چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟

برای تعمیر یخچال و رفع سر و صدای زیاد آن، ابتدا باید با نوع صدایی که از آن شنیده می شود، آشنا شوید.

برای تعمیر یخچال و رفع سر و صدای زیاد آن، ابتدا باید با نوع صدایی که از آن شنیده می شود، آشنا شوید. چرا که یخچال به عنوان یکی از پر استفاده ترین لوازم خانگی، در حین کار سر و صدایی از خود تولید می کند که طبیعی بوده و خبری از خراب شدن آن نمی دهد.

به همین خاطر تکنسین های نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی در تهران، صدا های یخچال فریزر را به دو نوع طبیعی و غیر طبیعی دسته بندی کرده اند. در ادامه تمامی این صدا ها همراه با شیوه عیب یابی و رفع هر کدام شرح داده شده اند.

 

صدا های طبیعی در یخچال کدام اند؟

برخی از صدا ها از یخچال فریزر کاملا طبیعی بوده و نه تنها نشانه ای از معیوب بودن این دستگاه نمی باشد. بلکه حتی سلامت آن را نیز نشان می دهد. این نوع از صدا ها شامل موارد زیر می شوند:

صدای موتور (کمپرسور)

این صدا شبیه به صدای زمزمه یا هوم است و زمانی که موتور روشن می‌ شود، به گوش می خورد. این صدا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.

صدای گردش آب

 صدای جریان آب در لوله‌ های یخچال طبیعی است و نشان می ‌دهد که سیستم دیفراست (ذوب برفک) به درستی کار می‌ کند.

صدای یخ‌ سازی

 اگر یخچال شما یخساز دارد، ممکن است صدایی شبیه به کلیک یا تق تق را هنگام ریختن آب در قالب‌ ها یا خالی کردن یخ‌ ها بشنوید. این صدا نیز طبیعی می باشد.

کدام صدا ها در یخچال نیاز به عیب یابی دارند؟

صدا هایی که لازم است برای عیب یابی و تعمیر یخچال فریزر اقدام کنید، در دسته صدا های غیر طبیعی قرار می گیرند. هر یک از صدا های غیر عادی که به گوش می خورند، باید به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و عیب یابی بخش معیوب  برای آن صورت بگیرد:

صدای لرزش یا ویبره

در صورتی که یخچال شما تراز نباشد یا پایه ‌های آن شل شده باشند، ممکن است لرزش یا ویبره داشته باشد. برای حل این مشکل، باید یخچال را تراز کنید و پایه‌ ها را محکم نمایید.

صدای تق تق

این صدا می ‌تواند ناشی از برخورد اشیاء داخل یخچال به یکدیگر یا به دیواره ‌های یخچال باشد. برای حل این مشکل، اشیاء داخل یخچال را مرتب کنید و از قرار دادن اشیاء بزرگ و سنگین در قفسه‌ های درب یخچال خودداری نمایید.

صدای سوت یا جیغ

ممکن است وجود مشکل در فن کندانسور یا کمپرسور باعث تولید این صدا در بخچال شود. برای حل این ایراد، باید فن و کمپرسور را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز، آن ها را تمیز یا تعویض کنید.

صدای خراشیدن

 هر گونه مشکل در موتور فن یا پره‌ های فن باعث شنیده شدن این صدا از یخچال می شود. برای حل این مشکل، باید موتور فن و پره‌ ها را بررسی کنید و در صورت نیاز، آن ها را را با نمونه های سالم جایگزین نمایید.

نحوه عیب یابی سر و صدای زیاد یخچال فریزر

پس از این که توانستید نوع صدای یخچال را تشخیص دهید و طبیعی و غیر طبیعی بودن آن را شناسایی کنید، بهتر است از اقدامات زیر در جهت عیب یابی صدا های تولید شده استفاده نمایید. اولین اقدامی که در جهت رفع صدای یخچال باید نسبت به انجام آن اقدام نمایید، بررسی قسمت هایی از یخچال است که صدای ناهنجاری از آن به گوش می رسد. به طور کلی انواع صداهای یخچال ممکن است از داخل، پشت یا پایین یخچال شنیده شود:

بررسی لولای درب‌ ها را انجام دهید

لولای درب ‌ها را به طور مرتب روغن‌ کاری کنید. لولای درب‌ ها را بررسی کنید تا شل یا خم نشده باشند. در صورت نیاز، لولای درب‌ های یخچال را تعویض کنید.

بررسی و تنظیم پایه ها را فراموش نکنید

پایه‌ های یخچال را بررسی کنید تا تراز باشند. در صورتی که متوجه صاف و تراز نبودن آن ها شدید، پایه ‌ها را تنظیم کنید. می توانید از پد ضد لغزش برای زیر پایه‌ های یخچال استفاده کنید.

عیب یابی فن کندانسور را جدی بگیرید

فن کندانسور باید به طور مرتب تمیز شود. پره ‌های فن کندانسور را مورد بررسی قرار دهید تا خم یا شکسته نشده باشند. در صورت نیاز، فن کندانسور را تعویض کنید.

به بررسی موتور فن بپردازید

موتور فن را بررسی کنید تا صدا ندهد. در صورت شنیده شدن هر گونه صدای اضافی از آن، باید برای عوض کردن آن اقدام کنید. چنان چه در این زمینه مهارت کاملی ندارید، با تعمیرکار یخچال تماس بگیرید.

کمپرسور را مورد بررسی قرار دهید

 با بررسی کمپرسور، مطمئن شوید که صدایی از آن شنیده نمی شود. با تولید هر گونه صدای اضافی، باید برای تعمیر یا تعویض آن اقدام نمایید. با کمک تکنسین متخصص یخچال فریزر، این کار را انجام دهید.

از عایق صدا برای یخچال استفاده کنید

می توانید عایق صدا را در اطراف یخچال به کار ببرید. از پد های ضد لرزش در زیر یخچال استفاده کنید.

یخچال ‌های کم ‌صدا خریداری نمایید

در صورتی که حساسیت زیادی نسبت به سر و صدای یخچال فریزر دارید، می توانید هنگام خرید یخچال جدید، به دنبال مدل‌ هایی باشید که صدای کمی دارند. این مدل ها معمولاً دارای موتور های کم‌ صدا، فن ‌های کندانسور با طراحی بهینه و عایق ‌های صوتی هستند.

یخچال را دور از اتاق خواب قرار دهید

اگر یخچال شما در مکانی نزدیک به اتاق خواب است، آن را به مکانی دور تر منتقل کنید. در این صورت در زمان استراحت صدای آن کم تر شنیده خواهد شد و چندان آزار دهنده نمی باشد. حتی جا به جایی یخچال به چند سانتی ‌متر دورتر از دیوار می ‌تواند تا حدودی در کاهش صدا موثر باشد.

استفاده از کابینت‌ های مخصوص یخچال تاثیر دارند

 کابینت ‌های مخصوص یخچال می ‌توانند تا حدودی صدای یخچال را کاهش دهند. حتما در صورت امکان این نوع از کابینت ها را در آشپزخانه خود نصب کرده و حتما یخچال فریزر را داخل آن قرار دهید.

 

نکاتی برای کاهش صدای یخچال

  • یخچال را در مکانی صاف و تراز قرار دهید.
  • از قرار دادن اشیاء سنگین و بزرگ در قفسه‌ های درب یخچال خودداری کنید.
  • قرار دادن یک پنکه در کنار یخچال می ‌تواند به گردش هوای خنک در اطراف یخچال کمک کند و از افزایش صدای موتور یخچال جلوگیری نماید.
  • فن کندانسور و کمپرسور را به طور مرتب تمیز کنید.
  • یخچال را در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید. چرا که کمبود تهویه می ‌تواند باعث افزایش صدای یخچال شود.
  • از قرار دادن یخچال در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث افزایش دمای داخل یخچال و در نتیجه افزایش صدای موتور یخچال شود.
  • به طور مرتب داخل یخچال را تمیز نمایید. چرا که کثیفی داخل یخچال می ‌تواند باعث انسداد لوله‌ ها و منافذ و در نتیجه افزایش صدای یخچال شود.
  • از قرار دادن مواد غذایی بیش از حد در یخچال خودداری کنید. به این دلیل که پر کردن بیش از حد یخچال می ‌تواند باعث افزایش فشار بر موتور و در نتیجه افزایش صدا شود.
  • درب یخچال را به طور مکرر باز و بسته نکنید. ممکن است باز و بسته شدن مکرر درب یخچال باعث ورود هوای گرم به داخل یخچال و در نتیجه افزایش صدای موتور یخچال می‌ شود.
  • در صورتی که صدای یخچال شما ناگهانی بلند تر شده یا تغییر کرده است، بهتر است از یک تکنسین یخچال و فریزر کمک بگیرید.
  • می ‌توانید از عایق ‌های صوتی مخصوص یخچال استفاده کنید تا صدای یخچال را تا حد زیادی کاهش دهید.
  • قرار دادن پد های ضد لرزش زیر پایه‌ های یخچال می ‌تواند تا حدودی لرزش و صدای یخچال را کاهش دهد.
  • برخی از یخچال فریزر‌های جدید دارای برنامه ‌های گوشی‌ های هوشمند هستند که به شما امکان می ‌دهند تنظیمات یخچال را از راه دور کنترل کنید. می ‌توانید از این برنامه‌ ها برای تنظیم دمای یخچال و خاموش کردن موتور یخچال در زمان‌ های مشخص استفاده کنید.
  • در صورت شنیدن صدای غیرطبیعی، با تکنسین یخچال و فریزر تماس گرفته شود.
  • چنان چه در زمینه تعمیر یخچال تسلط کافی ندارید، با مرکز تعمیرات لوازم خانگی در تهران تماس بگیرید.

منبع: eghtesadafarin.com