معاون وزیر بهداشت: حل مشکلات جامعه یک اصل در وزارت بهداشت است

به گزارش آنی غذا، مازندران معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه، ما از تحقیقات و پژوهش، فناوری را می خواهیم و این بسیار مهم می باشد، اظهار داشت: از سال ۱۴۰۰ یک برنامه تحولی هشت ماده ای را مصوب کردیم و نخستین نکته آن بود که پژوهش در جهت حل مشکلات و مسائل فعلی و آینده کشور باشد و این را یک اصل قرار دادیم.

دکتر یونس پناهی امروز ۲۳ آذر در مراسم دوازهمین جشنواره تحقیقاتی طبری که در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، اظهار نمود: گزارشی که مسؤلان دانشگاه در زمینه تحقیقات و فناوری حوزه سلامت عرضه دادند یک گزارش غرورآفرین است و می دانم که چقدر برای رسیدن به این درجه، سعی شده است و چه زحماتی را برای دست یافتن به این جایگاه متحمل شده اند؛ جای قدردانی دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، اضافه کرد: اگر تاریخچه حوزه سلامت مرور شود، ببینیم وضعیت ما در شروع انقلاب به چه صورت بوده و در طول این ۴۰ سال چه مشکلاتی را پشت سر گذاشتیم و الان جایگاه ما در عرصه تولید علم، فناوری، آموزش و درمان کجاست همه این ها حاصل تلاشهای شما همکاران در سرتاسر کشور است.

دکتر پناهی اعلام نمود: ما از سال ۱۴۰۰ یک برنامه تحولی هشت ماده ای را مصوب کردیم و نخستین نکته آن بود که پژوهش در جهت حل مشکلات و مسائل فعلی و آینده کشور باشد و این را یک اصل قرار دادیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس، تمامی نظام مسائل و مشکلات را به صورت مکتوب از تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور دریافت کردیم و موارد را متناسب با زیرساخت های دانشگاه ها تحت عنوان مأموریت ویژه واگذار کردیم و ما الان در کشور دانشگاهی نداریم که در کنار تحقیقات جاری خودشان، مأموریت ویژه از ما نگرفته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تصریح کرد: تا آنجا هم که مقدور بوده ما به همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور، بودجه دادیم و می توانیم ادعا نماییم در بعضی از دانشگاه ها این امر برای اولین بار صورت گرفته بود.

این مسئول ضمن اشاره به اینکه، بحث توسعه عدالت در تحقیقات را به معنای واقعی کلمه آغاز کردیم و برای طرح های یک درصد از محل ماده ۵۶ ابلاغیه، عدد قابل قبولی تنها برای پژوهش اختصاص یافت، اظهار نمود: با فشاری که به برنامه و بودجه آوردیم این رقم را به صورت مستقیم پرداخت می کنند و حتی در بعضی از دانشگاه ها این رقم بیشتر از یک درصد هم است.

دکتر پناهی اظهار داشت: کاری که دانشگاه علوم پزشکی مازندران درحال انجام آن است همچون ساخت واحدفناوری دارویی که امروز کلنگ آغاز عملیات راه اندازی آن بر زمین زده شد و یک اقدام بسیار بزرگ و پرارزش است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: ما در گام نخست سعی کردیم تا عدالت را در توسعه جاری نماییم و در گام دوم باید تحقیقات مان صورت گیرد و ورود به عرصه پژوهشی و فناوری داشته باشیم و راهی جز این نداریم.

این مسئول مطرح کرد: در همین راستا کمیته های گوناگونی در حوزه های فناوری، تحقیقات و علم سنجی شکل گرفت تا تعداد دانشجویان، محققان و پژوهشگران را ارتقاء ببخشیم و تا همین جا شاهد رشد قابل توجهی داشته است اما این کافی نیست.

دکتر پناهی افزود: هر داده ای که منتج به مقاله شد باید آنقدر دقتش بالا باشد تا با خیال راحت برای تشخیص و درمان مورد استفاده قرار گیرد و این جزو اهداف ما است.

وی خاطرنشان کرد: ما بدنبال آن نیستیم تا حجمی از مقالات و تحقیقات را داشته باشیم و آمار عرضه دهیم، بلکه ما باید کیفیت تحقیقات، مقالات و حتی فناوری را بالا ببریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این که نخستین الزامات مرجع شدن دانشگاه ها نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: باید مراقبت نماییم تا این نیروهای پرارزش از کشور خارج نشوند و البته که گردش نخبگی یک اجبار است.

این مسئول با ذکر این که دومین نکته در این مساله، زیرساخت ها است باید مراکز رشد، فناوری و لابراتوار ها توسعه یابد و این مسیر باید استمرار داشته باشد، تصریح کرد: همانگونه که دانشمند یک درصد تولید علم هستید می توانید شما به دانشمند یک درصد تولید فناوری هم برسید.

دکتر پناهی اعلام نمود: ما از تحقیقات و پژوهش، آخرش یعنی فناوری را می خواهیم و این خیلی مهم است.

منبع: