یافته محققان اسكاتلندی؛ ارتباط رژیم غذایی مدیترانه ای با مهارت ها در سنین بالا

آنی غذا: نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد افرادی که دارای رژیم غذایی مدیترانه ای هستند در سنین بالاتر ذهن هوشیارتر و آماده تری دارند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، مطالعه پژوهشگران دانشگاه ادینبرگ اسکاتلند نشان داد که پیروی دقیق از یک رژیم غذایی مدیترانه ای با نمره بالاتر در طیف وسیعی از تست های حافظه و تفکر در میان افراد بزرگسال در اواخر ۷۰ سالگی مرتبط می باشد.
با این حال پژوهشگران به هیچ رابطه ای بین رژیم غذایی مدیترانه ای و سلامت بهتر مغز پی نبردند.
نشانگرهای پیری سالم مغز مانند حجم بیشتر ماده سفید یا خاکستری، یا ضایعات کمتر ماده سفید، بین کسانی که بطور منظم از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کردند و کسانی که اینطور نبودند، تفاوتی نداشت.
آخرین یافته ها از آن حکایت می کند که این رژیم غذایی گیاهی امکان دارد با افزایش سن فوایدی برای عملکرد شناختی داشته باشد.
محققان دانشگاه ادینبرگ مهارت فکری بیش از ۵۰۰ فرد ۷۹ ساله و بدون زوال عقل را بررسی کردند.
شرکت کنندگان تست های حل مسئله، سرعت تفکر، حافظه و دانش کلمه و همین طور یک پرسشنامه در مورد عادات غذایی خودرا در طول سال قبل انجام دادند.
بیش از ۳۵۰ نفر از این افراد تحت تصویربرداری MRI مغز قرار گرفتند.
یافته ها نشان داده است بطور کلی، افرادی که بیشترین پیروی را از رژیم غذایی مدیترانه ای داشتند، بالاترین نمره را در عملکرد شناختی داشتند.
اجزای جداگانه رژیم غذایی که به نظر می آید با مهارت فکری بهتری مرتبط هستند، مصرف بیشتر سبزیجات پهن برگ و مصرف کمتر گوشت قرمز است.
دکتر «جانی کورلی»، سرپرست تیم تحقیق، در اینباره می گوید: «خوردن سبزیجات پهن برگ بیشتر و کاهش گوشت قرمز امکان دارد دو عنصر اصلی غذایی باشد که به فواید رژیم سبک مدیترانه ای کمک می نماید.»

منبع: