توسط محققان كشور تولید شد كیت هایی برای تشخیص ویروس كرونا و آنتی بادی آن در ۳۰ دقیقه

مدیرعامل یك شركت دانش بنیان از تولید تست هایی با قیمت مناسب اطلاع داد كه از زمان مبتلا شدن تا دو ماه پس از آلودگی وجود ویروس كرونا را در بدن تشخیص می دهند. این تست ها در انتظار تایید اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت است.
کیهان کروندیان در گفتگو با ایسنا با بیان این که حوزه کاری شرکت دانش بنیانی که وی مدیر آن است، تهیه کیت های آزمایشگاهی تشخیص طبی است، اظهار داشت: ما تولید قرص های آنتی بیوگرامی را در دستور کار داشتیم که در آزمایشگاه های تشخیص طبی برای عفونت های میکروبی و باکتریال استفاده می شوند. این قرص ها برای عفونت پس از مبتلا شدن به کرونا کاربرد دارند، چونکه عفونت کرونا یک عفونت ویروسی است؛ اما در ادامه این بیماری، فرد به عفونت باکتریایی هم مبتلا می شود. این محصول برای پیدا کردن آنتی بیوتیک مناسب برای عفونت های میکروبی پس از کرونا استفاده می شود.
وی ادامه داد: ایزوی این محصول را دریافت کردیم و در شرف دریافت مجوز تولید آن از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت هستیم.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره اقداماتی که در امتداد مقابله با کرونا داشته اند بیان کرد: اواخر اردیبهشت ماه یا اوایل خرداد ماه، بعد از اینکه ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراخوان تولید رپید تست را به شرکت های دانش بنیان داد، تولید این رپید تست ها را در دو شاخه آنتی بادی ها و آنتی ژن ها آغاز کردیم. این رپید تست ها در شاخه آنتی بادی، تولید و به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست جمهوری اطلاع داده شد. ایزوی این رپیدتست ها هم دریافت شد.
کروندیان افزود: تولید رپید تست های آنتی ژن که ویروس را در ناحیه حلقی و گلویی از روزهای ابتدایی مبتلا شدن بررسی می کند هم در انتظار مشخص شدن پروتکل استفاده از رپیدتست ها است.
وی درباره سازوکار تست های آنتی ژن اظهار داشت: زمانی که ویروس وارد بدن ما می شود، در ناحیه حلقی و گلویی تکثیر پیدا می کند و به وسیله سواپ های حلقی و دهانی قابلیت برداشت دارد. در تست pcr هم از همین روش استفاده می شود. در کیت تشخیصی که ما تولید کردیم پس از این که این ویروس با سواپ از دهان برداشته می شود وارد محلول استخراج آنتی ژن می شود و ظرف مدت سی دقیقه آلوده بودن فرد به ویروس مشخص می شود. از همان روز اول مبتلا شدن تا حدودا چهارده روز بعد امکان تشخیص ویروس در این تست وجود دارد. علت این است که پس از این زمان، ویروس به تدریج ناحیه حلقی دهانی را ترک می کند و به قسمت های پایین تر دستگاه تنفسی می رود.
کروندیان با بیان این که «بعد از روز دهم، تست های آنتی بادی مورد مصرف قرار می گیرند»، اضافه کرد: به کمک تست های آنتی بادی، با یک قطره خون از نوک انگشت، می توان وجود آنتی بادی را در نمونه خون یا سرم فرد شناسایی کرد. ازاین رو اگر مجموعه آنتی بادی و آنتی ژن را کنار هم قرار دهیم، مجموعه کیتی در دست داریم که به کمک آن، از روز اول مبتلا شدن تا دو ماه بعد از آلودگی می توانیم بیمار را تحت نظر داشته باشیم. زمان پاسخ به آزمایش هم بسیار کوتاه و حدودا سی دقیقه است. این تست ها، تست هایی هستند که استفاده از آنها به تجهیزات آزمایشگاهی نیازی ندارد. قیمت این تست ها بسیار مناسب می باشد. منتظر مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی هستیم تا تولید انبوه آنرا آغاز نماییم.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان حوزه سلامت در انتها درباره تست های بیوگرام اظهار داشت: زمانی که عفونتی با منشا باکتری در بدن ایجاد شود باید آنتی بیوتیک مصرف نماییم. تستی در آزمایشگاه ها با عنوان بیوگرام یا تست حساسیت به آنتی بیوتیک انجام می شود. این تست احتیاج به یک سری آنتی بیوتیک دارد. ما برای نخستین بار این آنتی بیوتیک ها را در کشور به صورت قرص تولید کردیم و دومین تولیدکننده این قرص ها در جهان هستیم. این آنتی بیوتیک ها تاییدیه کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی را دریافت کرده اند.

منبع: