید با مطالعات علمی تطابق داشته باشد و این که آن حرف از قول چه کسی نقل می شود، مهم نیست؛ بلکه تطابق با مستندات علمی است که اولویت دارد. نکته مهم تر این است که واریانت های ویروس، ناشی از واکسیناسیون نیست، بیشتر واریانت های فعلی اتفاقا قبل از شروع واکسیناسیون اتفاق افتاده است و این از خاصیت های ویروس می باشد که با گردش در جوامع جهش پیدا می کند و اینطور نیست که با شروع پروسه واکسیناسیون شاهد جهش های ویروس باشیم. در بعضی مناطق بدون این که ارتباط جغرافیایی بین دو واریانت وجود داشته باشد، می بینیم برخی افراد گرفتار واریانت و موتاسیون های مشابه در نقاط دیگر شدند و این مساله به سبب هوشمندی ویروس می باشد.
ناجی افزود: دومین گزاره نادرستی که اعلام گردید این بود که تزریق واکسن و تشکیل آنتی بادی سبب بدتر شدن بیماری می شود. در بعضی بیماریهای ویروسی بواسطه تشکیل آنتی بادی وضعیت بیماری بدتر می شود اما، چنین موردی درباب ویروس کرونا اصلا شناسایی نشده است. هم اکنون حدود ۱.۸ میلیارد نفر در دنیا واکسن کرونا دریافت نمودند اما آیا گرفتار چنین مشکلاتی شده اند؟ در برخورد با اخبار باید دنبال تایید آن باشیم. متاسفانه برخی افرادِ کاسب ضد سلامت سبب انتشار شایعات شدند و حتی از برخی می شنویم که به خاطر این شایعات می خواهند نوبت دوم واکسن را دریافت نکنند و این جای تاسف دارد که چرا واکنش ها به شایعات بموقع نیست.
وی درباره این که بعد از چه مدت از تزریق واکسن، در مقابل کرونا ایمن می شویم، اظهار نمود: معمولا ۲۱ روز پس از تزریق دُز دوم واکسن مصونیت کاملی شکل خواهد گرفت.
ناجی درباره آخرین جهش های ویروس کرونا، بیان کرد: آخرین واریانتی که اطلاعاتی از آن داریم باز هم مربوط به انگلستان است. نکته جالب این است که محل هایی که واریانت ها را شناسایی می نماییم مناطقی هستند که توریستی هستند. البته در انگلستان و سایر نقاطی که اهتمام کردند میزان واکسیناسیون را بالا برند هرچقدر هم که واریانت های مختلفی به وجود آید ممکنست میزان شیوع بیماری تغییر کند؛ اما موارد شدید و مرگ و میر بیماری رخ نمی دهد و این از اثرات واکسن است.
وی ادامه داد: واکسن ها در مقابل واریانت های برزیلی، هندی و بریتانیایی تا حدودی پوشش دهی مناسبی دارند ولی بیشترین نگرانی ما از واریانت آفریقای جنوبی است که واکسن ها عملکرد خیلی خوبی در مقابل آن ندارند ولی نمی توان گفت کاملا هم بی اثر هستند. از این رو شرکت های داروسازی بزرگ آغاز به تولید واکسن هایی مقابل این جهش کرده اند.
ناجی اظهار داشت: با توجه به این که مواردی از ویروس هندی و آفریقایی در کشور ما هم مشاهده شده است و با توجه به این که سرعت واکسیناسیون بالایی نداریم، باید بر کنترل بیماری اهتمام ورزیم. با توجه به این که بنظر می رسد واریانت های آفریقای جنوبی و هندی درحال پخش شدن در کشور می باشند و تعداد موارد ابتلای روزانه بالا است، این مساله نشان از گردش ویروس در جامعه دارد و باید با روش های بهداشتی و محدودیت اجتماعی جلوی آنرا بگیریم.
وی همین طور اشاره کرد: هم اکنون با وجود تمام مشکلات اقتصادی در مورد باز شدن تالارهای پذیرایی نگرانی هایی داریم ولی باید بدانیم کنترل بیماری نکته بسیار مهمی است.
این ویروس شناس درباره واکسیناسیون سنین زیر ۱۸ سال نیز اظهار داشت: هم اکنون واکسن فایزر و مدرنا برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق می شود و واکسن اسپوتنیک برای خود روسیه مجوز این تزریق را با دُزهای متفاوت داده است. در ایران هم واکسن انستیتو پاستور درحال انجام مطالعاتی دراین زمینه است و ان شاءالله بتوانیم قبل از مهر ماه افراد زیر ۱۸ سال را واکسینه نماییم اما اگر تا مهرماه چنین توفیقی حاصل نشد امیدوارم این امکان وجود داشته باشد که برای دانش آموزان واکسن هایی که مجوز تزریق به این گروه سنی را گرفتند، وارد نماییم. کودکان و نوجوانان از منابع مهم انتقال ویروس هستند و کنترل اپیدمی بدون واکسیناسیون آنها امکان پذیر نیست.

منبع: