گیاه خواری نشانگرهای سلامتی را بیشتر می كند

آنی غذا: خراسان رضوی نتایج مطالعه جدیدی با شرکت ۱۶۶ هزار فرد بزرگسال انگلیسی نشان می دهد، گیاه خواران دارای نشانگرهای سالم­­ تری نسبت به گوشت خواران هستند و این مورد درباره بزرگسالان در هر سن و وزنی صدق می­ کند.
به گزارش یورکالرت، نشانگرهای زیستی می­ توانند اثرات بد و خوبی در سلامتی داشته باشند، موجب پیشرفت یا جلوگیری از سرطان، بیماری­ های قلبی عروقی در رابطه با سن و سایر بیماری­ های مزمن شوند و به صورت گسترده­ ای برای ارزیابی تاثیر رژیم­ های غذایی بر سلامتی مورداستفاده قرار گرفته­ اند بااین حال مزایای متابولیک در رابطه با گیاه خواری معلوم نیست.
برای درک این که آیا انتخاب رژیم غذایی می ­تواند تفاوتی در سطح نشانگرهای بیماری در خون و ادرار ایجاد نماید، محققان دانشگاه گلاسگو انگلستان، یک مطالعه مقطعی انجام دادند و داده­ های ۱۷۷ هزار و ۷۲۳ شرکت­ کننده سالم (از ۳۷ تا ۷۳ سال) را در مطالعه بانک اطلاعات پزشکی انگلستان تجزیه وتحلیل کردند. این شرکت­ کننده ­ها هیچ تغییر عمده­ ای در رژیم غذایی طی پنج سال قبل گزارش نکردند.
شرکت­ کنندگان طبق گزارش فردی از رژیم غذایی خود، بعنوان گیاه خوار ( ۴۱۱۱ شرکت کننده که گوشت قرمز، مرغ یا ماهی نمی خورند) یا گوشت خوار (۱۶۶ هزار و ۵۱۶ شرکت کننده) گروه بندی شدند. محققان ارتباط ۱۹ نشانگر زیستی خون و ادرار در ارتباط با دیابت، بیماری­ های قلبی عروقی، سرطان، کبد، سلامت استخوان و مفاصل و عملکرد کلیه را بررسی کردند.
حتی بعد از محاسبه عوامل اثرگذار بالقوه همچون سن، جنسیت، تحصیلات، قومیت، چاقی، سیگارکشیدن و مصرف الکل مشخص شد که گیاه خواران در مقایسه با گوشت خواران به صورت قابل توجهی سطوح پایین­ تر از ۱۳ نشانگر زیستی ازجمله کلسترول کل، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که کلسترول بد نامیده می­ شود، آپولیپوپروتئین A (مرتبط با بیماری ­های قلبی عروقی)، آپولیپوپروتئین B (مرتبط با بیماری ­های قلبی عروقی)، گاما – گلوتامیل ترانسفراز (GGT) و آلانین آمینوترانسفراز (AST) نشانگرهای عملکرد کبد که التهاب یا لطمه سلول ­ها را نشان می دهند، فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-۱ هورمونی که رشد و تکثیر سلول ­های سرطانی را تقویت می­ کند)، اورات، پروتئین کل و کراتینین (نشانگر بدتر شدن عملکرد کلیه) دارند.
بااین حال، افراد گیاه خوار همینطور دارای سطوح پایین­ تر نشانگرهای زیستی مفید همچون کلسترول خوب لیپوپروتئین (HDL) با چگالی بالا و ویتامین D و کلسیم (مرتبط با سلامت استخوان و مفاصل) هستند. علاوه بر این، آنان به صورت قابل توجهی سطح بالاتری از چربی ها (تری گلیسیرید) در خون و سیستاتین C داشتند (که نشان دهنده یک وضعیت ضعیف­ تر در کلیه است).
هیچ ارتباطی برای سطح قند خون (HbA۱c)، فشارخون سیستولیک، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST، نشانگر لطمه به سلول ­های کبدی) یا پروتئین واکنش پذیر C (CRP، نشانگر التهابی) یافت نشد.

دکتر کارلوس سلیس-مورالز از دانشگاه گلاسگو، انگلستان و سرپرست تحقیق می ­گوید: «یافته­ های ما غذای واقعی برای تفکر ارائه می­ دهد. از آنجائیکه گوشت قرمز و فرآوری شده با بیماری­ های قلبی و برخی سرطان­ ها مرتبط می باشد، افرادی که رژیم گیاه خواری را دنبال می­ کنند، تمایل دارند بیشتر از سبزیجات، میوه ها و آجیل های حاوی مواد مغذی، فیبر و سایر ترکیبات بالقوه مفید استفاده کنند. این تفاوت­ های تغذیه ­ای امکان دارد به شما توضیح دهد که چرا به نظر می­ رسد گیاه خواران دارای سطوح کمتری از نشانگرهای زیستی بیماری هستند که می ­تواند منجر به لطمه سلولی و بیماری­ های مزمن شود.»
محققان خاطرنشان کردند، بااینکه مطالعه آنان گسترده بود اما این تحقیق از نوع مشاهده ­ای بود، ازاین رو نمی­ توان در مورد علت و معلول بودن آن نتیجه گرفت. آنان همینطور به چندین محدودیت اشاره می­ کنند همچون این که فقط یکبار نمونه­ های نشانگر زیستی را برای هر شرکت­ کننده آزمایش کرده ­اند و این احتمال وجود دارد که نشانگرهای زیستی با عنایت به عوامل غیرمرتبط با رژیم غذایی مانند بیماری­ های موجود و عوامل سبک زندگی نامحدود نوسان داشته باشند. آنان همینطور اظهار کردند: گزارش میزان مصرف رژیم غذایی بر مبنای پرسشنامه های فراوانی غذا بود که همیشه قابل اعتماد نیست.
نتایج این تحقیق در کنگره اروپا در مورد چاقی (ECO) که در هفته جاری به صورت آنلاین برگزار شده، ارائه شده است.

منبع: