با وجود اعلام وضعیت نارنجی موزه های تهران تعطیل نشدند

به گزارش آنی غذا با وجود اعلام وضعیت نارنجی در پایتخت، مدیرکل موزه ها می گوید: پاسخ استعلام ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعیین وضعیت موزه های شهر تهران هنوز نیامده است؛ ازاین رو موزه ها به فعالیت خود ادامه می دهند و تعطیل نمی شوند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه، هفتم فروردین ماه وضعیت شهر تهران را پرخطر و نارنجی اعلام کرد، در این شرایط تنها مشاغل دسته یک و دو امکان فعالیت دارند و گروه های شغلی سه و چهار مجاز به فعالیت نیستند. طبق مصوبه قرارگاه عملیاتی کرونا، موزه ها در گروه شغلی سطح سه دسته بندی شده اند که با نارنجی شدن شهر تهران باید تعطیل شوند، اما کماکان به فعالیت خود ادامه می دهند.
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هشتم فروردین ماه با بیان محدودیت های کرونایی برای شهر تهران، تصریح کرد که مشاغل گروه سوم و چهارم مانند تجاری، بازرگانی و… ـ که قبلا اعلام شده است کدام گروه ها هستند – باید به مدت دو هفته تعطیل شوند.
محمدرضا کارگر ـ مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی ـ اما، ادامه فعالیت موزه ها را با وجود نارنجی شدن شهر تهران، تایید نمود و درباره علت این تصمیم به ایسنا اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه ای دارد که مشاغل گردشگری را در گروه شغلی سطح یک دسته بندی کرده است، ما از این ستاد استعلام گرفته ایم که آیا موزه ها بعنوان زیرمجموعه گردشگری می توانند به فعالیت خود ادامه دهند که هنوز پاسخ آن استعلام نیامده است. ازاین رو تا وضعیت مشخص شود موزه های شهر تهران به فعالیت خود ادامه خواهند داد و تعطیل نیستند.
وی در پاسخ به این نکته که ستاد کرونا قبلا موزه ها و باغ موزه ها را مشخصا در گروه شغلی سطح سه قرار داده است که در شهرهای نارنجی به ادامه فعالیت مجاز نیستند، اظهار داشت: بله، اما در همان مصوبه مجموعه های گردشگری را در گروه شغلی سطح یک قرار داده است که ما با استناد به آن از ستاد ملی مقابله با کرونا استعلام گرفته ایم و منتظر پاسخ هستیم.
کارگر درباره ازدحام جمعیت در بعضی موزه ها و کاخ موزه ها، اظهار نمود: با عنایت به سانس بندی، موزه ها و کاخ موزه ها در ایام اخیر نسبت به روزهای اول عید خلوت تر شده اند و جمعیت بازدیدکنندگان کنترل شده است. درحال حاضر مشکلی برای تهیه اینترنتی بلیت هم وجود ندارد.
موزه ها از اسفندماه سال ۹۸ با هر بار اوج گرفتن ویروس کرونا بعنوان مراکز پرخطر، به صورت مقطعی و در چند نوبت تعطیل شدند. هرچند که تعطیل شدن موزه ها در هر نوبت با مقاومت هایی از جانب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روبه رو بوده است.

منبع: