مروری بر ۳۸ سال فعالیت هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران

به گزارش آنی غذا، ۳۸ سال از شکل گیری هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران که با هدف رسیدگی به وضعیت بیماران نیازمند اعزام به خارج و تخصیص ارز مساعدتی به آنها، در کشور شکل گرفت، می گذرد و امروز علاوه بر تحقق اهدافی نظیر ایجاد زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور، به مدد پیشرفت های صورت گرفته و پشتیبانی از تولیدات داخلی هم صرفه جویی ارزی قابل توجه در هزینه های درمانی بیماران را شاهد می باشیم.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، فلسفه تشکیل هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در سال ۱۳۶۴ مقارن با دوران دفاع مقدس، مقابله با تحریم ها و تأمین نیاز درمانی کشور بوده است. طی هشت سال دفاع مقدس، رشادت ها و جانفشانی های مردم، باعث خلق حماسه ای عظیم و ماندگار در تاریخ این سرزمین شد و عدم پیروزی دشمنان در زمینه جبهه های جنگ، آنان را درمانده و به دریافت سیاست های ایضایی ضد ملت شریف ایران در پشت جبهه ها سوق داد که یکی از این سیاست ها، وضع تحریم های بین المللی ضد کشورمان حتی در زمینه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بود و بیماران قربانی مطامع توسعه طلبانه قطب استکبار شدند. دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب، بر این باور بودند که کمبود در تأمین اقلام در رابطه با درمان بیماران، باعث بروز نارضایتی در سطح جامعه شده و با تشکیل دلسردی در میان مردم، حضور پرشور جوانان در جبهه ها کم رنگ شود.
برپایه اعلام هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در سال ۱۳۶۴ در اوج تحریم های استکبار جهانی، به پیشنهاد زنده یاد دکتر عباس شیبانی، برای مقابله با تبعات انسانی این تحریم ها، دفتری تحت عنوان هیات امنای تبصره لایحه ارزی (یا به اختصار هیات امنای ارزی) در وزارت بهداری آن زمان شکل گرفت که وظیفه آن رسیدگی به وضعیت بیماران نیازمند به اعزام به خارج، تخصیص ارز مساعدتی به این بیماران و در صورت امکان، فراهم سازی زمینه درمان آنان در داخل کشور بود.
برای تداعی بهتر وضعیت کشور در زمان تاسیس دفتر هیات امنای تبصره لایحه ارزی به برخی از وضعیت های پزشکی که بیماران مبتلا به آنها، احتیاج به اعزام به خارج از کشور داشتند، شامل درمان سنگ کلیه، درمان کاتاراکت (آب مروارید) و انجام آنژیوگرافی برای تشخیص بیماری های قلبی بود.
ایجاد این دفتر در دوره زمانی یاد شده و حرکت جهادی آن، جهت رسیدگی به وضعیت بیماران صعب العلاج و اعزام بیماران غیرقابل درمان به خارج از کشور در حد اعتبارات موجود، موجبات خنثی سازی توطئه دشمنان رافراهم آورد. با اطلاعات جمع آوری شده در دفتر تبصره لایحه ارزی در مورد بیماری هایی که مبتلایان به آنها برای انجام درمان احتیاج به اعزام به خارج از کشور داشتند، با تلاش ها و پیگیری های زنده یاد دکتر شیبانی، از محل اعتبارات دفتر مذکور، هزینه اعزام متخصصین رشته های پزشکی برای گذراندن دوره های آموزشی تخصصی درمان این بیماری ها در خارج از کشور تأمین شد.
بعد از طی دوره لازم و با بازگشت این متخصصین به کشور، انجام درمان خیلی از این بیماری ها در داخل کشور امکان پذیر شد که همچون آنها میتوان به فراهم شدن امکان انجام اعمال پیوند در داخل کشور اشاره نمود. همینطور برای ایجاد زیر ساخت های لازم جهت درمان بیماری ها در داخل کشور، تجهیزات مورد نیاز انجام این درمان ها از راه دفتر مذکور تأمین شد. حرکت جهادی این دفتر، ضمن کاهش قابل توجه وابستگی کشور به درمان های خارج از کشور، باعث صرفه جویی ارزی قابل توجه در هزینه های درمانی بیماران شد.
با عنایت به تجارب موفق و دستاوردهای پرارزش هیات امنای تبصره لایحه ارزی در دوره جنگ تحمیلی در جهت در هم شکستن سدهای تحریم و رسیدگی به وضعیت بیماران و کاهش میزان احتیاج به اعزام بیماران به خارج از کشور، برای حفظ این دستاوردهای مثبت برای کشور با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۱۰ سال بعد از پایان جنگ تحمیلی یعنی در سال ۱۳۷۸ قانون تشکیل هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در جلسه مورخ ۲۱ آذر ۱۳۷۸ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
برپایه مفاد قانون یاد شده، هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، جهت تحقق اهدافی نظیر ایجاد زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور، بی نیاز کردن کشور از اعزام بیمار برای معالجه به خارج از کشور، صرفه جویی ارزی در هزینه های درمانی بیماران، تأمین و ایجاد هرگونه تسهیلات درمانی برای واحدهای درمانی داخل کشور و تجهیز آنها و بهبود کیفی و کمی امکانات مراکز آموزش و درمانی داخل کشور تاسیس شده است.
در مجموع، مجموعه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران بعنوان یادگاری از زنده یاد دکتر شیبانی، طی ۸ سال دفاع مقدس و در سالهای پس از آن، در جهت تجهیز و ارتقای مراکز درمانی کشور کوشیده تا ضمن تأمین نیازهای بیمارستان های کشور به تجهیزات و ملزومات پزشکی، از تولیدات داخلی و تجهیزات دانش بنیان هم حمایت ویژه داشته باشد.

منبع: