چند سفارش برای پیش گیری از سرطان ریه

آنی غذا: هیچ راه مطمئنی برای محافظت کامل از خود در مقابل مبتلاشدن به سرطان ریه وجود ندارد. با اینحال قدمهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر مبتلاشدن به این بیماری در زندگی روزمره خود بردارید.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا به نقل از نشریه پزشکی Healthline، در ادامه به چند سفارش برای مساعدت با کاهش خطر مبتلاشدن به سرطان ریه خواهیم پرداخت.
* سیگار را ترک کنید
در شروع قرن بیستم، سرطان ریه یک بیماری نسبتاً نادر بود. افزایش چشم گیر آن عمدتا به سبب افزایش نرخ استعمال سیگار در میان مردم ایالات متحده است. در حقیقت تخمین زده می شود که امروزه حدود ۹۰ درصد سرطان های ریه را می توان با سیگار کشیدن یا دود تنباکو مرتبط دانست. سیگارکشیدن خطر مبتلاشدن به سرطان ریه را در زنان ۲۵.۷ برابر می افزاید. در مردان این میزان ۲۵ برابر است.
* در معرض دود قرار نگیرید
هنگامی که دود دست دوم را استنشاق می کنید، خیلی از مواد شیمیایی سیگار را تنفس می کنید. حدود ۷۰ ماده شیمیایی در دود دست دوم وجود دارد که به عنوان عامل سرطان شناخته شده است حتی قرارگرفتن کوتاه مدت در معرض دود دست دوم می تواند مضر باشد.
* سطح گاز «رادون» را در خانه بررسی کنید
رادون یک گاز رادیواکتیو است که شما نمی توانید آنرا ببینید یا استشمام کنید اما دومین عامل سرطان ریه پس از سیگارکشیدن و در بین افراد غیرسیگاری، مهم ترین علت سرطان ریه است. رادون یک گاز رادیواکتیو است که با تجزیه اورانیوم در سنگ ها و خاک آزاد می شود و می تواند به منبع آب وهوا نفوذ کند و بوسیله شکاف های کف، دیوارها یا فونداسیون وارد خانه شما شود. برای آزمایش گاز رادون در خانه، می توانید یک کیت تست خانگی تهیه کنید یا با متخصصی تماس بگیرید که خانه شما را برای این گاز آزمایش کند.
* سابقه خانوادگی خودرا بررسی کنید
اگر افراد خانواده نزدیک شما، شامل سیگاری یا غیرسیگاری به سرطان ریه مبتلا شدند، این اطلاعات را با پزشک خود در بین بگذارید. او ممکنست غربالگری های خاصی را برای مساعدت با کاهش خطر مبتلاشدن در شما سفارش کند.
* از قرارگرفتن در معرض مواد خطرناک خودداری کنید
قرارگرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی می تواند خطر مبتلاشدن به سرطان ریه را افزایش دهد مانند آزبست، آرسنیک، نیکل، کادمیوم و اگزوز دیزل. محل کار جایی است که شما بیشتر در معرض این مواد شیمیایی قرار خواهید گرفت. اگر این مواد در محل کار شما هستند، اهتمام کنید با پوشیدن لباس محافظ و محدودکردن قرارگیری در معرض این مواد، اقداماتی را برای صیانت از خود انجام دهید.
* مراقب ویروس HIV باشید
ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) با خطر بالاتر سرطان ریه مرتبط می باشد. در حقیقت مطالعات نشان می دهد که این ویروس ممکنست خطر مبتلاشدن به سرطان ریه را دو برابر نماید.
افزایش ریسک مبتلاشدن به سرطان ریه ممکنست به سبب عوامل مختلفی باشد، همچون موارد زیر:
میزان سیگارکشیدن در بین افراد مبتلا به HIV بیشتر است.
اچ آی وی موجب التهاب بیشتر در سراسر بدن می شود و دارای اثرات سرکوب کننده سیستم ایمنی است.
* ورزش منظم داشته باشید
تحقیقات نشان می دهد که فعالیت بدنی ممکنست خطر مبتلاشدن به سرطان ریه را ۲۰ تا ۳۰ درصد برای زنان و ۲۰ تا ۵۰ درصد برای مردان کم کند.
متخصصان دقیقاً مطمئن نیستند که رابطه بین سرطان ریه و ورزش چیست اما عوامل احتمالی ممکنست شامل موارد زیر باشد:
افزایش عملکرد ریه
بهبود عملکرد سیستم ایمنی
کاهش التهاب
کاهش سطح مواد سرطان زا در ریه ها
* رژیم غذایی سالم داشته باشید
رژیم غذایی شما نیز نقش مهمی در پیش گیری از سرطان دارد. برای کاهش خطر مبتلاشدن به سرطان، یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی داشته باشید.
همین طور غذاهای خاصی وجود دارد که مطالعات نشان می دهد ممکنست به پیش گیری از سرطان ریه کمک نماید، از جمله:
سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکسل، کلم، گل کلم و کلم بروکلی
زردچوبه
چای سبز
* غربالگری را جدی بگیرید
اگر به سبب سابقه مصرف سیگار و سن در معرض خطر بیشتری برای مبتلاشدن به سرطان ریه هستید، غربالگری منظم سرطان ریه ممکنست برای شما ضروری باشد. غربالگری می تواند به تشخیص سریع سرطان ریه کمک نماید، آنهم زمانی که ممکنست درمان آن آسان تر باشد. غربالگری فقط برای افرادی که در معرض خطر بالای سرطان ریه هستند، سفارش می شود.

منبع: